• Anonym (Digital kreatör)

Varför bygger människor en karriär på att hänga ut sina barn?

Jag undrar hur man på allvar är funtad när man som främst mamma ägnar större delen av sina dagar åt att beskriva sina barns egenheter, utmaningar, filmar deras utbrott och visar hur svårt det är att vara förälder till ett barn med diagnos.

Där dessa personer samtidigt vill tjäna pengar på att ge stöd till andra föräldrar med barn med diagnoser. 

Dessa personer har inte direkt några större akademiska meriter men vill sälja utbildningar och coacha familjer i NPF och uttalat så är deras största källa till kunskap sina egna barn.

Jag kan finna detta direkt smutsigt. För när har man tänkt på sina egna barn integritet?

Att prata om sina barns svårigheter med toalettbesök och väldigt privata uppgifter om barnen. Gränslösheten har nått någon ny form av nivå.

Att sedan klä in detta i att jag vill visa hur det faktiskt är att ha NPF och därför filma sina barns raseriutbrott eller att skriva om dessa i detalj för flera tusentals följare.

Jag har själv diagnoser, mina barn har detta och jag skulle tycka att direkt skulle vara vidrigt om mina föräldrar filmat mig när jag var barn och tonåring och mådde dåligt. Att filma mina ångestattacker, något jag tack och lov inte har längre. 

Men hur blir detta för barnen när barnens klasskamrater ska titta på detta och liknande? 

Jag ser väldigt många vettiga personer som kanske i förbifarten berättar att de ha barn med diagnoser, men dessa individer skriver böcker, har skrivit avhandlingar och forskar och pratar om saker generellt. De kanske vid enstaka tillfällen berättar om någon enskild situation med sina barn men ingen större sak utan kanske i en föreläsning berätta om sin dotter som vet att när man går på café och dricker kaffe så kommer man inte vara på fiket längre än den tiden det tar att dricka upp kaffet. Så vill hon därifrån fort så dricker hon fortare, vill hon sitta längre och prata så dricker hon långsammare. Det här är deras kod far och dotter emellan. Det är ingen stor sak att berätta.

Vad har hänt med samhället egentligen? 

• Svar på tråden Varför bygger människor en karriär på att hänga ut sina barn?
  • Anonym (svårt)

Det är svårt det där. Å ena sidan bör man inte hänga ut sina barn, vilka besvär de än har eller inte har. Å andra sidan är det just att vi pratar om det, och kan ge specifika, personliga annekdoter och berättelser som andra kan relatera till, som gör att vi lyfter stigman, skapar communities, får förståelse, lär varann, uppmärksammar vård och omsorg och forskning på att det över huvud taget finns.

Att filma barn på toa (jo, jag har sett det med), som får meltdowns, som faktiskt ibland rent mobbas av sina egna föräldrar genom att föräldrarna sätter dem is ituationer som är obehagliga eller rent farliga, bara för att få lite film, är förkastligt. 

Så, ja, svårt. 

• Anonym (M)

Du nämner orsaken själv - pengar.

En del kanske börjar för att dela erfarenheter men sedan måste de skapa mer och mer content för att utmärka sig bland andra föräldrar. 

Influenser-branschen är rätt grisig överlag. Man måste hela tiden passera nya gränser för att förbli ?relevant?. 

Jag håller med dig, Det är motbjudande och närmast ett övergrepp att exponera barnen på det viset. 

Det lär komma en reaktion från barnen i framtiden. Det är nog svårt att förlåta någon sådant. 

Svar på tråden Varför bygger människor en karriär på att hänga ut sina barn?