• Anonym (Lilja)

Orolig för autistisk systers påhitt

Min storasyster är... speciell. Hon har autism, med hjälpbehov. Ganska stort, skulle jag säga, hon har boendestöd 3-4 dagar i veckan, 5-8 timmar. Hon är egentligen rätt smart och så, men har svårt att ta hand om sitt hem. 

Hennes tid (lång) med boendestöd har kantats av dåliga erfarenheter. Tyvärr. Nu har hon dock haft en boendestödjare som fungerat väldigt bra de senaste åren. Så länge den personen är frisk och jobbar så fungerar det. Om den personen blir sjuk enlängre tid eller är på semester så klappar allt ihop.

Nu till systerns påhitt.

Den där bra personalen går i pension om ett par år. Min syster är du inne på att helt säga upp boendestödet och flytta ifrån staden där vi vuxit upp och bor. Hon har aldrig gillat stan och vill ut på landet.

Bara det att hon kan ju inte ens ta hand om en lägenhet i stan. Hur ska hon kunna ta  hand om ett hus på landet? Hon kan inte köra bil. Hon kan inte ens prata med mig i telefon.Hur ska hon klara sig? När jag frågar säger hon bara att det ska nog gå, folk har bott ensamma i små stugor i obygden i alla tider. Idag behöver man bara se till att man har internet, enligt henne.

Jag är klart orolig för henne i hennes påhitt. Jag vet inte vad jag skulle kunna säga eller göra för att få henne att inse att on inte kommer klara det. Vad ska jag göra? Jag vill inte att hon flyttar och så kommer det poliser en dag hem till mig och berättar att hon dog ensam i en stuga för tre månader sedan.

• Svar på tråden Orolig för autistisk systers påhitt
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Lilja) skrev 2026-02-23 18:44:45 följande:
    Hon klarar att inte få det alltför överjävligt. Rena rama sopor som matrester och så slänger hon för hon tycker att det är så äckligt. Mer "snälla" sopor som godispapper, "reklam"tidningar och sånt kan samlas på hög om inte boendestödet är med och städar. Hon tycker också att det är äckligt att diska. Hon gör det, men under rinnande vatten, så sällan som möjligt och ska hon göra det själv så tar det timmar. Med boendestödets hjälp och stöd går det fortare och lättare. Disk står ju inte heller så länge då.

Mat, ja, det är ett bekymmer för henne. Hon kan, hon är till och med duktig. Men hon glömmer, hon tycker att det är jobbigt (intryckskänslig) och "onödigt" när det bara är till henne, Hon kan komma på kl 22 på kvällen att hon inte ätit något den dagen och sedan vid midnatt att "ja visst, jag skulle ju äta något" igen. En gång gick hon fyra dagar utan att äta för att hon glömde bort. Och finns det ingen lagad mat hemma händer det att hon helt enkelt äter godis istället om det finns. 

Varför skulle hon inte kunna köpa ett hus? Förutom då att hon inte tycker om att tala i telefon? Och, ja, det jag är orolig för att hon inte ska kunna ta hand om ett hus, men köpa det? Pengar har hon.

Ja, hennes önskedröm verkar vara att "bo där ingen skulle tro". Helst så långt upp i landet som möjligt också. Utan bil.
    Som sagt, mat och städ blir ju problem oavsett var hon bor som du själv skrev. 

Det som tillkommer med hus är underhåll och renovering. Men det får hon väl leja bort då om hon har pengar. Inte alla som renoverar själva oavsett diagnos eller inte. 
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (f) skrev 2026-02-23 18:05:07 följande:
    Saker kan gå hjälpligt med stöd. För vem säger att familjen skulle strunta i normalt stöd som att vara med på visningar, hjälpa med flytten? Det vore konstigt om ens familj totalvägrade vad även mer välfungerande personer får hjälp med. Självklart ska hon ta den större delen själv men hon har stöd från boendestödet och vad jag tror även hennes familj när det gäller hennes svårigheter. En kort period av något som kan bränna ut henne för en längre tid men som kan vara värt det är inte bevis på att hon inte behöver boendestöd. Det fungerar inte så med autism. Du kan klara av att jobba men inte att få ihop t.ex matlagning, städ. 
    Det verkar vara en del i tråden som inte förstår detta, så jag tackar för att du förstår. Det är så mycket med autism och andra npf-diagnoser som missförstås. Några i tråden verkar till och med tro att min syster är en intellektuell funktionsnedsättning eller är/bör bli omyndigförklarad. Så är det inte.
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (Rut) skrev 2026-02-23 18:48:11 följande:
    Förstår inte riktigt din trådstar då. Nu skriver du ju själv att det inte spelar någon roll var hon bor. Utan boendestöd blir det samma problem oavsett. Precis samma som vi som ifrågasatte skrev. 

Då är ju inte problemet att hon vill flytta. Problemet är enbart att hon kommer vägra boendestöd den dagen favoriten går i pension. 
    Det märks att du inte förstår.
  • Anonym (J.)
    Anonym (Lilja) skrev 2026-02-23 18:44:45 följande:
    Hon klarar att inte få det alltför överjävligt. Rena rama sopor som matrester och så slänger hon för hon tycker att det är så äckligt. Mer "snälla" sopor som godispapper, "reklam"tidningar och sånt kan samlas på hög om inte boendestödet är med och städar. Hon tycker också att det är äckligt att diska. Hon gör det, men under rinnande vatten, så sällan som möjligt och ska hon göra det själv så tar det timmar. Med boendestödets hjälp och stöd går det fortare och lättare. Disk står ju inte heller så länge då.

Mat, ja, det är ett bekymmer för henne. Hon kan, hon är till och med duktig. Men hon glömmer, hon tycker att det är jobbigt (intryckskänslig) och "onödigt" när det bara är till henne, Hon kan komma på kl 22 på kvällen att hon inte ätit något den dagen och sedan vid midnatt att "ja visst, jag skulle ju äta något" igen. En gång gick hon fyra dagar utan att äta för att hon glömde bort. Och finns det ingen lagad mat hemma händer det att hon helt enkelt äter godis istället om det finns. 

Varför skulle hon inte kunna köpa ett hus? Förutom då att hon inte tycker om att tala i telefon? Och, ja, det jag är orolig för att hon inte ska kunna ta hand om ett hus, men köpa det? Pengar har hon.

Ja, hennes önskedröm verkar vara att "bo där ingen skulle tro". Helst så långt upp i landet som möjligt också. Utan bil.
    Förstår. Visste inte att hon har pengar så att hon kan köpa. Jag tänkte att om hon inte jobbar (vet iförsej inte om hon gör det) blir det svårt att få lån. Men behöver hon inte ta lån går det ju såklart. Jag är från Stockholm , här kostar även ett ganska litet hus ofta flera miljoner. Förstår att det är annorlunda i andra städer och ute på landet. En liten stuga ute på landet kanske bara kostar några hundratusen?
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Lilja) skrev 2026-02-23 19:02:12 följande:
    Men berätta då vad som är problemet.

För de sakerna som du rabblade upp som hon har problem med konstaterade du ju själv att hon har problem med oavsett var hon bor. DU dementerar alltså HELT SJÄLV att boendet är ett problem.

Du skriver att utan boendestöd spelar det ingen roll var hon bor.

Då drar jag slutsatsen att det är boendestödet som är problemet och inte boendet. 

Hon kommer ju vara hungrig och ha det skitigt var hon än bor. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Lilja) skrev 2026-02-23 19:02:12 följande:
    Kanske för att du förklarar ganska dåligt och redan sagt emot dig själv? 
  • Egon den stora
    Goneril skrev 2026-02-23 08:14:44 följande:

Tokigaste jag läst. Hur I allsin dar ska systern klara sig utan bil på landet? ALLA på landsorten, oavsett var, har körkort och bil. Hur är det tänkt att hon ska kunna handla? Tandläkare,  vårdcentral, apotek, kommunkontoret, hur ska hon nå alla dessa institutioner?  Många små orter på landet saknar taxirörelse, jag känner till många. Även om det skulle finnas, hur ska systern kunna kontakta dem när hon inte kan tala i telefon? Om hon blir sjuk och måste kalla på ambulans, ska hon kalla på den telepatiskt?                                                                                                                                                                                                                   Många konstiga synpunkter i tråden lämnade av folk som inte fattar hur det är att bo på landsorten. Samhällsservice är inte utbyggd på samma sätt som i stan och för att överhuvudtaget nå den måste man ha bil! Fråga mig, jag är uppvuxen på landet och har fortfarande en fot kvar där. TS, du måste avstyra detta! Tala med folk som vet och lyssna inte på optimister utan nån som helst insikt! Vad säger hennes gode man? Hoppas hon har det med tanke på hennes bristande omvärldsorientering.

Fast "landet" är ingen homogen yta där allt är lika.  Är det en mindre ort vi pratar om så kan ju ett billigt hus på landet ligga några hundra meter från en hållplats.  På vissa orter behöver du inte alls långt ut förrän priserna är låga. 
    I övrigt känns det som att det finns både rimliga och orimliga orosmoment. 
    Att flytta i sig är väl inte en sån jätteapparat dom vissa vill framhäva.  Banken behöver man ju bara om man ska låna och hon kanske har pengar till en billig stuga ändå?  
    Gå på en massa visningar och buda är ju också storstsdstänk, det finns ju på många orter hus som legat ute ett tag så att säljaren kanske bara är glad för vad som helst.  
    Handla på faktura kan man ju göra vissa tex klarna enhet liknande, då drar ju dom det på bankkontot automatiskt sedan. 
    Om hon hittar ett boende där hon trivs kanske hon också får mer energi och motivation att sköta det? 
    Man kan ju också hyra ett hus på landet om Mac inte vill köpa, det finns en hel del som hur ut stugor om man kollar runt. 
  • Egon den stora
    Anonym (Lilja) skrev 2026-02-23 18:09:12 följande:
    Hindra henne kan jag naturligtvis inte. Hon är vuxen och gör som hon vill,

Jag tror absolut att hon skulle behöva bo någon annanstans än där hon bor nu. Hon mär dåligt inne, hon mår dåligt ute, hon känner sig instängd som i ett fängelse säger hon. Men jag vet inte om ett bra alternativ är ett hus på landet. Idag skickade hon två länkar från hemnet, en stuga från Solön i Norrtälje och en från Ljusnedal i Härjedalen. De var ju inte i total endlig isolering.
    Det går inte att övertyga henne om att hitta en stuga lite närmare familjen?  Det känns som att det skulle vara lättare att hjälpa om det åtminstone inte är en heldag att åka dit. 
  • Anonym (Autistisk på landet)

Förlåt men jag blir lack av att se så många nedlåtande kommentarer...
    Jag är autistisk och jo DE kan vara handlingskraftiga!

Till TS: försök att inte oroa dig, involvera dig istället och fråga hur hon tänker med en flytta, iom att hon vill flytta när boendestödet går i pension så finns det säkerligen många år av planering kvar, vet inte hennes starka sidor.
    Dessutom är meningen med boendestödet att hon ska till slut kunna starta/avsluta/hålla igång på egen hand eller åtminstone behöva mindre timmar!
    Men det kan också bli bättre kanske finns bättre boendestöd på annat ställe
    För den delen har hon körkort och bil? Detta kan du ta upp med henne hur hennes tankar går runt detta med att handla mat osv. 

Btw. Jag bor I en liten by på landet, har bott i små samhälle med extremt dålig kollektivtrafik utan körkort, det krävdes planering men gick bra, jag gillar planering och rutiner
    Jag har dessutom flyttat runt en hel del och har nu äntligen köpt hus. 
    Trots att man är autistisk betyder inte att man inte kan praktiska saker men det tar mer av en både psykiskt och fysiskt och vi är alla olika! 

Sorry för lång kommentar! 

• Anonym (f)
    Anonym (Autistisk på landet) skrev 2026-02-24 20:25:25 följande:

Dessutom är meningen med boendestödet att hon ska till slut kunna starta/avsluta/hålla igång på egen hand eller åtminstone behöva mindre timmar!

Knepig bild att sprida när svårigheterna kvarstår genom livet. Jag vet att många kommuner försöker de där men beroende på svårighet som stödet behövs för går det inte att jobba bort.
  • Anonym (J.)

Till TS: försök att inte oroa dig, involvera dig istället och fråga hur hon tänker med en flytta, iom att hon vill flytta när boendestödet går i pension så finns det säkerligen många år av planering kvar, vet inte hennes starka sidor.
    För den delen har hon körkort och bil? Detta kan du ta upp med henne hur hennes tankar går runt detta med att handla mat osv. 

Btw. Jag bor I en liten by på landet, har bott i små samhälle med extremt dålig kollektivtrafik utan körkort, det krävdes planering men gick bra, jag gillar planering och rutiner
    Trots att man är autistisk betyder inte att man inte kan praktiska saker men det tar mer av en både psykiskt och fysiskt och vi är alla olika! 

När det gälle just autism kan det ju vara extremt stor skillnad från person till person så jag tror inte du kan utgå från bara din egen situation. Jag känner två personer med lätt autism (om det är det man kallar det nu, det som tidigare kallades Aspberger) som sköter allt med städning , betala räkningar, jobb och till och med barn (en av dom fick barn nylige) perfekt , de har bara lite svårt med det sociala , pratar lite högt , säger saker som man normalt kanske inte säger , pratar på länge om sina specialintressen.. men inga extrema svårigheter där heller , de har många vänner. Han som fick barn nyligen har jag bott tillsammans med , han hyrde ett rum av mig när vi var unga så jag har sett på väldigt nära håll hur han är. 

TS syster verkar ju ha lite större svårigheter. Man kan inte bara säga att ?Bara för att X som har autism skulle klara det så klarar TS syster det också?.
  • Anonym (Lilja)

Nej, meningen med boendestöd är INTE att hon ska till slut kunna vara utan dem. Det KAN vara så med en del personer att det går att göra, särskilt om det handlar om unga som inte haft ett eget hem innan, men meningen inte det, utan meningen är att man ska få den hjälp man behöver, så länge man behöver den.Men en del kommuner har missförstått det och försöker stressa fram avslut pga ekonomin. 

Boendestödjaren går i pension om två år.

I övrigt håller jag med dih.
  • Anonym (Siv)

Hej!
    Jag förstår digTS. Du har all rätt att vara orolig och känna omsorg och ansvar i den här situationen. Du kan inte leva din systers liv såklart men du kan ju påverka hur hon väljer. Hon har boendestöd av specifika skäl och det är inte enkelt att bli beviljad ett sånt stöd så anledningen finns där. Din syster kanske inte har insikten i sin problematik och kanske inte ser sina behov?

Kan du överväga att prata utifrån hennes nuvarande välfungerande stöd? Kanske höja det och poängtera vilken tur det är att det finns. ?Hur skulle det gå utan xxx? och ?Tänk att du får så bra hjälp av xxx nu mot tidigare! Om du inte hade xxx , vad skulle då hända med tvätten/disken/städningen/hygien eller vad som är aktuellt.? Försök att lyfta den goda hjälp hon har. Gör gärna en synlig lista på det (bildstöd?) och resonera kring om de behoven är något som kan ändra sig eller om det är bestående hjälpbehov. 

Säg sedan att du gärna vill se en konkret plan för att de behoven ska uppfyllas även i en stuga på landet. 

Kanske kan det vara en ingång?

Svar på tråden Orolig för autistisk systers påhitt