Orolig för autistisk systers påhitt
Min storasyster är... speciell. Hon har autism, med hjälpbehov. Ganska stort, skulle jag säga, hon har boendestöd 3-4 dagar i veckan, 5-8 timmar. Hon är egentligen rätt smart och så, men har svårt att ta hand om sitt hem.
Hennes tid (lång) med boendestöd har kantats av dåliga erfarenheter. Tyvärr. Nu har hon dock haft en boendestödjare som fungerat väldigt bra de senaste åren. Så länge den personen är frisk och jobbar så fungerar det. Om den personen blir sjuk enlängre tid eller är på semester så klappar allt ihop.
Nu till systerns påhitt.
Den där bra personalen går i pension om ett par år. Min syster är du inne på att helt säga upp boendestödet och flytta ifrån staden där vi vuxit upp och bor. Hon har aldrig gillat stan och vill ut på landet.
Bara det att hon kan ju inte ens ta hand om en lägenhet i stan. Hur ska hon kunna ta hand om ett hus på landet? Hon kan inte köra bil. Hon kan inte ens prata med mig i telefon.Hur ska hon klara sig? När jag frågar säger hon bara att det ska nog gå, folk har bott ensamma i små stugor i obygden i alla tider. Idag behöver man bara se till att man har internet, enligt henne.
Jag är klart orolig för henne i hennes påhitt. Jag vet inte vad jag skulle kunna säga eller göra för att få henne att inse att on inte kommer klara det. Vad ska jag göra? Jag vill inte att hon flyttar och så kommer det poliser en dag hem till mig och berättar att hon dog ensam i en stuga för tre månader sedan.