• Anonym (Asterix)

Jag är avundsjuk på kvinnor

Jag är en man som är så sjukt avundsjuk på er kvinnor. Jag och en tjejkompis är singlar och vi gav oss ut på dejtingappar och hon fick hur många dejter som helst på kort tid. Massor av intresserade män. Hon kunde välja och vraka.

Jag som man har inte fått till en enda. Inte en matchning. Inte ett svar. Jag har verkligen försökt ta hand om mig också och håller min vikt bra och tänker på vad jag äter och allt medans min tjejkompis väger säkert 40kg för mycket och hon funderar på magsäcksoperation.

Varför ska dejtingen vara så ojämställd i Sverige? Skulle det inte vara bra om det var mer jämlikt?

• Svar på tråden Jag är avundsjuk på kvinnor
  • molly50
    Anonym (Dejtarinte) skrev 2026-02-23 14:51:20 följande:

För att dejting ska vara jämställt bör män på dejtingappar bete sig som de flesta av oss kvinna: verkligen läsa vad som står i profilen och likea bara de som passar våra krav och där vi passar profilens krav. Istället för att likea alla eller de flesta och hoppas på vet inte vad. 
    Jag 39 årig attraktiv kvinna och har slutat helt med dejting appar och liknande. Ja, jag har fått massor med uppmärksamhet där. Men någon vettig match och potentiell partner? Nej, det är lika svårt för oss alla tror jag. 

Håller med. När jag nätdejtade så hade jag ingen profilbild,men däremot en profiltext där jag beskrivit vem jag är och vad jag sökte.
    Det fanns dessutom några bilder i ett bildgalleri.
    Inte många av männen,läste min profiltext innan de skrev. Däremot så verkade de ha tittat i bildgalleriet.
    Jag fick många meddelanden från män som bara var ute efter en sak. Hade de läst profiltexten så hade de sett att det inte var vad jag sökte.
    Det var tröttsamt och jag var nära att ge upp. Men då fick jag ett mess som stack ut från alla andra. Och det är den mannen jag idag är gift med.
    Så visst kan man lyckas träffa någon. Men det kan vara svårt även för oss kvinnor. Framförallt om vi söker något seriöst.
  • philly

Som du själv skriver är det som man väldigt svårt att ens komma i kontakt med någon kvinna via en dejtingsite även om man är seriös. Kvinnor får mycket mer respons om de lägger upp en profil, men som några kvinnor varit inne på är mycket av responsen sexuell eller ointressant av andra skäl. Svårigheten som kvinna ligger i att hitta någon som är intressant bland alla oseriösa/ointressanta meddelanden de får på sin profil och svårigheten som man är som du själv kommit fram till att överhuvudtaget få någon respons. Det du kan göra om du vill träffa en livskamrat via nätdejting är att regga dig på en asiatisk sida. Av egen erfarenhet skulle jag säga att du garanterat kommer att få respons och du kommer kunna träffa många att skriva med. Att försöka via en svensk sida är meningslöst då man som du själv märkt kan vara aktiv i månader och kanske år utan att ens få kontakt med någon. Jag träffade min fru på en dateinasia.com för flera år sedan. Sidan är helt gratis och du kan garanterat träffa någon där att skriva med. Min erfarenhet är att de ofta är trevliga och seriösa. Visar man att man är seriös och vill ha något varaktigt kommer man garanterart kunna träffa någon trevlig att skriva med via den sidan. 

• Anonym (Camilla)

Mem vad tror du att alla de där männen vill då? Gifta sig med henne? De vill ju bara utnyttja henne för sex och sen skita i henne. Dåliga engångsligg och sen bli dumpad - är det vad man drömmer om så är det förstås härligt att vara kvinna på en dejtingsajt. Om det inte är nåt som lockar så är det inte då mycket värt med alla de där kontaktförsöken. 

• Anonym (Camilla)

Vad menas med att vara "en seriös man" på en dejtingsajt? Att ni söker en seriös relation på sikt? Om en kvinna, som inte är vad ni söker, kontaktar er - avvisar ni henne då? Avstår ni från att ha sex med nån som ni inte är intresserade av för nåt mer än sex? Det har jag väldigt svårt att tro.

Jag tror nog att de flesta av er självutnämnda "good guys" skulle ta chansen genom att spela med tills ni fått vad ni vill ha. Och sen kommer ni på lite lagom lägligt att ni nog inte passar ihop och så drar ni. Ni kanske klär det i fina ord som att "man inte kan veta vad man vill" - samtidigt som ni har väldigt bråttom i säng. Att gå lite långsamt fram är ni inte intresserade av utan marsch i säng och sen vet ni plötsligt med all säkerhet att ni inte vill nåt mer.

Ni kanske tror att ni är bättre än andra män men i praktiken blir det ingen skillnad för kvinnorna. Man mår snarare ännu sämre av att bli utnyttjad av er "fina och seriösa" män.

(Obs! Jag tar inte åt mig av personangrepp. Vill ni vräka ur er hur dålig ni tycker att jag är som träffat dåliga män så säger det mer om er än om mig. Så ni kan spara tid genom att inte försöka trycka ner mig, för ni har tyvärr inget för det.)

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Asterix) skrev 2026-02-23 20:04:40 följande:
    Inte så mycket längre tyvärr. Jag har aldrig lyckats träffa någon på annat vis heller så jag har försökt via nätet.  Jag var aktiv på dejtingappar i över tio år.
    Anonym (Antal matchingar) skrev 2026-02-23 18:30:24 följande:
    Jaså. Märkligt då att du skriver "jag och min tjejkompis är singlar".
    Jag menade var singlar :)
    Har du inte fått en matchning på 10 år tycker jag att du ska ta kontakt med en dejtingcoach. Rekommenderar podden "Happy dating" och Linnea Molanders bok "Dating börjar med dig" (minns inte om der är den exakta titeln. 
  • Mayjel

Ser inget att vara avundsjuk på faktiskt. Att en hop med anonyma män kan tänka sig att utnyttja ens kropp för stunden - har aldrig varit något jag önskat, någonsin.

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Asterix) skrev 2026-02-23 20:04:40 följande:
    Inte så mycket längre tyvärr. Jag har aldrig lyckats träffa någon på annat vis heller så jag har försökt via nätet.  Jag var aktiv på dejtingappar i över tio år.
    Anonym (Antal matchingar) skrev 2026-02-23 18:30:24 följande:
    Jaså. Märkligt då att du skriver "jag och min tjejkompis är singlar".
    Jag menade var singlar :)
    happydating.se/digitaltdejtande/ 

open.spotify.com/episode/0xCxRPyJ6BMTqSRUJu1AWH 

happydating.se/podcast/

happydating.se/dbmd/ 
  • Anonym (.m.)
    Anonym (Tq) skrev 2026-02-23 19:44:57 följande:
    Så dina inlägg betyder ingenting. 
    Jo de betyder att jag försökte svara på trådstartarens fråga om varför det är ojämställd mellan könen
  • Anonym (Asterix)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-02-24 00:03:06 följande:

Mem vad tror du att alla de där männen vill då? Gifta sig med henne? De vill ju bara utnyttja henne för sex och sen skita i henne. Dåliga engångsligg och sen bli dumpad - är det vad man drömmer om så är det förstås härligt att vara kvinna på en dejtingsajt. Om det inte är nåt som lockar så är det inte då mycket värt med alla de där kontaktförsöken. 

Nyckeln är att inte ha sex för tidigt. Då ser man vilka som vill ha något seriöst och inte. Om tjejen har sex på första/andra dejten så kommer männen tänka att hon gjorde detta massor med gånger tidigare och ser inte hennes som flickvänsmaterial. 
    Anonym (Camilla) skrev 2026-02-24 00:26:14 följande:

Vad menas med att vara "en seriös man" på en dejtingsajt? Att ni söker en seriös relation på sikt? Om en kvinna, som inte är vad ni söker, kontaktar er - avvisar ni henne då? Avstår ni från att ha sex med nån som ni inte är intresserade av för nåt mer än sex? Det har jag väldigt svårt att tro.

Jag tror nog att de flesta av er självutnämnda "good guys" skulle ta chansen genom att spela med tills ni fått vad ni vill ha. Och sen kommer ni på lite lagom lägligt att ni nog inte passar ihop och så drar ni. Ni kanske klär det i fina ord som att "man inte kan veta vad man vill" - samtidigt som ni har väldigt bråttom i säng. Att gå lite långsamt fram är ni inte intresserade av utan marsch i säng och sen vet ni plötsligt med all säkerhet att ni inte vill nåt mer.

Ni kanske tror att ni är bättre än andra män men i praktiken blir det ingen skillnad för kvinnorna. Man mår snarare ännu sämre av att bli utnyttjad av er "fina och seriösa" män.

Jag har aldrig haft sex med någon jag inte har känslor för, jag tror det skulle vara svårt för mig. Men ja de flesta män är nog inte som mig utan är villiga att stoppa in sin grej i alla kvinnor. 
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Asterix) skrev 2026-02-24 18:18:17 följande:
    Nyckeln är att inte ha sex för tidigt. Då ser man vilka som vill ha något seriöst och inte. Om tjejen har sex på första/andra dejten så kommer männen tänka att hon gjorde detta massor med gånger tidigare och ser inte hennes som flickvänsmaterial. 

Jag har aldrig haft sex med någon jag inte har känslor för, jag tror det skulle vara svårt för mig. Men ja de flesta män är nog inte som mig utan är villiga att stoppa in sin grej i alla kvinnor. 
    Det är inte sant. Do not stick your dick in crazy. Alla män kan nog relatera till det. Men visst, det är en lång resa från "bara sex" till ett exclusivt förhållande. Där män är minst lika kräsna som kvinnor, även om unga män är mycket lättköpta av just sex.
  • Anonym (.m.)

Sex är viktigt och inte alls oseriöst att vilja att det funkar innan man investerar för mycket känslomässigt i något som är döfött. Sen kanske det inte funkar för alla att ha sex utan djupare känslor men påstå inte att de som inte gör som du är oseriösa för du vet inte hur de tänker.
  • molly50
    Mayjel skrev 2026-02-24 00:41:07 följande:

Ser inget att vara avundsjuk på faktiskt. Att en hop med anonyma män kan tänka sig att utnyttja ens kropp för stunden - har aldrig varit något jag önskat, någonsin.

Håller med. Det är verkligen inget jag någonsin har önskat heller.
  • Anonym (Komiskt)

Komiskt när olika kvinnor snackar om att man skulle ha ett vuxenansvar att få meningsfulla relationer när kvinnor behöver inte göra så mycket.
    Kvinnor behöver inte anpassa sig till män för att de ska ta ansvar och det är inte männen som ska få bestämma vad meningsfulla relationer ska se ut.

• Anonym (Komiskt)
    Anonym (Asterix) skrev 2026-02-22 17:15:06 följande:

Jag är en man som är så sjukt avundsjuk på er kvinnor. Jag och en tjejkompis är singlar och vi gav oss ut på dejtingappar och hon fick hur många dejter som helst på kort tid. Massor av intresserade män. Hon kunde välja och vraka.

Jag som man har inte fått till en enda. Inte en matchning. Inte ett svar. Jag har verkligen försökt ta hand om mig också och håller min vikt bra och tänker på vad jag äter och allt medans min tjejkompis väger säkert 40kg för mycket och hon funderar på magsäcksoperation.

Varför ska dejtingen vara så ojämställd i Sverige? Skulle det inte vara bra om det var mer jämlikt?

Nu plötsligt ska det handla om att kvinnor tar ansvar när de inte behöver göra det på samma sätt som förr männen.
    (Kanske är ett tecken på att kvinnor vill ha det på deras villkor och vill inte ha jämställdhet där män får det liknade som för kvinnorna)
  • Anonym (Komiskt)

Jag reflekterar till hur kvinnor utanför forumet kan resonera.
    Om män ska ta ansvar och det handlar om att vara vuxen
    Då handlar det inte längre om att sex skulle inte vara en en rättighet.
    Det normala är att man ska klara av relationer.
  • Anonym (Komiskt)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-02-22 17:59:10 följande:

Vad är du avundsjuk på? Att 99% av de som vill träffa henne antingen bara vill ligga eller så är de såna som klickar intresse på typ alla tjejer. Dvs det mesta är inte seriöst intresse alls. Är det något att vara avundsjuk på? Som tjej kan du gå ut på en dejtingsajt utan bild och utan någon profiltext alls, det räcker med att det står att du är tjej så får du massor av intresse. Det säger mer om hur män fungerar än hur lätt tjejer har det egentligen. När det kommer till seriös dejting har tjejer det precis lika svårt som killar.  

Fördelen gäller även män som kvinnor uppskattar.
  • Anonym (Camilla)

Hahaha, där kom den, ja. Varför skriver du detta till mig? Har jag bett dig om dejtingråd? Nej, verkligen inte. 

Det du beskriver låter inte direkt jämlikt. Och det låter enligt din beskrivning som om män har betydligt högre krav än kvinnor. 

Menar du att män försöker ha sex så snabbt som möjligt för att testa kvinnan och se om hon är tillräckligt ren, oskuldsfull och helig? Och det är alltså det här du är så avundssjuk på?

Med tanke på din attityd, dina värderingar och din bristande läsförståelse så förstår jag verkligen att du inte får några matchningar. 
    Anonym (.m.) skrev 2026-02-24 20:04:34 följande:
    Sex är viktigt och inte alls oseriöst att vilja att det funkar innan man investerar för mycket känslomässigt i något som är döfött. Sen kanske det inte funkar för alla att ha sex utan djupare känslor men påstå inte att de som inte gör som du är oseriösa för du vet inte hur de tänker.
    Så jag har rätt alltså? Min beskrivning är alltså det som menas med att vara "en seriös man" på en dejtingsajt? 
  • Anonym (Camilla)
    Du vill inte ha sex utan känslor och du medger att det är vad de flesta av männen vill. Varför är du då avundssjuk på kvinnor? 
  • Anonym (Hmhm)

Inget konstigt alls. Män skriver till precis ALLA kvinnor, spelar ingen roll vad hon skrivit i sin profil eller hur hon ser ut. Kvinnor skriver sällan och svarar enbart på de fåtal som möjligen i bästa fall kanske kan vara av intresse.
  • Anonym (.m.)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-02-25 04:22:56 följande:
     Min beskrivning är alltså det som menas med att vara "en seriös man" på en dejtingsajt? 
    Jag är inte man om du menade mig.
Svar på tråden Jag är avundsjuk på kvinnor