• 3759

Gratis boende för människor och katter

Hej alla!

Jag har haft turen att få väldigt mycket pengar, och jag skulle vilja använda dem till att skapa hem för både katter och människor.

Boendet skulle vara gratis för dem som vill flytta in.  Det enda som behövs är att man älskar katter och sköter om dem.

Känner ni till personer som skulle kunna vara intresserade, eller har ni tips på stora hus med mycket mark? Kanske känner du någon som är hemlös och som skulle trivas i en sådan miljö?

Det är förmodligen bra om platsen ligger nära skogen och utan grannar alltför tätt inpå, men samtidigt inte för långt till affärer.

• Svar på tråden Gratis boende för människor och katter
  • Anonym (Husägaren)

Känns svårt, om du är ägare till flera fastigheter och lånar ut till folk som lever lite alternativt då kan du få problem ,

• Tom Araya

Vem ska stå för kostnaden att ta hand om katterna?
    De allra mest behövande kan få det svårt med sådana extrakostnader.

En annan tanke är man på sådana boenden bör ha någon anställd, åtminstone på deltid, för att hålla lite ordning.

Till sist tänker jag att det inte bara är frågan om att tänka sig att bo där och ta hand om katter, utan även om att dela någon form av kollektivboende med personer man sedan kanske inte trivs med.

• Anonym (F)

Vilken kul id'e att göra med sina pengar!

Du får nog ändå ha riktiga formella kontrakt som hyresgästen/hyresgästerna skriver på, med tydliga regler för allt. Annars kan du som sagt få problem. Har hyrt ut, och det blev vissa problem båda gångerna. 

Du skulle kunna göra en verkligt god gärning om du erbjuder hemlösa kvinnor som flytt från våldsamma män en bostad. Men då kan du kontakta kvinnojourer för att höra dig för om de vill administrera det hela.

Huset behöver ju ligga så att det är lätt att ta sig dit med allmänna kommunikationer. Inte i ett för litet samhälle, för det behöver finnas skolor och affärer som du skrev. Och en viss anonymitet.

Barnen skulle nog tycka att det var jättekul med katter! Lite läkande för dem med att umgås med djur.Men katterna behöver nog kastreras eller p-piller för att ni inte ska översvämmas att kattungar!

Om en kvinnojour får hyra huset för en mycket liten penning så kan du ju avtala med dem hur mycket av de kommunala avgifterna och elen som de ska betala. Tror att det är bra om de betalar elen, för folk blir försiktigare i sin förbrukning när de får betala.

Se bara upp så att du får kontakt med en gammal väl etablerad kvinnojour i så fall. Det har etablerats några företag som sysslar med skyddat boende, som har kriminella som sitter i ledningen! Har kommit fram nyligen. 

• 3759

Tack för tipsen. Idén om kvinnojourer var bra. Jag har inte tänkt så mycket på det här ännu eftersom jag fortfarande inte fått pengarna, men de kommer snart. 

Flera anställda som hjälper till vore bra.

• 3759

Hur hittar man rätt personer? Jag tänker att det handlar mindre om CV och mer om personlighet och engagemang.

• Anonym (Bolag)
    3759 skrev 2026-02-24 02:04:23 följande:

Hur hittar man rätt personer? Jag tänker att det handlar mindre om CV och mer om personlighet och engagemang.

Du får leta. Tycker också att du ska starta ett bolag som driver detta och äger huset och katterna och som människor skriver kontrakt med. Så sök någon med erfarenhet av bolag eller ekonomi/juridik. Gör en ordentlig budget. Tänk på att veterinärvård som kastrering och vaccination kostar mycket. Ska avkastningen från pengarna även täcka löpande kostnader och renovering?
  • Anonym (F)

Ja man behöver avsätta pengar för underhåll och renovering. Alltid är det något som behöver fixas på ett gammalt hus.

Så de som använder huset kanske ska betala de löpande utgifterna som värme, vatten, avlopp, fastighetsskatt och el? Annars äter de kostnaderna upp dina pengar och så får du sälja huset. 

Man kan visst driva det som ett bolag, men som ett alternativ till det istället inrätta en stiftelse för drivandet av det hela, med ett tydligt regelverk, där du själv är ordförande. Stiftelsen kunde äga pengar som var ämnade för reparationer och liknande. 

Pengarna skulle kunna investeras så som människor med mycket pengar (som de vill säkert vet att de är kvar och inte spekulera) brukar göra.

Det vill säga aldrig investera mer än kanske 52 % i aktiefonder. Resten i säkra statsobligationer och lite guld. (Undvik amerikanska statsobligationer för landet har skyhöga lån just nu).

Så gör de som professionellt förvaltar stora pengar. Låt inte banken lura på dig komplcerade och dyra finansiella produkter! Det är det som de lever av. Nej billiga fonder i globala, tillväxtländers och svenska aktier. Billiga obligatiobsfonder med säkra statspapper. Guld där fonden själva äger guldet och förvarar det i en bank. 

Titta på ett av de senare avsnitten i Ekobomibyrån på SVT där de går igenom vilka fonder som är värda pengarna! 

• Anonym (F)

Riktiga eldsjälar på ett kvinnohus kanske är de rätta att driva det?

Det blir ju sedan du som har koll på elräkning, kommunens VA-avgift och värmekostnaden. Samt att ta in betalning för de sakerna av hyresgästen.

Allt det här är ju ingen du behöver skynda fram. Ta en liten informationsbit i taget. 

Det kan handla om:
    - Vad som krävs för att skapa en stiftelse. (Det är Länsstyrelsen som har tillsyn över stiftelserna i länet, de kan ha viss information om det). En advokat kan hjälpa dig att utforma stadgarna. 

- Kontakta olika Kvinnojourer i närheten där du vill ha huset. Kolla att det är ett gammalt etablerat kvinnohus, inte något av de nyare som kriminella aktörer har startat. Börja planera tillsammans med det Kvinnohus som verkar vettigast. 

- Kontakta någon verkligt oberoende ekonomisk rådgivare och betala för tjänsten rådgivning. Det behövs bara några timmars rådgivning.
    De behöver bara dra upp riktlinjerna för hur du ska göra med pengarna som ska förvaltas inför framtiden.  Det kan vara Jan Bolmesson i Rika tillsammans eller Småspararguidens Andreas Runnemo och Patrick Siegbahn. Inte bankens egna för då säljer de på dig dyra lösningar.

- När du kommit fram till ett område som huset ska ligga i: Kontakta flera mäklare i det området och anmäl intresse för ett sådant hus, så bevakar de husen som de får in för att se om de passar dig. Du kan leta själv parallellt också. 

-Om du hittar ett lovande hus låt en oberoende teknisk besiktningsman göra en besiktning och värderomg.Och ta gärna dit en mögelhund också! Jätteviktigt moment detta. 

-Du kan behöva en revisor som någon gång om året kollar ekonomin i din stiftelse. Så att allt går rätt till och skatter och liknande räknas ut, så att du kan betala det. .Upprättar viktiga ekonomiska balansräkningar o.s.v.

Innan du köper huset kolla med planavdelningen på kommunen om det finns några utbyggnadsplaner som förändrar området. Om de ska bygga en stor väg eller jättehöga hus i närheten.Eller till och med på en del av din tomt.

Och så vidare. Det är en del pyssel. Det roligaste är väl att hämta katter! Tips Lidl och Coop (deras egna) har den billigaste fodret till katter. Det var dessutom godkänt ur näringsvärdssynpunkt.

Lycka till hur du än gör!

• Anonym (F)

Det första du egentligen behöver göra är att få råd om hur du ska placera pengarna. 

1. Pengarna som du ska köpa huset för och som eventuellt behövs direkt för vissa ombyggnader/reparationer.

2. Pengarna som du ska förvalta för att ha råd att underhålla och förbättra huset/tomten i framtiden.

3. Pengarna som du vill sätta undan till dig själv, för egna behov.

• Anonym (Fint!)

Det var det vettigaste och finaste jag hört någon vilja lägga pengar på på evigheter!

Jag hade absolut kunnat tänka mig att flytta in när jag blivit pensionärSkrattande

• Anonym (Krångligt)

Hej!

Jag är kassör i en ideell omplaceringsorganisation för djur (främst katter) och vi har faktiskt utrett just denna frågan, om man kan kombinera de två ändamålen. 

Vi kom fram till att det är jättesvårt...

Om pengarna tillåter är det nog bäst att hyra en fastighet och sedan upplåta delar av lokalen till diverse välgörande ändamål, alltså att du står som hyresvärd och att det är andra organisationer som hyr in sig till en väldigt billig peng. På så vis kan du upprätta ett kontrakt som också gör det möjligt att avsluta uppgörelsen om det av någon anledning inte fungerar. Att förutsätta att hemlösa ska vara volontärer och hjälpa katter mot husrum är tyvärr inte realistiskt, så blanda inte ihop dem. Sedan kan man ju ändå ha möjligheten att människor i utsatthet kan finna mening i att även hjälpa till med katterna, men de bör kunna fungera helt oberoende av varandra. 

Den krassa sanningen är att många människor som inte har ett eget boende tyvärr kan ha både egna problem och kontakter som har problem och utgör en risk för djuren.

Lycka till!

Svar på tråden Gratis boende för människor och katter