• Anonym (bah)

Skäms för att jag handlar på Matsmart

Jag handlar på matsmart nästan varje månad. I hemlighet. Flera i min bekantskapskrets har oberoende av varandra pratat om hur "fattigt" det är att handla där, bara WTn som gör, liksom. "B att köpa äckliga varor som gick ut förra året".  Så jag avslöjar inte att jag gör det.

Jag gör det för ekonomin på sätt och vis. Min är väldigt ansträngd. Mitt ex drog lite hipp som happ utomlands med en yngre kvinna (beskyller inte henne alls, jag borde klart ha sett det komma då jag själv var "den yngre kvinnan" efter hans förra förhållande). Så för att ha råd framför allt med guldkanten för mig och barnen så handlar jag en del saker på Matsmart.

Andra som handlar på Matsmart eller andra liknande ställen, ni kanske har en fysisk butik som säljer liknande för jag vet att de finns, skäms ni för att handla där? Finns det någon ni berättar för/absolut aldrig skulle berätta för?

• Svar på tråden Skäms för att jag handlar på Matsmart
  • Anonym (h)

Matsmart är jättekul. Ditt umgänge verkar väldigt tråkigt, skulle fundera över om de tog mer energi än de gav.

Matsmart är inte så billigt att jag skulle välja det för mina standardvaror men dagens extrapris eller reor kan fungera för sånt som något extra. Men tjänar inte så mycket på det efter frakt. Deras egna jämförelsepriser brukar inte stämma med vad saker kostar irl.

• Anonym (L)

Tror att pensionärsföreningen PRO gjorde någon undersökning och fann att Lidl var billigast för deras matkasse. Willys och Lidl anses vara de billigaste i allmänhet. 

Sedan finns det en jättebra app som heter Matpriskollen. Där kan du se vilka extrapriser som dina närliggande mataffärer har varje vecka. Man söker bara på den mataffären i appen. 

Vissa varor kan man äta efter sista utgångsdatum och vissa bör man ju låta bli. Men Matsmart säljer väl inte utgångna varor?

Läs boken "Pengars psykologi" av Morgan Housel om olika människors förhållningssätt till pengar.

Sedan finns det en bok som heter "Portioner under tian", med billiga recept. 

Nej, bry dig inte om hur andra ser på pengar, fortsätt att vara pengasmart!

• Anonym (bah)
    Anonym (h) skrev 2026-02-23 21:59:58 följande:

Matsmart är jättekul. Ditt umgänge verkar väldigt tråkigt, skulle fundera över om de tog mer energi än de gav.

Matsmart är inte så billigt att jag skulle välja det för mina standardvaror men dagens extrapris eller reor kan fungera för sånt som något extra. Men tjänar inte så mycket på det efter frakt. Deras egna jämförelsepriser brukar inte stämma med vad saker kostar irl.

En del av mitt umgänge är lite tråkigt ja. Tyvärr är ett par av dem kollegor som jag inte kan byta bort. Där kommer kommentarerna oftast i samband med reklam från Matsmart. Annars är det allra främst min snobbiga farmor, tyvärr, men även andra släktingar, och ett par vänner.

En del av matsmarts grejer är verkligen inte billigare än i min vanliga butik, och då bor jag ändå i Stockholm. Till exempel köper jag aldrig pasta på Matsmart. Det som verkligen kan vara billigare är just guldkanten, som chips och godis, och uddavarorna. Idag handlade jag för 1000 kr, och fick gratis olivolja. Och gratis frakt till dörren.
  • Anonym (bah)
    Anonym (L) skrev 2026-02-23 22:12:30 följande:

Tror att pensionärsföreningen PRO gjorde någon undersökning och fann att Lidl var billigast för deras matkasse. Willys och Lidl anses vara de billigaste i allmänhet. 

Sedan finns det en jättebra app som heter Matpriskollen. Där kan du se vilka extrapriser som dina närliggande mataffärer har varje vecka. Man söker bara på den mataffären i appen. 

Vissa varor kan man äta efter sista utgångsdatum och vissa bör man ju låta bli. Men Matsmart säljer väl inte utgångna varor?

Läs boken "Pengars psykologi" av Morgan Housel om olika människors förhållningssätt till pengar.

Sedan finns det en bok som heter "Portioner under tian", med billiga recept. 

Nej, bry dig inte om hur andra ser på pengar, fortsätt att vara pengasmart!

Jag vet inte riktigt vad detta inlägg hade att göra med min trådstart, men tack! 

Portioner under tian är ju rent bedrägeri. Kanske inte när de startade för 20 år sedan, men nu är den det. Ingenting jag har lagat från deras hemsida har kostat under 10 kr/portion, och har det gjort det så har portionerna varit så små att det är omöjligt att bli mätt utan de föreslagna, ej medräknade, tillbehören.
  • Anonym (S)

Konstiga vänner/kollegor/familj du har. Skulle aldrig reagera på det och kan inte tänka mig att någon i min närhet skulle göra det heller. Har aldrig hört någon säga något om Matsmart. Vad löjligt att prata så. Skit i dem och fortsätt och handla där.

• Anonym (S)

..fortsätt att handla där.

• Anonym (Var är felet)

Är väl bara bra att handla på Matsmart eller? Rädda varor som annars ska slängas? :) Vem bryr sig om vad andra tycker! Säger väl bara mer om dem egentligen...

• Kammen320
    Anonym (bah) skrev 2026-02-23 21:56:49 följande:
    Skäms för att jag handlar på Matsmart

Jag handlar på matsmart nästan varje månad. I hemlighet. Flera i min bekantskapskrets har oberoende av varandra pratat om hur "fattigt" det är att handla där, bara WTn som gör, liksom. "B att köpa äckliga varor som gick ut förra året".  Så jag avslöjar inte att jag gör det.

Jag gör det för ekonomin på sätt och vis. Min är väldigt ansträngd. Mitt ex drog lite hipp som happ utomlands med en yngre kvinna (beskyller inte henne alls, jag borde klart ha sett det komma då jag själv var "den yngre kvinnan" efter hans förra förhållande). Så för att ha råd framför allt med guldkanten för mig och barnen så handlar jag en del saker på Matsmart.

Andra som handlar på Matsmart eller andra liknande ställen, ni kanske har en fysisk butik som säljer liknande för jag vet att de finns, skäms ni för att handla där? Finns det någon ni berättar för/absolut aldrig skulle berätta för?

Är väl inget att skämmas för? Bara bra ju, annars kastas väl grejerna? Jag handlar också där ibland, mycket schampo, balsam och sånt men även matvaror. 
    Min lokala ica brukar plocka ihop lådor med frukt/grönt som dom inte kan sälja till fullpris längre. Dessa köper jag också gärna. Sist fick jag 2 paket vindruvor (totalt var det 5 dåliga vindruvor), 3 paprikor, massor av äpplen (de flesta felfria, några var lite skadade men det skar jag bara bort och gjorde äppelmos), en påse ned potatis och några apelsiner för 35 kr. Skäms inte alls för att köpa sånt, hellre att det kommer till användning än att det slängs. Egentligen skulle jag vilja dumpstra också, men vågar inte själv. Men följer sidan Dumpstringslyx på FB, så sjukt mycket som slängs som är helt ok.
  • Anonym (Billigt är gott)

Jag är högavlönad och handlar ändå på Matsmart och varor med kort datum på stans alla butiker om något passar med min inköpslista.

För att jag inte heller gillar att betala för mycket och vill motverka slöseri.

Bästa klippet i höstas var 4 kg Odense mandelmassa till 70% rabatt- blev mycket kakor och julgodis av det... Skrattande

• Anonym (Empa)

Varför skulle det vara dåligt?
    Och varför skulle man någonsin behöva berätta var man köper torrskaffens/pasta/energidryck/kryddor ifrån? 
    Jag handlar också där mellan varven men bara om det är bra kampanjer.
    Pasta tex var väldigt billigt i början men numera kan man få samma kilopris i butikernas egna kampanjer så då ser jag inte vitsen. För man behöver handla ganska mycket om man vill ha fri frakt.

• Anonym (Smart)

Det är snarare intelligent att vara ekonomisk, tycker jag!
    WT att låtsas vara rik och handla dyra märkesgrejer på avbetalning!

• Anonym (Tulle)
    Anonym (L) skrev 2026-02-23 22:12:30 följande:

Jo, det gör dem. 

Men det betyder inte att det är dåligt. 
  • Mandel

Tycker matsmart är dyrt och mest verkar bestå av onyttigheter.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Q)

Jag tycker inte det är dåligt att handla på Matsmart. Jag tycker dock inte att det är värt det. Vissa utgångna eller snart utgångna varor är ibland bara några kronor billigare.

• Anonym (Billigt är gott)
    Mandel skrev 2026-02-24 10:01:09 följande:

Tycker matsmart är dyrt och mest verkar bestå av onyttigheter.

Lite så är det ju, men där kan finnas guldkorn ibland.

Och om man ändå "måste" köpa lördagsgodis till barnen så...
  • Anonym (T.T.T.)

TS, du ska aldrig skämmas för att du tar hand om din familj och ekonomi på det sätt som bäst passar dig och dina förutsättningar. 

• Mandel
    Anonym (Billigt är gott) skrev 2026-02-24 17:28:33 följande:
    Lite så är det ju, men där kan finnas guldkorn ibland.

Och om man ändå "måste" köpa lördagsgodis till barnen så...
    Sedan måste man handla massor för att slippa frakten och stor risk för önödiga köp eller att man äter mer snacks än tänkt då man har massor hemma att tillgå.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Skäms inte)

Vi handlar på Matsmart till och från, vissa produkter vi använder och när de har bra pris slår vi till i bulk.

Har en inkomst på runt 150 kkr/mån, men väljer ändå detta alternativ. Om det känns bättre att det inte har med inkomst att föra utan snarare att man tänker rätt.

Absolut undviker vi sådant vi inte annars skulle köpt.

Svar på tråden Skäms för att jag handlar på Matsmart