• Anonym (Alexia)

Vad ska vi göra med vår 7-åring

Hej! 

jag har två barn, en sjuårig pojke och en bebis på 6 månader.
    min sjuåring har alltid varit en ganska lugn kille, men nu de två senaste månaderna har det varit jättetufft. Han gapar och skriker varje dag, han vill inte äta mat, inte gå till skolan, inte göra läxan, inte gå ut, inte vara inne. Han lyssnar inte på något man säger. Han skriker och slåss mot mig och pappan. Han kastar saker när han blir arg, har även kastat leksaker mot sin lillebror. 
    det går inte 30 minuter utan bråk och skrik och tjafs. 
    Skolan verkar fungera kompismässigt enligt läraren. Så han kan ju sköta sig. Jag känner snart att jag inte orkar med stora pojken mer, hans slag, sparkar och elaka ord gör ont till slut. Är rädd att lillebror till slut ska få en smäll. Eftersom stora sonen alltid varit så lugn och ?enkel? har vi inte haft dessa problem och jag känner mig helt lost i hur jag ska hantera detta. Vi pratar ofta efteråt och han lovar att han ska lyssna och inte bråka, men det händer ju igen och igen och igen?
    Vet som sagt inte vad jag ska ta mig till och om/hur/vart jag ska söka hjälp. Känns inte heller som vi kommer bli tagna på allvar då allt rullar på i skolan. 

hoppas någon kan komma med råd, känner att jag saknar min son, som jag vet har en fin personlighet.

• Svar på tråden Vad ska vi göra med vår 7-åring
  • Anonym (A)

Han har gått från att vara ensambarn och ha 100% uppmärksamhet till att få en lillebror som tar mycket av "hans uppmärksamhet". Smekmånadsfasen gick över när lillebror var 4 månader. Dessutom - han måste gå till skolan varje dag, du är hemma med lillebror. Han vill också vara hemma med er och mysa och få din uppmärksamhet. 

Dessutom får kompisarna vara på fritids medans han får gå hem med en lillebror som inte kan leka på samma villkor. 

Det handlar inte om att ge dig dåligt samvete  - det handlar om att se det ur hans synvinkel. 

Har du testat att lämpa över lillebror på pappa (eller annan person) och hämta bara storebror utan lillebror med. Ge honom 100% av din uppmärksamhet en eller ett par gånger i veckan. Gångavstånd till skolan? Ta med en frukt och sätt er på en sten och prata om hur skolan varit - behöver inte vara svårt eller avancerat.. 

Låt honom ta med kompisar hem efter skolan! 

Vi har förvisso inte så stor åldersskillnad men ändå. Bara det att få ta hem kompisar var guld värt. Dessutom stod våra barn högt i kurs hos kompisarna för att de ville komma hem till oss hellre än att vara kvar med 50 andra ungar på fritids. 

Han vill också känna sig liten och omhuldad. Se till att ni läser rejält varje kväll för honom. Sedan släcker ni ljuset och har dörren stängd och pratar om dagen. Ge storebror den tiden. I mörkret kommer många tankar och funderingar fram.

Det är inte så att ni ska skuffa lillebror ut ur hans liv, men ni måste inse att gå från 100% av er till tja, kanske 30-40 % är livsomvävlvande för honom. Ni måste ge honom av er tid hemma. Förmodligen prioriterar ni direkt (vilket är helt naturligt) lillebror om han låter eller skriker. Vad händer om ni spelar ett spel med storebror och släpper det för att lillebror låter? Klart att storebror ruttnar. Låt lillebror få vänta ibland. Inte varje gång men ibland.

• Anonym (Alexia)
    Anonym (A) skrev 2026-02-24 00:02:43 följande:

Han har gått från att vara ensambarn och ha 100% uppmärksamhet till att få en lillebror som tar mycket av "hans uppmärksamhet". Smekmånadsfasen gick över när lillebror var 4 månader. Dessutom - han måste gå till skolan varje dag, du är hemma med lillebror. Han vill också vara hemma med er och mysa och få din uppmärksamhet. 

Dessutom får kompisarna vara på fritids medans han får gå hem med en lillebror som inte kan leka på samma villkor. 

Det handlar inte om att ge dig dåligt samvete  - det handlar om att se det ur hans synvinkel. 

Har du testat att lämpa över lillebror på pappa (eller annan person) och hämta bara storebror utan lillebror med. Ge honom 100% av din uppmärksamhet en eller ett par gånger i veckan. Gångavstånd till skolan? Ta med en frukt och sätt er på en sten och prata om hur skolan varit - behöver inte vara svårt eller avancerat.. 

Låt honom ta med kompisar hem efter skolan! 

Vi har förvisso inte så stor åldersskillnad men ändå. Bara det att få ta hem kompisar var guld värt. Dessutom stod våra barn högt i kurs hos kompisarna för att de ville komma hem till oss hellre än att vara kvar med 50 andra ungar på fritids. 

Han vill också känna sig liten och omhuldad. Se till att ni läser rejält varje kväll för honom. Sedan släcker ni ljuset och har dörren stängd och pratar om dagen. Ge storebror den tiden. I mörkret kommer många tankar och funderingar fram.

Det är inte så att ni ska skuffa lillebror ut ur hans liv, men ni måste inse att gå från 100% av er till tja, kanske 30-40 % är livsomvävlvande för honom. Ni måste ge honom av er tid hemma. Förmodligen prioriterar ni direkt (vilket är helt naturligt) lillebror om han låter eller skriker. Vad händer om ni spelar ett spel med storebror och släpper det för att lillebror låter? Klart att storebror ruttnar. Låt lillebror få vänta ibland. Inte varje gång men ibland.

Lillebror är extremt mammig. Pappa duger inte för lillebror, han skriker bara då. Lillebror vägrar napp och flaska och tuttar hela tiden på mig, så det känns som vi sitter ihop.
    Att ta hem kompisar går tyvärr inte. De gånger vi har gjort det har hela lägenheten sett ut som en krigszon, leksaker går sönder och det bara skriks. Det känner jag inte att jag orkar med.
  • Anonym (A)
    Anonym (Alexia) skrev 2026-02-24 11:07:19 följande:
    Lillebror är extremt mammig. Pappa duger inte för lillebror, han skriker bara då. Lillebror vägrar napp och flaska och tuttar hela tiden på mig, så det känns som vi sitter ihop.
    Att ta hem kompisar går tyvärr inte. De gånger vi har gjort det har hela lägenheten sett ut som en krigszon, leksaker går sönder och det bara skriks. Det känner jag inte att jag orkar med.
    Börja med lillebror - jag hade också en sådan mammagris (förutom att hon tog napp). Jag vet precis hur jobbigt det är. Flaskvägrare av rang. Man fick planera så hon var färdigammad och klar. 

Se till att du har en ingrodd tröja med mammadoft. Typ sovit i den många nätter. Den tar pappa på sig eller håller närmast kroppen om han inte kan ha den på sig då luktar pappa också mamma. Sedan går han ut med lillebror (som är mätt) en sväng. Inget vinka till mamma, inget säga hej då. Bara göra lillebror klar och gå. Han behöver inte vara borta länge första gångerna, 5 -10 minuter.

Om lillebror gillar vagn - låt pappan lägga din tröja som en snutte så lillebror känner din doft och gå en sväng. 

Det är steg ett. 

För storebror får du helt enkelt sätta honom framför vad du egentligen orkar. Bestäm en tid för EN kompis. Exempelvis de kommer hem från skolan kl 13 och kompisen blir hämtad kl 15. 14.30 så får killarna börja städa upp efter sig, med hjälp av dig. Du informerar också att de inte kan skrika, de får visa hänsyn till både dig, lillebror och grannar. Kanske kompisen inte bor i lägenhet själv och kan förstå det, då får du förklara det för honom. 

Det funkar inte klockrent första gången men på sikt. 

Har en kompis till mitt ena barnet som typ äter middag här en gång i veckan pga aktivitet. De lärde sig att den dagen får de leka men ska plocka undan när jag säger till samt hjälpa till att duka till maten. 
    Kan lova att kompisen lyssnar bättre än min egen numera. De vet vad som gäller. Gör de inte vad jag säger till dem så får inte kompisen vara här och leka och äta. 

Att få ta med en kompis hem motiverar också att gå till skolan om man vet att man kompisen ska med hem.

Sen ÄR 7-åriga killar rätt stökiga i sin lek ja, men då får man skicka ut dem på gården i så fall oavsett väder. 

Jag förstår helt och hållet storebror. Lillebror ett plåster på dig, du och lillebror hemma hela dagarna och han får inte ta med kompisar hem eller gå på fritids. 

Vad gör pappan? Kan han hämta storebror ibland? Göra saker bara han och storebror? Kanske ta med en kompis till storebror på nån utflykt? 

Storebror behöver bli mer sedd av er och känna att han har er uppmärksamhet. Sedan är det upp till er att lösa det och fixa det även om det är jobbigt och stökigt en period. 

När lillebror lagt sig på kvällen visa storebror att ni finns där för honom. Se till att han får tid med er där och då. Ät en kvällsmacka ihop, spela ett spel, rita, se en film eller vad ni gör i er familj. 
Svar på tråden Vad ska vi göra med vår 7-åring