• Julle1991

5mån bebis äter lite

Min snart 5,5mån bebis äter betydligt mindre än vad som rekommenderas i hennes ålder, ändå går hon upp ca 500g i månaden. Hon får i sig ca 500-650ml ersättning per dygn, ett mål av det ?väcker? jag henne, ger henne flaskan och sedan somnar hon direkt igen. 

På natten är enda gången hon äter fulla mål, annars är det ett ständigt småätande dagtid, hon slukar 50ml på 2min och sedan vill hon inte äta mer, vi får alltid vänta 20-30min och prova igen och då plötsligt äter hon. Hon har varit sånger sedan liten, äter små portioner var 3e timma ungefär. i morse när det gått 7h sedan hon åt vid 01.30 130ml så åt hon bara 50ml ersättning kl 08.00..

Detta har stressat mig sedan start, visst hon går upp i vikt och hon är alltid glad och pigg, visar ingen smärta eller så, och det är väl det som är viktigt. 

Det som oroar mig och har gjort hela tiden är framtiden, om några månader, ett år, kommer hon fortsätta äta lite? Ska prata med bvc om 2 veckor men de säger bara att så länge hon går upp i vikt, kissar bra och pigg annars. Nån som har det liknande hemma som kan lugna mig 😂

• Svar på tråden 5mån bebis äter lite
  • Aiwe

Du behöver inte vara orolig (lätt att säga, svårare att göra).  Går hon upp som hon ska och är pigg så får hon i sig tillräckligt.

Det skiljer sig massor mellan olika barn så det enda sätt så man får använda viktkurvan för att avgöra vad som är tillräckligt. 

Jag har motsatt din situation. Min bebis äter hur mycket som helst och varje gång jag kommer till BVC tror jag att de ska säga åt mig att jag ammar för ofta men hon har legat exakt på sin kurva hela tiden.

Svar på tråden 5mån bebis äter lite