• Anonym (Detrans-tjej)

Får jag byta om på damernas?

Hej, jag föddes som kvinna, men under tonåren trodde jag att jag var transman, gick igenom utredningen, opererade bort mina bröst och började på testo. Nu är jag 30 och med tiden vågat komma ut igen med hur fel det beslutet var för mig. Idag lever jag som kvinna igen, ser ut som en tjej men har en mörkare röst och två stora ärr över bröstkorgen. Jag har börjat längta efter att kunna simma och gå på spa och gymma, men är orolig över om jag kommer göra andra obekväma med min närvaro i damernas omklädningsrummet. Hur känner ni för att byta om i samma rum som en detrans-tjej? Eller är det bara i mitt huvud som detta kan vara ett problem? 🌸

• Svar på tråden Får jag byta om på damernas?
  • Anonym (Yrsa)

Jag bryr mig inte. Du ska väl inte gå och prata med folk i omklädningsrummet? Gå dit, byt om och gå ut i hallen. Majoriteten är upptagna med sig själva. 

• Anonym (F)
    Anonym (Detrans-tjej) skrev 2026-02-24 08:59:17 följande:
    Får jag byta om på damernas?

Hej, jag föddes som kvinna, men under tonåren trodde jag att jag var transman, gick igenom utredningen, opererade bort mina bröst och började på testo. Nu är jag 30 och med tiden vågat komma ut igen med hur fel det beslutet var för mig. Idag lever jag som kvinna igen, ser ut som en tjej men har en mörkare röst och två stora ärr över bröstkorgen. Jag har börjat längta efter att kunna simma och gå på spa och gymma, men är orolig över om jag kommer göra andra obekväma med min närvaro i damernas omklädningsrummet. Hur känner ni för att byta om i samma rum som en detrans-tjej? Eller är det bara i mitt huvud som detta kan vara ett problem? 🌸

Om du klär dig ungefär som andra kvinnor så ska de väl inte vara något problem? 

Jag är väldigt lite insatt i sådant här! Därför undrar jag om du har penis? I så fall kan andra kvinnor reagera och tycka att du ska välja herrarnas omklädningsrum.

Saknar du bröst så kan människor tänka att du har haft en allvarlig form av ärftlig bröstcancer. Då kan man ofta operera bort båda brösten, i preventivt syfte.
  • Anonym (.m.)

Det beror nog på hur du ser ut. Uppfattas du inte klart och tydligt som en biologiskt kvinna så kan nog vissa bli obekväma. Så vissa, men som någon skrev, många är nog upptagna med sig själva och sitt

• Anonym (M)

Man tittar ju inte på andra kvinnor i omklädningsrummet så om du passerar som kvinna tror jag ingen tänker på det. 

Som ovan nämnts skulle man kanske tänka bröstcancer med tanke på ärren. Min syster tog bort båda brösten pga cancer men hon har rekonstruerat dem. 

Det enda som skulle vara lite märkligt och potentiellt obehagligt är en person med penis.

• Anonym (Detrans-tjej)

Tillägg: har ingen penis. har något mörkare röst om jag av någon anledning skulle behöva prata. har levt som tjej i typ 3 år och skulle nog säga att min kropp återgått till en kvinnligt kodad form. Klär mig feminint, sticker inte ut. 

finns inte så många som mig och jag vet att många kvinnor blir obekväma av transkvinnor I omklädningsrummet. Dock är jag inte transkvinna men kanske kan misstas som det?? Troligen inte egentligen då jag är kort, nätt och kurvig med små händer och fötter. 

försöker mest samla mod att gå på spa 😅

• Anonym (Elsa)

Du kan absolut byta om på damernas, du är ju en dam själv. 

Lesbiska kvinnor byter inte om på herrarnas.

(Har inte med saken att göra men tanken ploppa upp i huvudet och jag är nog mer obekväm med det) 

• Anonym (Daisy)
    Anonym (Detrans-tjej) skrev 2026-02-24 10:11:52 följande:

Tillägg: har ingen penis. har något mörkare röst om jag av någon anledning skulle behöva prata. har levt som tjej i typ 3 år och skulle nog säga att min kropp återgått till en kvinnligt kodad form. Klär mig feminint, sticker inte ut. 

finns inte så många som mig och jag vet att många kvinnor blir obekväma av transkvinnor I omklädningsrummet. Dock är jag inte transkvinna men kanske kan misstas som det?? Troligen inte egentligen då jag är kort, nätt och kurvig med små händer och fötter. 

Ett ärligt svar från en, ärligt talat när jag är anonym, fördomsfull och lite dömande person då.

Jag använder i stort sett aldrig gemensamma omklädningsrum/duschar för att jag är rätt pryd av mig. Ogillar nakenhet rent generellt ihop med andra.

Dock, OM jag undantagsvis skulle befinna mig där och du kom in så skulle jag inte ha något problem med dig.
    Skulle nog, som andra skrivit, tänkt att du drabbats av bröstcancer. Skulle du prata och din röst är lite mörk så hade jag nog inte ens reagerat då du knappast är ensam om att ha mörkare röst. Men OM (igen) din röst sticker ut extra mycket så hade jag nog tänkt att det är cancerbehandlingen (som jag inte kan ett jota om) som påverkat den. 

Hade däremot en uppenbar transkvinna med penis kommit in så hade jag, helt ärligt, protesterat ganska högljutt och hade inte personen lämnat så hade jag rafsat ihop mina pinaler och aldrig satt min fot där igen.
  • Anonym (M)

Men då är det inga problem alls. Det är klart att du ska gå på spa. 

Som sagt, man är ju diskret i omklädningsrum och detaljstuderar inte andra (om man är normal).

Transkvinnor är ju något annat om de har penis. Det finns en anledning till att kvinnor blir obekväma av det och det handlar inte (främst) och prydhet utan utsatthet. 

Det går inte att jämföra med din situation. 

• Mrs Moneybags

Jag skulle inte bry mig.

Jag skulle känna mig 100% bekväm med dig i rummet jämfört med någon som var född i manligt kön. 
  • Anonym (F)

Ja, gå på spa och ha det lite skönt! En del kvinnor har naturligt mörkare röst dessutom.
  • Anonym (Detrans-tjej)

Tack hörni! ska fan gå på spa och sluta nojja 😅 jag är ju, och alltid varit, en tjej egentligen 

• Anonym (Camilla)

Byt om där du känner dig mest bekväm. Alltså i damernas omklädningsrum. 

Hur långt kom du i transitionen? Könsbekräftande operation? Jag som mastektomerad och har bergis fulare ärr än du. Vad skulle det ha för betydelse för vilket omklädningsrum man väljer. Lägg då till perioden då det var crew cut frilla också. Hur kvinnlig känner man sig då? Könet visar jag ju ändå inte upp. Men kollar någon så ser de ingen penis iaf. 

Gör ingen grej av det. Du skapar mer problem än vad det är. Har du funderat på hur en lady boy gör? 

• Anonym (Detrans-tjej)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-02-24 14:54:11 följande:

Byt om där du känner dig mest bekväm. Alltså i damernas omklädningsrum. 

Hur långt kom du i transitionen? Könsbekräftande operation? Jag som mastektomerad och har bergis fulare ärr än du. Vad skulle det ha för betydelse för vilket omklädningsrum man väljer. Lägg då till perioden då det var crew cut frilla också. Hur kvinnlig känner man sig då? Könet visar jag ju ändå inte upp. Men kollar någon så ser de ingen penis iaf. 

Gör ingen grej av det. Du skapar mer problem än vad det är. Har du funderat på hur en lady boy gör? 

Jag kom ut som trans i tonåren, gick på hormoner i 8 år och gjorde en mastektomi när jag var 22. Väntar nu på att få rekonstruktion. 

jag gör definitivt en höna av en fjäder, men jag vill verkligen inte göra någon obekväm. Inser nu att detta handlar mer om mig än om er, och att ni inte bryr er på det sätt mina hjärnspöken intalat mig. 😅
Svar på tråden Får jag byta om på damernas?