• Anonym (Vildlemur)

Tog fel matlåda på jobbet

Jag dör av skam! Jag tog fel matlåda igår på mitt jobb, hade gjort en korvstroganoff och misstog den för en kycklingcurry. Då maten låg i en likadan matlåda som mig tänkte jag väl bara att jag tagit fel ur frysen hemma. Men den smakade inte alls som jag brukar göra min curry och när jag insåg misstaget var det redan försent. 

vi är en semi stor arbetsplats, ca 20-25 pers som delar lunchrum och alla äter olika tiden, så just då visste jag inte vem det var. Men tänkte ta reda på de dagen efter och be om ursäkt och betala såklart.

nu när jag kom till jobbet har det blivit världens grej. Alla pratade om det på frukostfikat och hon som ägde lådan är fortfarande super upprörd. Jag tänkte att det var ett honest mistake och att sånt händer- men nu vågar jag inte ge mig till känna. De verkar även vara förstådda i att någon tagit fel då de pratade om att den förmodligen förväxlats med stroganoffen som är kvar i kylen- och att de ska hålla koll på vem som tar den.

det här känns som en jävla häxjakt och jag vet inte hur jag ska hantera det här. Är det verkligen en dödssynd jag begått??
  • Svar på tråden Tog fel matlåda på jobbet
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Klara) skrev 2026-02-25 11:37:15 följande:
    Det blev en grej eftersom TS inte erkände direkt. De flesta fattar att man kan göra fel, men att inte erkänna det, ja då får stå ut med att folk reagerar. Det är ju snarare lögnen/fegheten/respektlösheten hos TS som är problemet, inte att hon råkade ta fel. 
    Och varför vräkte hon i sig hela lådan fast hon visste att maten inte var hennes?
    Det var ju synd att inte den drabbade personen tog henne på bar gärning.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-02-25 11:40:43 följande:
    Och varför vräkte hon i sig hela lådan fast hon visste att maten inte var hennes?
    Det var ju synd att inte den drabbade personen tog henne på bar gärning.
    Ja, märker man att det blev fel låda, då slutar man äta och frågar runt vems låda man ätit av. Sedan ber man om ursäkt. 
  • Anonym (L)

Men hjälp, det är väl bara att erkänna sitt misstag, skratta åt det och gå vidare. Erbjud att bjuda kollegan på lunch och få det ur världen! 

• jontebula

Alltid bra klistra sitt namn med tejp på matlådorna på jobbet så slipper man ta fel.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Katja)
    Anonym (Klara) skrev 2026-02-25 11:37:15 följande:
    Det blev en grej eftersom TS inte erkände direkt. De flesta fattar att man kan göra fel, men att inte erkänna det, ja då får stå ut med att folk reagerar. Det är ju snarare lögnen/fegheten/respektlösheten hos TS som är problemet, inte att hon råkade ta fel. 
    Jo, men fattar man inte direkt så kan det ju råka bli så. Ett ögonblick där man bara panikar och "nej jag säger inget" och så är tiden förbi och det har blivit en grej. Det är klart att det hade varit bättre att erkänna direkt men jag fattar att det kan bli att man inte gör det, utan att för den sakens skull vara en elak eller ignorant person.

Och jag tänker att problemet i efterhand inte är att erkänna för personen vars låda det var, utan för hela arbetsplatsen. 
  • Anonym (Hur)

Hur kunde ts inte fatta att det inte var ts mat?

Hade inte ts lagat maten själv? Råkade hon bara ha exakt samma mat hemma i frysen (om hon nu tänkte att hon tagit fel matlåda hemma?) 

Vet inte ts hur sin egen mat smakar?

• Anonym (k)
    Anonym (Hur) skrev 2026-02-25 14:47:39 följande:

Hur kunde ts inte fatta att det inte var ts mat?

Hade inte ts lagat maten själv? Råkade hon bara ha exakt samma mat hemma i frysen (om hon nu tänkte att hon tagit fel matlåda hemma?) 

Vet inte ts hur sin egen mat smakar?

Hur läste du inte trådstarten? De hade samma modell, antagligen färg och TS hann äta av maten innan hn insåg felet. Inte stirrar man ser i sin matlåda för att se ev bitar av en grönsak som man har i eller annat om man verkligen tror att det är sin egen
  • Anonym (Hur)
    Anonym (k) skrev 2026-02-25 15:04:54 följande:
    Hur läste du inte trådstarten? De hade samma modell, antagligen färg och TS hann äta av maten innan hn insåg felet. Inte stirrar man ser i sin matlåda för att se ev bitar av en grönsak som man har i eller annat om man verkligen tror att det är sin egen
    Jo, jag läste men ts skrev också att det var typ currykyckling och "har väl tagit fel hemma då" som om dom har lagat exakt samma mat och att TS bara fortsatte äta.

Jaja. Tycker det var konstigt bara. 

Men TS får väl erkänna och be om ursäkt helt enkelt.
  • Anonym (k)
    Anonym (Hur) skrev 2026-02-25 15:21:07 följande:
    Jo, jag läste men ts skrev också att det var typ currykyckling och "har väl tagit fel hemma då" som om dom har lagat exakt samma mat och att TS bara fortsatte äta.

Jaja. Tycker det var konstigt bara. 

Men TS får väl erkänna och be om ursäkt helt enkelt.
    Ja den var lik en låda som TS visste att hen hade hemma i sin frys. 
  • Anonym (Oops)

Jobbig situation nu när det blivit en stor grej. 

Jag har gjort liknande en gång. Hade med mig mackor att äta i bilen på väg till läkarbesök mitt på dagen som skulle gör att jag inte hann äta lunch. Jag var lite förvånad över att sambon brett så mycket Bregott på, men tänkte inte mer på det och åt dem medan jag körde.

När jag på eftermiddagen skulle ta en grej ur kylskåpet, upptäckte jag att den stod ovanpå smörgåsarna - som jag ju ätit! Insåg att jag ätit någon annas mackor och att någon alltså var hungrig pga mig. Inte blev det bättre av att jag var korttidsvikarie... Var ingen i personalrummet då. Jag skrev en lapp där jag skrev att jag tagit fel, att ägaren gärna fick äta mina istället och bad förstås så mycket om ursäkt. 

Det var redan eftermiddag så det var mycket möjligt att personen aldrig ens hann se min lapp. Lappen lät jag vara där hela följande dag, men vet inte om rätt person såg den. Fanns i varje fall ingen kommentar och hörde ingen säga något heller. Minns inte om jag sade något till någon, kände ingen. 

Oturligt var att sambon för ovanlighetens skull brett mackorna, det var mycket vanlig brödsort som dessutom var på rabatt just då och det var bara ost på. Låg i brödpåse precis som mina. Och inte minst att jag bara högg påsen och åt i farten.

Svar på tråden Tog fel matlåda på jobbet