• Anonym (Uppgiven havande kvinna)

Göra abort för att pappan vill

Hej. Jag är gravid med mitt och min mans tredje barn. Syskonen är 4 och 5 år gamla. Vi har inte använt oss av något preventivmedel, när vårt sista barn föddes för 4 år sedan var jag tydlig med att jag inte kommer använda preventivmedel, dels för att jag mår dåligt av dem, och dels för att jag vill ha fler barn(1 eller 2 till). Jag sa att om min man inte vill ha fler barn(han har varit osäker i frågan) så får han ta ansvar och skydda sig. Inget skydd har använts från hans sida heller och nu är jag alltså på smällen. När jag berättade det för min man, för 2 veckor sedan, reagerade han med chock och blev allt annat än glad. Min spontana känsla när jag plussade var lycka. Ett syskon till barnen! En bebis! En till att älska! Jag blev väldigt besviken över sambons reaktion, men accepterar den givetvis. Han har rätt att känna vad han vill. Han vill nu att jag gör abort. Han orkar inte fler småbarnsår i nuläget, han tycker det är skönt att barnen börjar bli större och mer självständiga. Jag är kluven i frågan, jag vill respektera min mans känslor men samtidigt har jag varit tydlig med att han får ta ansvar och skydda sig om han inte vill ha fler. Och nu är jag ju redan gravid. Förra veckan var jag nära på att boka en tid för abort bara för att "göra min sambo nöjd" men jag kunde inte. För han är det en period, några år av småbarnsår. För mig blir det en livslång sorg. Varje år, när barnet skulle ha fötts, kommer jag tänka på vilken ålder barnet hade varit i, och vem det hade varit. Min man tycker att ett Nej väger mer än ett Ja. Jag tycker att ett Nej väger mer än ett Ja innan en befruktning skett, inte när graviditeten är ett faktum. Han vet hur ett barn blir till och han har hela tiden vetat vad jag vill och sitt eget ansvar i det hela. Ändå står jag här nu helt lost, jag vet att det är mitt beslut i slutändan, och jag vet att jag borde behålla barnet(jag vet att det inte är ett "barn" ännu men jag har burit 2 i min kropp tidigare och vet vad den här cellklumpen kommer kunna bli, så för mig är det redan någon), men jag älskar min man och vill respektera honom och hans känslor. Är det någon här som har gjort en abort trots att ni kanske egentligen inte velat, för att pappan ville? Går sorgen över?

• Svar på tråden Göra abort för att pappan vill
  • Anonym (M.)
    Anonym (.m.) skrev 2026-03-01 17:17:17 följande:
    Vet inte varför du tror att han gjorde det. TS nämner något om att man normalt sett dra ut den i tid, men att de två har slarvat. Och "säkra perioder" kan jag inte hitta någonting som antyder om att mannen försökt lära eller engagera sig nåt om. Han verkar helt enkelt inte ha brytt sig om ifall det blir ett barn. Inte lämnade han henne heller, som du tyckte var det rätta för han att göra. Nej, han fortsatte tills han befruktade henne.
    Vi får hoppas att han kommer runt så fort barnet är där, och han får det i famnen... De flesta pappor gör ju trots allt det. Och här är de i alla fall redan en familj, han måste inte ställa om hela sitt liv och gifta sig med någon kvinna han inte vill ha p.g.a. den oönskade graviditeten, eller något sådant. 
  • Anonym (Nåja)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-01 20:15:50 följande:
    Vi får hoppas att han kommer runt så fort barnet är där, och han får det i famnen... De flesta pappor gör ju trots allt det. Och här är de i alla fall redan en familj, han måste inte ställa om hela sitt liv och gifta sig med någon kvinna han inte vill ha p.g.a. den oönskade graviditeten, eller något sådant. 
    Nåja, ingen behöver gifta sig med någon oavsett oönskad graviditet eller ej.

Undrar fortfarande om du är man eller kvinna samt i vilken ålder du är i... 
  • Anonym (Nåja)
    Anonym (Natalia) skrev 2026-03-01 18:29:40 följande:
    Kan tillägga att som någon skrev , att särbehandla det nya barnet och att pappan inte ska vara pappa alls till honom eller henne samtidigt som de fortsätter bo tillsammans allihop.. Det låter helt sjukt i mina öron. Som någon Askungen eller Pojken som kallades Det (fast mindre extremt förhoppningsvis). 

Och ja ni kan tumma ner hur mycket ni vill.. Jag har läst om tillräckligt många fall där ett syskon blir utfryst och särbehandlat för att veta att soc definitivt borde bli inkopplade om de tänker göra så. Som sagt , antingen abort, hon lämnar eller att pappan tar sitt ansvar och hjälper till med barnet han har försökt få i 4 år. Om det är sant att han visste att TS inte använder något preventivmedel och inte ens har försökt ha koll på säkra perioder eller försökt med avbrutet , då har båda försökt få barn. Det är inte oplanerat eller ?hoppsan? någonstans. 
    Fast allvarligt?
    Du VET efter vad ts skrivit att mannen deinitivt inte "fösökt att få barn i fyra år".
    Han har agerat korkat, absolut. Men att han skulle försökt som du påstår är bara nys.

Som alltid i såna här diskussioner så är jag för juridisk abort.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Nåja) skrev 2026-03-02 11:15:30 följande:
    Nåja, ingen behöver gifta sig med någon oavsett oönskad graviditet eller ej.

Undrar fortfarande om du är man eller kvinna samt i vilken ålder du är i... 
    Jodå, i vissa kulturer - som finns här i Sverige också nu - kommer ett ungt par lindrigt undan om de får lov att gifta sig när tjejen blivit gravid. Det kan också bli så att tjejen - och mer sällan också killen - dödas av klanens män. Och så sent som in på 1970-talet var det även bland svenskar en hederssak, att en man gifte sig med en kvinna som han gjort gravid. 

Det berättar jag inte p.g.a. att jag är rädd om min anonymitet. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Nåja) skrev 2026-03-02 11:17:57 följande:
    Fast allvarligt?
    Du VET efter vad ts skrivit att mannen deinitivt inte "fösökt att få barn i fyra år".
    Han har agerat korkat, absolut. Men att han skulle försökt som du påstår är bara nys.

Man skulle kanske kunna diskutera "juridisk abort" om det går att bevisa (vilket det sällan gör) att en kvinna raggat en främling på krogen för att bli gravid, och ljugit om att hon äter p-piller.

Men inte i det här fallet, när de redan är en hel familj. En kärnfamilj dessutom. Det skulle ju bli jättekonstigt om det skulle vara särvillkor bara för det yngsta barnet. I fallet "krogragg" så träffar ju barnet aldrig pappan, vet troligen inte vem han är förrän långt upp i åren då han eller hon kan ta reda på sådana fakta själv. 
  • Anonym (Nåja)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-02 11:42:58 följande:
    Jodå, i vissa kulturer - som finns här i Sverige också nu - kommer ett ungt par lindrigt undan om de får lov att gifta sig när tjejen blivit gravid. Det kan också bli så att tjejen - och mer sällan också killen - dödas av klanens män. Och så sent som in på 1970-talet var det även bland svenskar en hederssak, att en man gifte sig med en kvinna som han gjort gravid. 

Det berättar jag inte p.g.a. att jag är rädd om min anonymitet. 
    Nu tänkte jag förstås på svenskar.
    Vad som gällde på 70-talet är ju en annan sak. Även om jag personligen känner personer som fick barn som ogifta då, och än idag inte har gift sig. Det gick hur bra som helst.

Själv fick jag första barnet 1982 och mina vänner fick barn däromkring. Förvisso gifte jag mig med pappan men ingen av de andra gifte sig.
    Ingen skammades där heller.

Vet dock att min mamma sa att det kanske inte blivit av att gifta sig om hon inte blivit gravid med mig. Men det var i början av sextiotalet.

....

Du kan vara helt anonym även om du säger om du är man eller kvinna och vilket årtioende du är född.
    Eller tror du att någon kan identifiera mig på det jag skrivit? Och då har jag ändå skrivit betydligt mer info än så.
  • Anonym (Nåja)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-02 11:46:16 följande:
    Man skulle kanske kunna diskutera "juridisk abort" om det går att bevisa (vilket det sällan gör) att en kvinna raggat en främling på krogen för att bli gravid, och ljugit om att hon äter p-piller.

Men inte i det här fallet, när de redan är en hel familj. En kärnfamilj dessutom. Det skulle ju bli jättekonstigt om det skulle vara särvillkor bara för det yngsta barnet. I fallet "krogragg" så träffar ju barnet aldrig pappan, vet troligen inte vem han är förrän långt upp i åren då han eller hon kan ta reda på sådana fakta själv. 
    Som du nog förstår så håller jag inte alls med.
  • Anonym (Natalia)
    Anonym (Nåja) skrev 2026-03-02 11:17:57 följande:
    Fast allvarligt?

Har man helt oskyddat sex (alltså inte ens avbrutet eller tror att det är en säker period) så försöker man få barn. Att man slarvar någon enstaka gång kan hända men man råkar inte slarva i 4 år. Så ja då har båda försökt få barn. Båda vet hur barn blir till. Det är som att jag skulle kasta en boll rakt mot ett glasfönster gång på gång tills fönstret går sönder , sen säga att jag inte försökte slå sönder fönstret. Är man inte grovt förståndshandikappad så håller inte det. Jag har försökt ha sönder fönstret och fortsatt tills jag lyckades och det gick sönder. 

Om hon däremot inte talar sanning i tråden, om han jag trott att det är en säker period (som han iförsej borde veta inte är helt säkert) eller trott att hon använder preventivmedel, då är det en annan diskussion. Eller om han har kört avbrutet (vilket hon inte har skrivit något om?). Då har han inte försökt få barn men borde fortfarande ha vetat och räknat med att det kan hända. 

• Meddelande borttaget
  • Kawi

Orkar inte läsa den här långa tråden men måste få lämna ett svar på ditt inlägg. Var i typ exakt samma sits som du, förutom att vi hade extremt svårt att bli gravida med barn 1 och 2, och det slutade med att de kom till via IVF. I övrigt samma som du; gjorde abort i oktober 2025 mer eller mindre för att ?göra mannen glad?. Har sörjt varje dag sedan dess. En fruktansvärd smärta och sorg som för mig, bara blir värre ????

Svar på tråden Göra abort för att pappan vill