• Anonym (Terapi)

Mindler och liknande appar

För ca 5 år sedan sökt vård och genomgick kbt-terapi på min vårdcentral. jag kände av lite olika anledningar att jag inte kunde öppna upp om en del trauman jag upplevde tidigare i mitt liv. jag fick bra hjälp att kunna hantera stark ångest, men så här i efterhand känner jag att det blev mycket fokus att hantera symptomen, snarare än roten. jag får så klart skylla mig själv då man får tillbaka det man lägger in i terapi. 

nu har tankarna börjat snurra lite väl mycket och jag känner att det börjar bli svårt att hantera själv. Har försökt använda ChatGPT som en ventil men det är kanske inget toppensubstitut till att prata med en annan människa.

har någon erfarenhet av mindler och liknande appar/tjänster ? Jag får uppfattningen att det oftast är ganska stressiga samtal som kanske inte hinner komma ner på djupet, jag kan ha fel ? 

och kan vårdcentralen hantera tidigare missbruk, trauman och ohanterade psykoser ? Sist fick jag prata med en kurator men tog som sagt inte upp detta.

• Svar på tråden Mindler och liknande appar
  • Anonym (M)

Jag har använt mig av Mindler för att bearbeta både pågående och gamla trauman. Tycker att det fungerar bra. Samtalen är korta men kan istället vara mer frekventa, och man kan få jättebra hemuppgifter mellan samtalen som jag tycker var väldigt värdefulla. Att man vet att man ska prata igen veckan därpå, till exempel, blir en extra sporre att inte skjuta upp förändringsarbetet. Men som med all terapi gäller ju att man har rätt terapeut också. Först hade jag bokat till någon som kände att de inte kunde hjälpa mig, men visste någon som kunde, och bokade om mig dit istället. Så de är grymt hjälpsamma, enligt min erfarenhet. 

Svar på tråden Mindler och liknande appar