• Anonym (Undrar lite)

Mamma glömde min födelsedag... IGEN

Hur hade ni reagerat? Jag är 41 och min mamma har under de senaste 3 åren glömt min födelsedag 2 gånger. Första gången kom hon på det någon månad efter och kom hem till med en 500 lapp.
    Denna gången kom hon på det 3 dagar efteråt och skicka ett sms där hon ursäkta sig och fråga vad jag önska mig. Jag har inte svarat på smset.

Kan tillägga att hon ALDRIG skulle glömma något av mina syskons. 

Hon är tyvärr narcissitisk så jag brukar inte välja att göra annat än att släppa sånnahär saker men nu tycker jag faktiskt att hon borde skämmas mer än att skicka ett sms.  

• Svar på tråden Mamma glömde min födelsedag... IGEN
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrar lite) skrev 2026-02-24 19:51:02 följande:
    Mamma glömde min födelsedag... IGEN

Hur hade ni reagerat? Jag är 41 och min mamma har under de senaste 3 åren glömt min födelsedag 2 gånger. Första gången kom hon på det någon månad efter och kom hem till med en 500 lapp.
    Denna gången kom hon på det 3 dagar efteråt och skicka ett sms där hon ursäkta sig och fråga vad jag önska mig. Jag har inte svarat på smset.

Kan tillägga att hon ALDRIG skulle glömma något av mina syskons. 

Hon är tyvärr narcissitisk så jag brukar inte välja att göra annat än att släppa sånnahär saker men nu tycker jag faktiskt att hon borde skämmas mer än att skicka ett sms.  

Om hon är narcissistisk, så att hon på riktigt har diagnosen enligt sjukvårdens normer,  och inte bara har sådana drag, så kan man inte vänta sig någon riktigt förbättring med tiden, om hon inte själv väldigt gärna vill förändras. 

Som chefer brukar narcissister ofta ha gullgrisar och syndabockar. Har det varit så hemma hos er? 

Tyvärr får du nog se henne för vad hon är.

Hoppas att du har möjlighet att gå i terapi. Har hon varit svår och/eller försummande under hela din uppväxt, så har du nog en del att prata om med terapeuten. Se till att du får en legitimerad terapeut, vem som helst får kalla sig terapeut.
  • Anonym (Undrar lite)
    Anonym (L) skrev 2026-02-24 20:03:22 följande:
    Om hon är narcissistisk, så att hon på riktigt har diagnosen enligt sjukvårdens normer,  och inte bara har sådana drag, så kan man inte vänta sig någon riktigt förbättring med tiden, om hon inte själv väldigt gärna vill förändras. 

Som chefer brukar narcissister ofta ha gullgrisar och syndabockar. Har det varit så hemma hos er? 

Tyvärr får du nog se henne för vad hon är.

Hoppas att du har möjlighet att gå i terapi. Har hon varit svår och/eller försummande under hela din uppväxt, så har du nog en del att prata om med terapeuten. Se till att du får en legitimerad terapeut, vem som helst får kalla sig terapeut.
    Tack för svar!

Ja det är drag hon har och de blir värre med åren. Hon har inga vänner alls nu längre utan umgås bara med min minsta syster. Konstant. 

Jag visste att hon skulle glömma och helt ärligt så förväntar jag mig inget men man får ju kvittot på hur lite hon faktiskt bryr sig och nu vill jag inte släppa det så som jag alltid gjort innan med allt.

Ja hon har varit sånn sen jag va liten. Jag är syndabocken eftersom jag håller lite avstånd. Mpnga av mina vänner och andra familjemedlemmar tror att min mamma särbehandlar mig för att jag ser bra ut, känns jättekonstigt att skriva det men det är andras ord och jag har könt av en avundsjuka från min mamma men inte kunnat sätta fingret på varför. 
  • Anonym (L)

Narcissister är väldigt ofta avundsjuka av sig, det är ett karaktärsdrag. Därför tror de ofta också att andra är avundsjuka i olika situationer.

Tror att det är svårt att få rätt mot en narcissist, hon kan t.ex. börja lägga skuld på dig för att du pressar henne om det här med födelsedagen. 

Hoppas att du har haft någon annan att ty dig till under uppväxten!

Efter 40-årsåldern blir människor i allmänhet mer tydliga i sin personlighet. En del anpassningar till omvärlden minskar. Har man dessutom en personlighetsstörning, som ju narcissism är, så kan personen bli mer narcissistisk när den låter de sidorna blomma  fullt ut. . 

• Anonym (Pippi)

Nu är jag några år äldre än dej, 47 år. Jag lärde mig för många år sen att mamma inte bryr sig om min födelsedag, kan inte minnas att hon någonsin gjort det. När jag var liten fick jag aldrig fira på min födelsedag, jag fick fira flera veckor före för det var då mina syskon fyllde år. När jag fyllde 12 år valde hon att gifta sig på min födelsedag och jag fick inte ett enda grattis av henne. Den som uppmärksammade mig var hennes nya mans mamma, hon kom ihåg mig och gav mej tom en present. När jag var 20 år sa jag upp all kontakt med min mamma och har aldrig ångrat mig. 

• Anonym (L)
    Anonym (Pippi) skrev 2026-02-24 21:06:57 följande:

Nu är jag några år äldre än dej, 47 år. Jag lärde mig för många år sen att mamma inte bryr sig om min födelsedag, kan inte minnas att hon någonsin gjort det. När jag var liten fick jag aldrig fira på min födelsedag, jag fick fira flera veckor före för det var då mina syskon fyllde år. När jag fyllde 12 år valde hon att gifta sig på min födelsedag och jag fick inte ett enda grattis av henne. Den som uppmärksammade mig var hennes nya mans mamma, hon kom ihåg mig och gav mej tom en present. När jag var 20 år sa jag upp all kontakt med min mamma och har aldrig ångrat mig. 

Så tragiskt! Hoppas att du hade något annat stöd under uppväxten! Alla dessa barn som på olika sätt får klara sig själva, trots att de bara är barn.

Bra att du bröt, ibland är det bäst om en förälder inte alla är engagerad.  För att man begöver skydda sig mot den föräldern.. 
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (L) skrev 2026-02-24 21:29:47 följande:
    Så tragiskt! Hoppas att du hade något annat stöd under uppväxten! Alla dessa barn som på olika sätt får klara sig själva, trots att de bara är barn.

Bra att du bröt, ibland är det bäst om en förälder inte alla är engagerad.  För att man begöver skydda sig mot den föräldern.. 
    Tyvärr inte mycket till stöd. Pappa gav mej ju tak över huvudet, mat på bordet och jag fick hålla på med min hobby som kostade en del. Men känslomässigt har jag aldrig haft någon. Nån granne brydde sig en del och jag spenderade rätt mycket tid där och min bästa väns familj fick jag också vara hos en hel del. Flyttade hemifrån helt när jag var 16 år och efter det fick jag försörja mej själv helt också.

Men det är ingen ide att gnälla över det, det som har varit har varit. Jag har läkt idag och mår idag bra. Det går faktiskt att läka en trasig uppväxt och vända det till något bra. Hoppas att du kan lära dig leva med att din mamma är som hon är. Tyvärr kan du inte ändra henne hur gärna du än vill. Gör det som är bäst för dig och om du mår dåligt av henne kanske det bästa är att bryta kontakten helt. Det är inte elakt, det är att respektera sig själv och sina gränser. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Pippi) skrev 2026-02-24 21:44:56 följande:
    Tyvärr inte mycket till stöd. Pappa gav mej ju tak över huvudet, mat på bordet och jag fick hålla på med min hobby som kostade en del. Men känslomässigt har jag aldrig haft någon. Nån granne brydde sig en del och jag spenderade rätt mycket tid där och min bästa väns familj fick jag också vara hos en hel del. Flyttade hemifrån helt när jag var 16 år och efter det fick jag försörja mej själv helt också.

Men det är ingen ide att gnälla över det, det som har varit har varit. Jag har läkt idag och mår idag bra. Det går faktiskt att läka en trasig uppväxt och vända det till något bra. Hoppas att du kan lära dig leva med att din mamma är som hon är. Tyvärr kan du inte ändra henne hur gärna du än vill. Gör det som är bäst för dig och om du mår dåligt av henne kanske det bästa är att bryta kontakten helt. Det är inte elakt, det är att respektera sig själv och sina gränser. 
    Så jättefint att du har kunnat läka  från din barndom!
    Och jag håller med, ibland är det nog bäst att bryta med en riktigt dysfunktionell förälder, tyvärr. 
    Så ha det så bra det går framöver!
  • Anonym (Undrar lite)
    Anonym (L) skrev 2026-02-24 20:19:12 följande:

Narcissister är väldigt ofta avundsjuka av sig, det är ett karaktärsdrag. Därför tror de ofta också att andra är avundsjuka i olika situationer.

Tror att det är svårt att få rätt mot en narcissist, hon kan t.ex. börja lägga skuld på dig för att du pressar henne om det här med födelsedagen. 

Efter 40-årsåldern blir människor i allmänhet mer tydliga i sin personlighet. En del anpassningar till omvärlden minskar. Har man dessutom en personlighetsstörning, som ju narcissism är, så kan personen bli mer narcissistisk när den låter de sidorna blomma  fullt ut. . 

Ja hennes drag kom tydligt i min tonår när hon va runt 40. Nu har det eskalerat väldigt mkt och hon är alltid i bråk med någon, hon mår bra av att bråka och i hennes värld vinner hon alltid. När jag va yngre trodde jag ju såklart att hon va den som alltid hade rätt. Men nu vet jag ju bättre. Drog öronen till mig när hon börja stjäla saker och bad mig ljuga för hennes skull. Va typ 15 år då. Jag gjorde som jag blev tillsagd och tänkte inte ens på varför och hur skumt allting började bli.

Nej, du har alldeles rätt, skulle jag säga nått om jag tycker det är dåligt att hon glömt så skulle hon garanterat kasta det tillbaka på mig. Spontan gissning är att hon skulle ta upp det hånfullt varje gång vi ses att jag överreagerar så och skratta. 

Jag har valt att inte svara henne alls. Hon undra vad kan önska mig i present men jag vet att det inte spelar någon roll för hon kommer inte ge mig någon present iaf. Hon vill enbart ha ett svar och därmed könner hon sig ursäktad om jag svarar på vad jag önskar mig. 

Tyvärr så klarar jag knte ha en normal mor dotter relation med henne. Har den relationen med min moster istället.  
  • Anonym (Bra!)

Jag tycker du har gjort helt rätt som inte har svarat. Hon vill bara få igång någon slags diskussion, men det bästa är att inte ge henne den tillfredsställelsen.

Glöm inte att sluta uppvakta henne på hennes födelsedag. Behandla henne exakt som hon behandlar dig. Är du inte viktig för henne så ska du inte göra henne till nummer ett i ditt liv. 

Det låter fint att du har en snäll moster som du har en bra relation med. Lägg ditt fokus på henne istället. 

• Anonym (spegel spegel)
    Anonym (Undrar lite) skrev 2026-02-24 22:27:44 följande:

Tyvärr så klarar jag knte ha en normal mor dotter relation med henne. Har den relationen med min moster istället.  
    Då tycker jag att du ska lägga pengarna för din mammas födelsedagspresent till din moster istället också, så får vi se om polletten trillar ner.
  • Anonym (Undrar lite)
    Anonym (spegel spegel) skrev 2026-02-25 21:00:04 följande:
    Då tycker jag att du ska lägga pengarna för din mammas födelsedagspresent till din moster istället också, så får vi se om polletten trillar ner.
    Det gör den inte. Hon blir bara ännu värre mot mig av det. Jag och moster valde att inte berätta för henne att vi umgicks, nu vet hon det. Kan va därför hon "glömde" min födelsedag t.o.m 
  • Anonym (spegel spegel)
    Anonym (Undrar lite) skrev 2026-02-26 07:14:03 följande:
    Det gör den inte. Hon blir bara ännu värre mot mig av det. Jag och moster valde att inte berätta för henne att vi umgicks, nu vet hon det. Kan va därför hon "glömde" min födelsedag t.o.m 
    Då har hon ju redan straffat ut sig. Du ska inte låta någon person påverka vilka du träffar (så länge de inte är akut skadliga för dig och stjäl och bedrar).
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrar lite) skrev 2026-02-26 07:14:03 följande:
    Mycket möjligt. Bra att du har din moster!
  • Anonym (Undrar lite)
    Anonym (L) skrev 2026-02-28 19:56:09 följande:
    Mycket möjligt. Bra att du har din moster!
    Ja jag är väldigt tacksam för det! 

Jag har anklagat mig själv för att jag inte klarat hantera min mor. Men jag vet så väl att jag inte kan ta på mig det ansvaret. Är ofta bråk i familjen och min moster blir det svarta fåret och har fått ta mkt skit enbart för att jag väljer henne före min mamma. Hon har stått upp och inte valt att backa hur dåligt hon än mått av min mammas psykningar. Min mamma har således sagt upp bekantskapen med min moster. 
Svar på tråden Mamma glömde min födelsedag... IGEN