Anonym (L) skrev 2026-02-24 20:19:12 följande:
Narcissister är väldigt ofta avundsjuka av sig, det är ett karaktärsdrag. Därför tror de ofta också att andra är avundsjuka i olika situationer.
Tror att det är svårt att få rätt mot en narcissist, hon kan t.ex. börja lägga skuld på dig för att du pressar henne om det här med födelsedagen.
Hoppas att du har haft någon annan att ty dig till under uppväxten!
Efter 40-årsåldern blir människor i allmänhet mer tydliga i sin personlighet. En del anpassningar till omvärlden minskar. Har man dessutom en personlighetsstörning, som ju narcissism är, så kan personen bli mer narcissistisk när den låter de sidorna blomma fullt ut. .
Anonym (L) skrev 2026-02-24 20:19:12 följande:
Narcissister är väldigt ofta avundsjuka av sig, det är ett karaktärsdrag. Därför tror de ofta också att andra är avundsjuka i olika situationer.
Tror att det är svårt att få rätt mot en narcissist, hon kan t.ex. börja lägga skuld på dig för att du pressar henne om det här med födelsedagen.
Hoppas att du har haft någon annan att ty dig till under uppväxten!
Efter 40-årsåldern blir människor i allmänhet mer tydliga i sin personlighet. En del anpassningar till omvärlden minskar. Har man dessutom en personlighetsstörning, som ju narcissism är, så kan personen bli mer narcissistisk när den låter de sidorna blomma fullt ut. .
Ja hennes drag kom tydligt i min tonår när hon va runt 40. Nu har det eskalerat väldigt mkt och hon är alltid i bråk med någon, hon mår bra av att bråka och i hennes värld vinner hon alltid. När jag va yngre trodde jag ju såklart att hon va den som alltid hade rätt. Men nu vet jag ju bättre. Drog öronen till mig när hon börja stjäla saker och bad mig ljuga för hennes skull. Va typ 15 år då. Jag gjorde som jag blev tillsagd och tänkte inte ens på varför och hur skumt allting började bli.
Nej, du har alldeles rätt, skulle jag säga nått om jag tycker det är dåligt att hon glömt så skulle hon garanterat kasta det tillbaka på mig. Spontan gissning är att hon skulle ta upp det hånfullt varje gång vi ses att jag överreagerar så och skratta.
Jag har valt att inte svara henne alls. Hon undra vad kan önska mig i present men jag vet att det inte spelar någon roll för hon kommer inte ge mig någon present iaf. Hon vill enbart ha ett svar och därmed könner hon sig ursäktad om jag svarar på vad jag önskar mig.
Tyvärr så klarar jag knte ha en normal mor dotter relation med henne. Har den relationen med min moster istället.