• Anonym (Vill älska igen)

Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.

Nu får ni fan hjälpa mig. Medelålders kvinna som dejtar efter 20 års äktenskap. Han var inget av det jag föreställt mig, alltså utseendemässigt. Så fin kontakt på, han är underbar på alla sätt. Vill ge det fler chanser, och vi ska ses imorn. Hur ska jag tänka? Försöker läsa mig till hur vi människor funkar, men blir inte klok. Tror att han är en på tusen, men jag stör mig på hans utseende. Kan man skärpa till sig/tänka om? Eller är det kört? Hur många dejter ska jag ge det?

• Svar på tråden Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.
  • Anonym (skinkan)

Du säger ju i ts att dejt ett "inte kändes bra", det borde väl räcka..? ni kanske kan bli vänner

Tack så mycket för alla kloka svar. Han är inte första bästa, utan en ganska noga utvärdering av många. Vi klickar helt sinnessjukt bra. Usch. Vet varken ut eller in. Känns så svårt allting. Jag ska känna efter, är ju inte 20 längre.

• Anonym (Dejt-Örjan IV)
    Anonym (Vill älska igen) skrev 2026-02-25 01:02:33 följande:
    Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.

Nu får ni fan hjälpa mig. Medelålders kvinna som dejtar efter 20 års äktenskap. Han var inget av det jag föreställt mig, alltså utseendemässigt. Så fin kontakt på, han är underbar på alla sätt. Vill ge det fler chanser, och vi ska ses imorn. Hur ska jag tänka? Försöker läsa mig till hur vi människor funkar, men blir inte klok. Tror att han är en på tusen, men jag stör mig på hans utseende. Kan man skärpa till sig/tänka om? Eller är det kört? Hur många dejter ska jag ge det?

Du kan ge det precis hur många gånger du vill förutsatt att du är ärlig i din kommunikation.

Fortsätt träffas. Att du tackar ja till träff två och kanske tre innebär inga förpliktelser.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Vill älska igen) skrev 2026-02-26 01:25:08 följande:

Tack så mycket för alla kloka svar. Han är inte första bästa, utan en ganska noga utvärdering av många. Vi klickar helt sinnessjukt bra. Usch. Vet varken ut eller in. Känns så svårt allting. Jag ska känna efter, är ju inte 20 längre.

Fast tänk inte så. Du ska inte nöja dig med mindre pga åldern. 

• Anonym (?)

Ett råd. Utvärdera mindre. Träffa flera. Sortera bort efter en träff eller två. 
  • Anonym (skinkan)

Exakt. Din ålder ska inte göra att du "nöjer dig" och det är lätt att idealisera nån man klickar med om man är uthungrad på uppvaktning. Så träffa fler personer och träffa denna person några ggr till.

• Anonym (Klara)

Backa då bandet till de där många han är en utvärdering av. Träffa i alla fall 4-5 st.

Sen hänger jag inte med riktigt - första dejten kändes ju inte bra? Så då klickar ni väl inte, i alla fall inte än?

Tack. Ni alla är verkligen fina och ni hjälper mig mer än ni anar. Har ingen egen familj, är fosterbarn, men har massor av egna barn. Jag har träffat honom igen, och känslan kvarstår. Han är så jävla underbar som människa, men jag tänder inte på honom som person. Han är typ 20% Mr Bean i hur han beter sig. Men så trygg, kärleksfull osv. Så rädd att för att kasta bort nåt fint. Och vi har sex. Och det är bra. Så allt handlar om hur han rör sig, och för sig. Sitter med benen ihop som en tjej. Jag fattar inte vad det är för fel på mig. Hur FAN ska man sortera? Sen finns det män som skriver ?kan jag få en bild på din fitta??. Han är tusen mil från det. Usch. Ikväll känner jag mig lost. Trodde att jag skulle vara med min exman till döden liksom?

• Anonym (Tallbarr)
    Anonym (Vill älska igen) skrev 2026-03-02 01:03:40 följande:

Tack. Ni alla är verkligen fina och ni hjälper mig mer än ni anar. Har ingen egen familj, är fosterbarn, men har massor av egna barn. Jag har träffat honom igen, och känslan kvarstår. Han är så jävla underbar som människa, men jag tänder inte på honom som person. Han är typ 20% Mr Bean i hur han beter sig. Men så trygg, kärleksfull osv. Så rädd att för att kasta bort nåt fint. Och vi har sex. Och det är bra. Så allt handlar om hur han rör sig, och för sig. Sitter med benen ihop som en tjej. Jag fattar inte vad det är för fel på mig. Hur FAN ska man sortera? Sen finns det män som skriver ?kan jag få en bild på din fitta??. Han är tusen mil från det. Usch. Ikväll känner jag mig lost. Trodde att jag skulle vara med min exman till döden liksom?

Du ska såklart inte nöja dig men samtidigt ska du inte fastna i orimliga jämförelser .

Är du verkligen redo att möta en ny man med allt vad det innebär?  Eller försöker du hitta fel på alla för att du faktiskt behöver bearbeta mer och läka ännu en tid? 

Försöker du dejta fast du kanske inte riktigt vill det? 
  • Anonym (W)

Det är väldigt tråkigt men man kan inte tvinga fram attraktion. Skulle anars ha varit bra i det här fallet. 

Gå i terapi om det här upprepar sig med många bra män! För då kan du ha onödiga spärrar.

• Fjäril kär
    Anonym (Vill älska igen) skrev 2026-03-02 01:03:40 följande:

Du har nog svaret sist I detta du skriver. 

Sluta jämför med ditt ex och ta ner honom från piedestalen.  Han är ett ex av en anledning .  

Din dejt är inte ditt ex och kommer aldrig bli det. Kanske är det just därför du känner dig besviken på din dejt?  

Din dejt är en ny man med nya egenskaper och du måste lära dig se honom med nya ögon . 

Fastna inte I det förflutna 

Usch. Vill så gärna att det ska funka, att jag typ kunde skärpa mig. Tänker att det är nåt fel när jag säger nej till en sån fin och ärlig människa. Men det finns verkligen inget som attraherar mig med hans kropp eller utseende. Mina enda krav är en man som är känslomässigt mogen, har humor, ett eget liv, och som är lite snygg. Det känns ju omöjligt nu, har ändå träffat en del män. Kanske jag behöver terapi, som någon skrev. Men det kanske inte är jättekonstigt att jag inte attraheras av en smal man med feminint rörelsemönster?

Svar på tråden Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.