• Anonym (Vill älska igen)

Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.

Nu får ni fan hjälpa mig. Medelålders kvinna som dejtar efter 20 års äktenskap. Han var inget av det jag föreställt mig, alltså utseendemässigt. Så fin kontakt på, han är underbar på alla sätt. Vill ge det fler chanser, och vi ska ses imorn. Hur ska jag tänka? Försöker läsa mig till hur vi människor funkar, men blir inte klok. Tror att han är en på tusen, men jag stör mig på hans utseende. Kan man skärpa till sig/tänka om? Eller är det kört? Hur många dejter ska jag ge det?

• Svar på tråden Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.
  • Anonym (Anna)

Antingen går du på fysisk attraktion och det har man när man ses.
    Eller så går du på inre attraktion och då blir han finare ju mer du lär känna honom.

Jag personligen behöver ha kemin när man ses för att vilja bygga vidare.

• Anonym (?)

Tänder du inte på honom och inte kan tänka.dig vakna bredvid så ge upp nu

En sak är dock värd att tänka på.  Allas utseende förändras med åren. 

• Anonym (W)

Två dejter om brukar de väl säga.
    Om man är osäker efter den första.

Men om du inte alls är attraherad fysiskt blir det svårt i längden. Om du inte känner att du skulle vilja att han tar på dig, kramar dig och sådant. Det behöver inte vara stark sexuell åtrå, men en känsla av att det vore fint med fysisk kontakt.

Det finns många fina människor som vi inte är attraherade av som en partner.

Gör inte våld på dig själv.

• Anonym (Tallbarr)

På vilket sätt stämde inte utseendet? Hade du inte sett foton?  

Kanske är det så att du målat upp en fantasibild av nån anledning som du nu fortfarande håller fast vid. Fundera en stund på varför i så fall..  

Eller är det så enkelt att du sett potential men faktiskt fullt rimligt gjort fel val ? 

Vill du dejta så gör det men kanske med öppen inställning med att ha en kul stund med en fin människa men kanske inte kämpa så mycket för att känna något. Ta utvärdering efteråt och känn efter sen vad du tycker dagen efter. 

• Anonym (Tess)

För mig kan nog inte attraktion växa. Inte om avsikten är att utveckla en intim relation. Sorry men så funkar jag. 
    Men gå på dejten och känn efter.

Det är en fin balansgång mellan att avfärda någon för tidigt om det skulle kunna bli något jämfört med att fortsätta och kanske ge både sig själv och den andre falska förhoppningar.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Malin)

Jag tror att det är viktigt att det finns en fysisk attraktion. Men i ditt fall så kan det vara så att du blev så förvånad/besviken på första dejten över att han inte såg ut som du hade tänkt dig att du inte kunde se hans positiva sidor (fysiska). Så jag tror att det är en bra idé att träffas igen så att du kan känna efter lite mer förutsättningslöst.

• Anonym (Klara)

Träffa honom 2-3 gånger? Känns det fortfarande avigt så får man nog ge upp

• Anonym (skinkan)

Men fäst dig inte så vid bara en kille. Låter som du projicerat ALLT och ALL din längtan till denna individ. Som nån sade, du kanske ser en potential hos honom bara. En potential du själv har. Liksom försök dejta fler. Om han dessutom ger dig an aversion, jag vet inte... låter konstigt allt. Försök att inte bara kasta dig på första bästa!

• Anonym (skinkan)

Du säger ju i ts att dejt ett "inte kändes bra", det borde väl räcka..? ni kanske kan bli vänner

• Anonym (Vill älska igen)

Tack så mycket för alla kloka svar. Han är inte första bästa, utan en ganska noga utvärdering av många. Vi klickar helt sinnessjukt bra. Usch. Vet varken ut eller in. Känns så svårt allting. Jag ska känna efter, är ju inte 20 längre.

• Anonym (Dejt-Örjan IV)
    Anonym (Vill älska igen) skrev 2026-02-25 01:02:33 följande:
    Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.

Nu får ni fan hjälpa mig. Medelålders kvinna som dejtar efter 20 års äktenskap. Han var inget av det jag föreställt mig, alltså utseendemässigt. Så fin kontakt på, han är underbar på alla sätt. Vill ge det fler chanser, och vi ska ses imorn. Hur ska jag tänka? Försöker läsa mig till hur vi människor funkar, men blir inte klok. Tror att han är en på tusen, men jag stör mig på hans utseende. Kan man skärpa till sig/tänka om? Eller är det kört? Hur många dejter ska jag ge det?

Du kan ge det precis hur många gånger du vill förutsatt att du är ärlig i din kommunikation.

Fortsätt träffas. Att du tackar ja till träff två och kanske tre innebär inga förpliktelser.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Vill älska igen) skrev 2026-02-26 01:25:08 följande:

Tack så mycket för alla kloka svar. Han är inte första bästa, utan en ganska noga utvärdering av många. Vi klickar helt sinnessjukt bra. Usch. Vet varken ut eller in. Känns så svårt allting. Jag ska känna efter, är ju inte 20 längre.

Fast tänk inte så. Du ska inte nöja dig med mindre pga åldern. 

• Anonym (?)

Ett råd. Utvärdera mindre. Träffa flera. Sortera bort efter en träff eller två. 
  • Anonym (skinkan)

Exakt. Din ålder ska inte göra att du "nöjer dig" och det är lätt att idealisera nån man klickar med om man är uthungrad på uppvaktning. Så träffa fler personer och träffa denna person några ggr till.

• Anonym (Klara)

Backa då bandet till de där många han är en utvärdering av. Träffa i alla fall 4-5 st.

Sen hänger jag inte med riktigt - första dejten kändes ju inte bra? Så då klickar ni väl inte, i alla fall inte än?
Svar på tråden Seriös hjälp! Inför dejt 2 där 1 inte kändes bra.