• Anonym (Eyes)

Ingen ögonkontakt under möten?

Vad är det egentligen med människor som inte möter allas blick under ett pågående möte, när vi är flera som sitter i rummet? Jag tycker att det är både oartigt och respektlöst när till exempel jag aldrig får en enda blick från personen som pratar, utan hen bara tittar på vissa utvalda personer i rummet. Detta händer mig jämt, särskilt om det är män som pratar? Är det osäkerhet? 

• Svar på tråden Ingen ögonkontakt under möten?
  • Anonym (Typiskt.)

Typiskt dagens skärmberoende människor. De har blivit så ovana att möta andras blickar att de ser det som "obekvämt". Men ALLA som fått en normal, god uppfostran vet att man möter andra med blicken om man vill skapa förtroende. Personer som tittar ned eller tittar bort, eller glor ned i skärmen, har fram till 2000-talets digitalisering, setts som ohövliga, oärliga, eller att de döljer något. Det måste bli en rättning i leden. 

Ibland önskar jag att det kunde dyka upp t.ex. en influencer med militärisk disciplin som gjorde det "trendigt" att se varandra i ögonen igen. Som man sa i det militära förr. "Stå rak i ryggen och himla inte med ögonen".

• Anonym (Trixi)

Jag upplever att det beror på att ens idéer och förslag inte väger lika tungt som de andras men kan ha fel, hoppas jag.
    Hur som helst tycker jag att det är otrevligt och ett sätt att förminska en annan människa, kränkande faktist.

• Anonym (Eyes on me)

Känner igen det där. Är också kvinna och en man på jobbet tittar konstant bara på andra män när han pratar oavsett situation. Extremt irriterande jag har tom påpekat det, han blev generad men fick inget riktigt svar. 

Oavsett varför så upplever i alla jag det som förminskande och ett sätt att utesluta/visa hur obetydliga den/de andra är. Har inte råkat ut för att kvinnor beter sig på samma sätt.

• Ikaros12

Det kan vara så många orsaker till att en person beter sig så, därför tycker jag att det är synd att utgå från att det är för att förminska eller frysa ut dig. Att ställa frågan tror jag är viktig för att få reda på varför. som någon säger så skapas lätt skam och tystnad då. Men det kan också lära dig att dina största farhågor sällan stämmer. För det är faktiskt ofta så när vi har negativa tankar kring andras beteende. Om inte personen har någon form av personlighetsstörning d v s. Men det är faktiskt ganska ovanligt. 

Det finns många faktorer som kön och annat som påverkar hur vi möter och blir bemött av andra. Det är svårt att förändra andra och att vara frustrerad över det kommer förmodligen inte hjälpa. Jag vill absolut inte förminska din känsla, eller blunda för hur de beter sig. men tyvärr kommer du, jag och många andra bli mer eller mindre illa behandlade hela livet av olika orsaker. Men sällan för att den som gör det vill oss illa, utan snarare för att det är medfött, osäkerhet eller att de inte vet hur de ska göra istället. Du kan till exempel läsa på om begreppet resiliens som är populärt att prata om nu för tiden. För att stärka dig själv så att du inte påverkas lika starkt av dessa situationer och lär dig hantera dem på ett sätt som gör att du mår bättre. 

• Anonym (Aldrig)

Jag söker aldrig ögonkontakt i möten med flera personer i om jag inte riktar det jag säger till en specifik person. Jag "scannar" av alla i rummet hela tiden om jag presenterar något. 

• Anonym (HR horror)
    Anonym (Typiskt.) skrev 2026-02-25 23:49:09 följande:

Typiskt dagens skärmberoende människor. De har blivit så ovana att möta andras blickar att de ser det som "obekvämt". Men ALLA som fått en normal, god uppfostran vet att man möter andra med blicken om man vill skapa förtroende. Personer som tittar ned eller tittar bort, eller glor ned i skärmen, har fram till 2000-talets digitalisering, setts som ohövliga, oärliga, eller att de döljer något. Det måste bli en rättning i leden. 

Ibland önskar jag att det kunde dyka upp t.ex. en influencer med militärisk disciplin som gjorde det "trendigt" att se varandra i ögonen igen. Som man sa i det militära förr. "Stå rak i ryggen och himla inte med ögonen".

Om jag ser män i ögonen mer än 2,5 sekunder tror de bara att jag vill ha sex med dem.
  • Anonym (GW)
    Anonym (HR horror) skrev 2026-02-26 20:17:00 följande:
    Om jag ser män i ögonen mer än 2,5 sekunder tror de bara att jag vill ha sex med dem.
    Fullt rimligt... ;)
  • asdfgh
    Anonym (Aldrig) skrev 2026-02-26 12:43:58 följande:

Jag söker aldrig ögonkontakt i möten med flera personer i om jag inte riktar det jag säger till en specifik person. Jag "scannar" av alla i rummet hela tiden om jag presenterar något. 

Samma här. Speciellt om det handlar om en lite större grupp.

Att se någon av det andra könet i ögonen kan dessutom betraktas som en invit/flörtande. Inte nödvändigtvis men det finns vissa personer jag undviker/undvikit att se i ögonen just eftersom jag varit orolig för missförstånd (för övrigt samma personer jag inte rör vid och där jag pratar lite extra tydligt om min MAN och VÅRA BARN).
  • Anonym (GW)
    asdfgh skrev 2026-02-28 08:14:04 följande:
    Samma här. Speciellt om det handlar om en lite större grupp.

Att se någon av det andra könet i ögonen kan dessutom betraktas som en invit/flörtande. Inte nödvändigtvis men det finns vissa personer jag undviker/undvikit att se i ögonen just eftersom jag varit orolig för missförstånd (för övrigt samma personer jag inte rör vid och där jag pratar lite extra tydligt om min MAN och VÅRA BARN).
    En väldigt märklig inställning - att se någon i ögonen behöver knappast uppfattas som en flört eller invit, såvida du inte samtidigt säger eller gör något som kan tolkas på det sättet. Ett normalt samtal mellan kolleger eller medmänniskor på två personer eller fler går ju liksom ut på kontakt, och där spelar ögonkontakten en viss roll och har så alltid gjort.

Blir ju rätt så obekvämt om någon tittar på annat än personen i fråga.
  • Anonym (L)
    Anonym (Eyes) skrev 2026-02-25 20:26:47 följande:
    Tack för svar men i detta fall så är jag kvinna och de som undviker att titta mig i ögonen är män Under ett möte. jag känner mig oftast inte inkluderad i ett möte för de tittar alla andra i ögonen utom mig.
    Inte så ovanligt att män helst vill spegla sig i män. Trist som sjutton!

Det här delar du med många kvinnors upplevelse. Så ta för guds skull inte åt dig, utan kör frankt på med ditt under mötet! 
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (GW) skrev 2026-02-28 09:14:03 följande:
    En väldigt märklig inställning - att se någon i ögonen behöver knappast uppfattas som en flört eller invit, såvida du inte samtidigt säger eller gör något som kan tolkas på det sättet. Ett normalt samtal mellan kolleger eller medmänniskor på två personer eller fler går ju liksom ut på kontakt, och där spelar ögonkontakten en viss roll och har så alltid gjort.

Blir ju rätt så obekvämt om någon tittar på annat än personen i fråga.
    Fast.... Man tittar inte folk i ögonen när man pratar vanligt med dem rent generellt. Man tittar på drm, i ansiktet, men inte i ögonen. Vi flyttar blicken i snitt 3ggr per sekund. Det är därför stadig ögonkontakt blir väldigt intimt, eller skrämmande om det är "fel" sorts kontakt.

nyheter.ki.se/sa-fungerar-ogonens-sprak
  • Anonym (L)
    Anonym (Aldrig) skrev 2026-03-01 09:12:11 följande:
    Fast.... Man tittar inte folk i ögonen när man pratar vanligt med dem rent generellt. Man tittar på drm, i ansiktet, men inte i ögonen. Vi flyttar blicken i snitt 3ggr per sekund. Det är därför stadig ögonkontakt blir väldigt intimt, eller skrämmande om det är "fel" sorts kontakt.

Om man jämför med andra länder så har svenska kvinnor tittat män i ögonen en längre stund utan att det ansetts vara en invit,  än kvinnor gjort i Sydeuropa eller i USA. Så vi lever i en kultur där det är O.K. att titta varandra i ögonen, så länge det inte är jäättelänge. Utan att det är något sexuellt med det.

Nej TS är nonchalerad på det sätt som män kan göra när de mest imtresserar sig för andra män på ett möte.Därför behöver hon ta sin del av talutrymmet och strunta i detta. Det är inte TS fel att det är så här. 
  • Anonym (GW)
    Anonym (Aldrig) skrev 2026-03-01 09:12:11 följande:

Jag förstår egentligen inte vad du är ute efter, men ingen normalbegåvad står väl och STIRRAR i ögonen under ett samtal?
    Blicken rör sig under normala förhållanden mellan ögon, ansikte, föremål som kanske är i fokus för samtalet eller liknande, och beroende på samtalsämne så borde ögonkontakt inte rimligen uppfattas som flört!!

Du har grävt fram en forskarartikel som förklarar vadå?
Svar på tråden Ingen ögonkontakt under möten?