Anonym (HR horror) skrev 2026-02-25 20:23:16 följande:
Svårt att säga när man inte observerat just den gruppen.
Jag tycker att man sällan ser folk rakt i ögonen till vardags mer än flyktigt även om man är "goda jobbvänner". Det blir lätt laddat att hålla kvar någons blick för länge och gäller det män så uppfattas det som lite utmanande/ aggressivt också, om jag minns rätt från psykologin.
Alltså att män ofta undviker att se andra män i ögonen för att inte tolkas som att de försöker dominera när de inte gör det. Äsch...jag tar hjälp av AI för jag tycker detta är intressant:
Det finns flera psykologiska, sociala och kulturella anledningar till varför män ibland undviker ögonkontakt med andra män. Det tolkas ofta som en icke-verbal kommunikation om status, respekt eller komfort.
Här är de främsta orsakerna baserat på forskning och sociala normer:
Undvikande av konfrontation: I många kulturer anses en lång, oavbruten blick mellan två män (särskilt främlingar) som aggressiv eller utmanande. Att titta bort signalerar "jag är inte ett hot" och minskar risken för konflikt.
Status och dominans: Män använder ofta ögonkontakt för att etablera hierarki. Att inte möta blicken kan vara ett sätt att signalera underkastelse eller respekt för en annan mans högre status.
Kulturella normer: I många sammanhang är det kutym att inte stirra på andra. Att titta bort kan helt enkelt vara ett tecken på artighet och en önskan om att hålla avstånd, snarare än ointresse.
Social osäkerhet eller blyghet: Om en man känner sig osäker, nervös eller obekväm i en social situation undviker han ofta ögonkontakt för att minska ångest.
Personligt utrymme: Män kan uppleva ögonkontakt som för intimt eller påträngande när det inte handlar om en nära relation. Att titta åt sidan gör att interaktionen känns mindre intensiv.
Fokus på uppgift (evolutionärt): Det finns teorier om att män är hårdare programmerade för att identifiera mål och hot. Om en annan man inte uppfattas som ett mål eller ett hot, prioriterar hjärnan ibland att titta på omgivningen istället för personen.
Tack för svar men i detta fall så är jag kvinna och de som undviker att titta mig i ögonen är män Under ett möte. jag känner mig oftast inte inkluderad i ett möte för de tittar alla andra i ögonen utom mig.