• Anonym (Anki)

Någon åt min mat på jobbet

För några dagar sedan jobbade jag och skulle ha min rast som vanligt. När jag skulle ta min matlåda ser jag inte den i kylen. Ser sedan vid diskhon att min matlåda är tom och förmodligen uppäten av någon som haft rast tidigare än mig. Var inte glad då jag bara åt en banan på hela arbetsdagen och fick gå hungrig. Man hinner heller inte gå till affären på rasten. Men tycker det är fräckt att bara äta någon annans matlåda och sedan låtsas som ingeting. Påtalade detta för mina kollegor och de vet inte heller vem som gjorde det. Trots att det har gått flera dagar har ingen erkänt. Både jag och andra tycker bara det är konstigt och ännu mer dumt att inte erkänna det. Vet inte om min mat kanske såg godare ut eller det bara var ett misstag. Men är det ett misstag märker man väl det innan man börjar äta och inte när man ätit upp.

• Svar på tråden Någon åt min mat på jobbet
  • Anonym (Ken Kong)

På en arbetsplats delade vi kök och hade med egen mat. En dag kom en kollega in i köket och öppnade kylskåpet, och sa: "nej, men titta här, här ligger en banan". Han tog bananen och åt upp den.

Han hade myntat ett nytt talesätt som sen levde i alla år. 

• Anonym (m)

Ja, vad ska man göra, polisanmälan?

Ibland händer sånt där, vet ett ställe där det alltid var en matlåda som saknades för någon, men var på den tiden alla ställde in sina plåtlådor på värmning tror jag, och alla åt inte samtidigt så personen kunde ta det som den tyckte var godast varje dag.

• Anonym (Köp!)

Jag säger som Hanna Friberg. Köp eran lunch, så slipper ni allt krångel med matlådor, folk som tar fel och tjuvar m.m. Hur svårt kan det vara?

• Anonym (Ken Kong)
    Anonym (Köp!) skrev 2026-02-27 14:32:35 följande:

Jag säger som Hanna Friberg. Köp eran lunch, så slipper ni allt krångel med matlådor, folk som tar fel och tjuvar m.m. Hur svårt kan det vara?

Vill inte dra igång hela den diskussionen igen... Men själv har jag aldrig under mina 40 år i arbetslivet varit med om att någon tagit min matlåda. Jättekonstigt.
  • Aniiee

Va en på sweddit som råka käka upp någons matlåda häromdagen. Den var visst god i alla fall.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • elmadumle

Du förutsätter att alla har så långa lunchraster att man hinner byta om, gå och handla, äta och byta om igen...
  • Fiona M

Jag har ibland en halvtimme till lunch mellan lektionerna. Vad föreslår du då?
  • Anonym (a)
    Aniiee skrev 2026-02-27 18:04:15 följande:

Va en på sweddit som råka käka upp någons matlåda häromdagen. Den var visst god i alla fall.

Inte den goda som någon åt upp här då? Nomnom
  • Aniiee
    Anonym (a) skrev 2026-02-27 18:51:15 följande:
    Inte den goda som någon åt upp här då? Nomnom
    Tänkte det kanske var samma.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (a)
    Aniiee skrev 2026-02-27 18:57:48 följande:
    Tänkte det kanske var samma.
    Kan inte ljuga, om jag visste att du hade gjort en matlåda så hade jag nog bett att få smaka Oskyldig
Svar på tråden Någon åt min mat på jobbet