• namnamn

Varför ligger Valter och Freja så långt ner i topplistorna?

Eftersom olika stavningar räknas separat i dagens topplistor kan namn som egentligen är väldigt vanliga hamna ganska långt ner. Till exempel ligger Valter och Walter en bit ner var för sig, men slår man ihop dem hamnar de plötsligt på andra plats. Samma sak med Freja/Freya.
    Jag tyckte att det var förvirrande att topplistorna har ändrats sedan Skatteverket tog över ansvaret för statistiken så jag började jämföra själv och gjorde en sida där man kan se topplistor både med stavningar ihopslagna och separerade. 

Tycker ni att olika stavningar ska räknas ihop eller isär när man tittar på popularitet?
  • Svar på tråden Varför ligger Valter och Freja så långt ner i topplistorna?
  • Trent

Karin, Carin, Katrin, Catrin, Katrine, Catrine, Katarina, Catarina, Katharina, Catharina, Katarine, Catarine, Katharine, Catharine är alla varianter på i grunden samma namn, och det finns fler. Vem ska reda ut såna sörjor?

• namnamn
    Trent skrev 2026-02-26 22:37:18 följande:

Karin, Carin, Katrin, Catrin, Katrine, Catrine, Katarina, Catarina, Katharina, Catharina, Katarine, Catarine, Katharine, Catharine är alla varianter på i grunden samma namn, och det finns fler. Vem ska reda ut såna sörjor?

Det är väldigt sant. Jag hade nog grupperat dem så här: 
    Karin/Carin
    Katrin/Catrin/Katrine/Catrine
    Katarina/Catarina/Katharina/Catharina
    Katarine/Catarine/Katharine/Catharine 

men förstår din poäng. Vissa namn med rätt olika stavningar uttalas ju likadant
  • Anonym (Jin-jin)

Nja...Alltså... även om vissa namn till synes kan se ut som samma namn kan det faktiskt vara skillnad. Ibland SKA en ändelse uttalas tex och då blir det genast ett eget fristående namn
    Bor Valter i en engelskspråkig familj heter han ju förmodligen just Walter med det uttalet  
    Osv

Så att klumpa ihop namnen som "samma" går inte .  Därav att namnlista kan bli långa med "vanliga" namn långt ner.  

• namnamn
    Anonym (Jin-jin) skrev 2026-02-26 23:26:09 följande:

Nja...Alltså... även om vissa namn till synes kan se ut som samma namn kan det faktiskt vara skillnad. Ibland SKA en ändelse uttalas tex och då blir det genast ett eget fristående namn
    Bor Valter i en engelskspråkig familj heter han ju förmodligen just Walter med det uttalet  
    Osv

Så att klumpa ihop namnen som "samma" går inte .  Därav att namnlista kan bli långa med "vanliga" namn långt ner.  

SCB publicerade dock alltid topplistorna med sammanslagna namn innan Skatteverket tog över
  • Anonym (-)
    namnamn skrev 2026-02-26 23:02:32 följande:
    Karin/Carin

Samma
  • Anonym (Nja)

Osv

Tvärtom. Valter/Walter blir samma uttal i en svensk familj. I en engelskspråkig familj ska en Valters namn uttalas med som med V:et i violin, medan en Walters namn ska uttalas som med W:et från wars. På svenska, däremot, uttalas det på samma vis.
  • Anonym (vad)
    namnamn skrev 2026-02-26 22:28:35 följande:
    Varför ligger Valter och Freja så långt ner i topplistorna?
    Eftersom olika stavningar räknas separat i dagens topplistor kan namn som egentligen är väldigt vanliga hamna ganska långt ner. Till exempel ligger Valter och Walter en bit ner var för sig, men slår man ihop dem hamnar de plötsligt på andra plats. Samma sak med Freja/Freya.
    Jag tyckte att det var förvirrande att topplistorna har ändrats sedan Skatteverket tog över ansvaret för statistiken så jag började jämföra själv och gjorde en sida där man kan se topplistor både med stavningar ihopslagna och separerade. 

Tycker ni att olika stavningar ska räknas ihop eller isär när man tittar på popularitet?
    För mig är detta en så ointressant fråga, vem bryr sig ens om topplista på namn? Fascinerad att du tycker att den är så viktig att du gjort en egen. Vad ska du ha den till? 

Men som svar på din grundfråga så håller jag med dig, olika stavningar borde räknas ihop när det ändå är samma namn. Karin eller Carin, Kristoffer eller Christopher.
  • Anonym (vad)

Osv

Hur namnet uttalas behöver inte heller skilja sig oavsett stavning. Man kan inte ta med alla möjliga variationer, dialektala eller utländska. Valter och Walter är ju samma namn, det spelar ingen roll om det uttalas olika av olika personer. Det gäller ju alla namn, att de kan uttalas annorlunda av någon med annat språk.

Min mamma heter Eva, och hennes namn uttalas med ett I i början av min brors amerikanska fru. Men det är ju inte ett annat namn för det. 
  • söderortsböna

Ja, det har blivit sämre sen Skatteverket tog över (inte minst är det ett väldigt krångligt verktyg de har), men jag är ändå glad att det finns någon myndighet som tar fram namnstatistik sedan SCB lade ner. Jag tycker det är så spännande! 

Tycker olika stavningar borde redovisas ihop. Rut/Ruth är också ett sånt exempel på namn som är trendigt nu men som hamnar långt ner på listorna eftersom de delas upp i två. 

Berätta mer om sidan du gjort! 

• Ezmeraldah
    namnamn skrev 2026-02-26 23:02:32 följande:
    Karin/Carin

Men sen har vi ju Catherine och Catherina. Dessa namn uttalas vad jag vet som Katrin med engelskt uttal och som Katarina utan t och utan a i mitten, med engelskt uttal. "Kaffrinn" och "Kaffriina" typ. Alltså snarlikt. 

Och sen har vi Karina/Carina, Karen, Corine, Corinne. Och jag antar att namnet Karine finns i övriga Norden. 
  • Anonym (Maria)
    Ezmeraldah skrev 2026-02-27 14:09:37 följande:
    Men sen har vi ju Catherine och Catherina. Dessa namn uttalas vad jag vet som Katrin med engelskt uttal och som Katarina utan t och utan a i mitten, med engelskt uttal. "Kaffrinn" och "Kaffriina" typ. Alltså snarlikt. 

Och sen har vi Karina/Carina, Karen, Corine, Corinne. Och jag antar att namnet Karine finns i övriga Norden. 
    Inget ord med th uttalas med f. De bokstäverna uttalas på helt olika ställen i munnen. 

Man kanske blandar ihop dem om man är 3 år gammal.
  • namnamn
    söderortsböna skrev 2026-02-27 13:30:38 följande:

Ja, det har blivit sämre sen Skatteverket tog över (inte minst är det ett väldigt krångligt verktyg de har), men jag är ändå glad att det finns någon myndighet som tar fram namnstatistik sedan SCB lade ner. Jag tycker det är så spännande! 

Tycker olika stavningar borde redovisas ihop. Rut/Ruth är också ett sånt exempel på namn som är trendigt nu men som hamnar långt ner på listorna eftersom de delas upp i två. 

Berätta mer om sidan du gjort! 

Håller med att Skatteverkets verktyg inte är så användarvänligt, vilket också var en anledning till att jag ville göra ett nytt. 

Här är hemsidan: namndata.se/ 

Tar gärna emot feedback!  
  • namnamn
    Anonym (vad) skrev 2026-02-27 10:18:30 följande:
    För mig är detta en så ointressant fråga, vem bryr sig ens om topplista på namn? Fascinerad att du tycker att den är så viktig att du gjort en egen. Vad ska du ha den till? 

Men som svar på din grundfråga så håller jag med dig, olika stavningar borde räknas ihop när det ändå är samma namn. Karin eller Carin, Kristoffer eller Christopher.
    Vet inte om jag tycker att det är så viktigt, men däremot kul och spännande att kunna se trender!

Vissa blivande föräldrar vill ju inte heller välja ett för vanligt namn, medan andra gärna vill ha ett vanligt namn. Så då tycker jag ändå att man ska ha tillgång till rätt underlag.
  • trollhona

Människor väljer ju stavning för att gör namnet unikt
    Whilma och Thexas  är ju fortfarande Wilma och Texas men ser unikt ut i statistiken. Helt ärligt känns det som ett "icke problem" 

• söderortsböna
    namnamn skrev 2026-02-27 20:36:57 följande:
    Håller med att Skatteverkets verktyg inte är så användarvänligt, vilket också var en anledning till att jag ville göra ett nytt. 

Här är hemsidan: namndata.se/ 

Tar gärna emot feedback!  

Wow, otroligt bra sida!! Så glad att du visade! Gillar framför allt att man kan se trend för olika namn och att det finns framtidsspaningar. Ser gärna fler namn på den listan! 

Jag brukar hänga inne på alltomnamn och tycker att det är tråkigt att de inte uppdaterat sedan 2022. En sak jag gillar på den sidan är att man kan se listor eftee namnens begynnelsebokstav, både sorterat på populära och efter total befolkning. Lägger du till det blir det heeelt perfekt! 

Du tänker säkert också på att uppdatera sidan när Skatteverket uppdaterar sin namnstatistik för 2025. Jag har själv ett barn fött 2025 som jag ansökte om namn för efter årsskiftet. ;)

• namnamn
    söderortsböna skrev 2026-02-28 17:29:02 följande:

Wow, otroligt bra sida!! Så glad att du visade! Gillar framför allt att man kan se trend för olika namn och att det finns framtidsspaningar. Ser gärna fler namn på den listan! 

Jag brukar hänga inne på alltomnamn och tycker att det är tråkigt att de inte uppdaterat sedan 2022. En sak jag gillar på den sidan är att man kan se listor eftee namnens begynnelsebokstav, både sorterat på populära och efter total befolkning. Lägger du till det blir det heeelt perfekt! 

Du tänker säkert också på att uppdatera sidan när Skatteverket uppdaterar sin namnstatistik för 2025. Jag har själv ett barn fött 2025 som jag ansökte om namn för efter årsskiftet. ;)

Åh, men tack!!

Vilken bra idé att kunna söka på namn per bokstav. Nu har jag lagt till en sådan sida! Att kunna sortera efter total befolkning blir dock lite svårare pga hur sidan är uppbyggd. Får fundera på det. 

Tack för tips om att uppdatera när namn efter årsskiftet finns med, det hade jag inte tänkt på! :)
  • Trent
    söderortsböna skrev 2026-02-28 17:29:02 följande:

Det var verkligen skickligt dold reklam...
  • namnamn
    Trent skrev 2026-03-01 17:57:58 följande:
    Det var verkligen skickligt dold reklam...
    Vad menar du med dold reklam? Den är icke-vinstrdrivande, ingen reklam och ingen kostnad. Endast ett hobbyprojekt pga att jag tycker vill ha bättre statistik. 
  • Trent
    namnamn skrev 2026-03-01 20:14:03 följande:
    Vad menar du med dold reklam? Den är icke-vinstrdrivande, ingen reklam och ingen kostnad. Endast ett hobbyprojekt pga att jag tycker vill ha bättre statistik. 
    Du svarade med fel användare nu. Det skulle ju se ut som att någon spontant upptäckte hur bra din sida är. Så om någon riktigt korkad inte såg igenom inlägget jag citerade så gör de nog det nu.
  • namnamn
    Trent skrev 2026-03-01 20:53:01 följande:
    Du svarade med fel användare nu. Det skulle ju se ut som att någon spontant upptäckte hur bra din sida är. Så om någon riktigt korkad inte såg igenom inlägget jag citerade så gör de nog det nu.
    Jag använder bara ett konto. Det där var en annan användare. Det är som sagt ett hobbyprojekt och något jag gör för kul skull.
Svar på tråden Varför ligger Valter och Freja så långt ner i topplistorna?