• Anonym (Paradoxalt)

En ny paradox: Medaljparadoxen

Jag har just kommit på en paradox, såvitt jag vet okänd tidigare. Den aktualiserades av Sveriges fina resultat i vinter-OS nyligen: 8 guld, 6 silver och 4 brons. Alltså fler guld än silver resp. brons. Det visar sig ganska vanligt, om man kollar statistiken från tidigare OS, att Sverige tar fler guldmedaljer än silver resp. brons. Detta kan tyckas lite ointuitivt, eftersom det väl borde vara svårare att ta guld än silver resp. brons. När jag tänkte på detta insåg jag att det tänkesättet leder till en paradox. Jag kallar den Medaljparadoxen.

Så här kan denna paradox formuleras, renodlat:

1. I OS är det svårare att ta en guldmedalj än en silvermedalj, och svårare att ta en silvermedalj än en bronsmedalj.
    (Rimligt, eller hur? Vanligen måste guldmedaljören anstränga sig mer än silvermedaljören, och silvermedaljören mer än bronsmedaljören.)
    2. Om en sak är svårare att göra än en annan så kommer, statistiskt sett, färre personer att klara att göra den svårare saken än den lättare.
    (Också rimligt, eller hur? Färre personer kan springa 100 meter på 10 sekunder än på 20 sekunder.)
    3. Från 1 och 2 följer då att i OS kommer färre personer att ta guldmedalj än silvermedalj, och färre kommer att ta silvermedalj än bronsmedalj, statistiskt sett.
    4. Men i OS tar lika många guldmedalj som silvermedalj och som bronsmedalj, eftersom det finns en medalj av varje valör att ta för varje gren, och inga fler medaljer.
    5. 3 och 4 motsäger varandra. Detta är en paradox.

Hur ska man upplösa paradoxen? Jag har inte ännu funderat ut det själv, utan överlämnar det till er. :

• Svar på tråden En ny paradox: Medaljparadoxen
  • Anonym (E)
    Anonym (Paradoxalt) skrev 2026-02-26 23:18:58 följande:
    En ny paradox: Medaljparadoxen

Jag har just kommit på en paradox, såvitt jag vet okänd tidigare. Den aktualiserades av Sveriges fina resultat i vinter-OS nyligen: 8 guld, 6 silver och 4 brons. Alltså fler guld än silver resp. brons. Det visar sig ganska vanligt, om man kollar statistiken från tidigare OS, att Sverige tar fler guldmedaljer än silver resp. brons. Detta kan tyckas lite ointuitivt, eftersom det väl borde vara svårare att ta guld än silver resp. brons. När jag tänkte på detta insåg jag att det tänkesättet leder till en paradox. Jag kallar den Medaljparadoxen.

Så här kan denna paradox formuleras, renodlat:

1. I OS är det svårare att ta en guldmedalj än en silvermedalj, och svårare att ta en silvermedalj än en bronsmedalj.
    (Rimligt, eller hur? Vanligen måste guldmedaljören anstränga sig mer än silvermedaljören, och silvermedaljören mer än bronsmedaljören.)
    2. Om en sak är svårare att göra än en annan så kommer, statistiskt sett, färre personer att klara att göra den svårare saken än den lättare.
    (Också rimligt, eller hur? Färre personer kan springa 100 meter på 10 sekunder än på 20 sekunder.)
    3. Från 1 och 2 följer då att i OS kommer färre personer att ta guldmedalj än silvermedalj, och färre kommer att ta silvermedalj än bronsmedalj, statistiskt sett.
    4. Men i OS tar lika många guldmedalj som silvermedalj och som bronsmedalj, eftersom det finns en medalj av varje valör att ta för varje gren, och inga fler medaljer.
    5. 3 och 4 motsäger varandra. Detta är en paradox.

Hur ska man upplösa paradoxen? Jag har inte ännu funderat ut det själv, utan överlämnar det till er. :

Jag ser inte att det är en paradox, eftersom guld, silver och brons delas ut i samtliga grenar, oavsett hur lätt eller svårt det är för medaljörerna. Om resultaten i 100-meterslöpning plötsligt skulle sjunka så att den bästa sprang på 20 sekunder skulle den fortfarande få guldmedalj. Och omvänt, om de generella resultaten i en sport blir bättre än tidigare kommer ett resultat som tidigare räckt till guld inte längre göra det.
  • Tow2Mater

Kanske bland befolkningen skule statistiskt sett färre personer  klara att göra en svårare sak än en lättare, men i OS samlas gräddan bland dem som ofta alla kan göra den svårare saken. Vem som lyckas bäst just den dagen kan bero på annat som dagsform eller hur man mentalt klarar av stressen. Gissar guldet tas lika ofta av den som 'är bäst' som av den som inte 'är bäst' men tas p g a av att den som 'är bäst' gjorde ett misstag eller bröt ihop mentalt.

Ett exempel 
    är ju konståkaren Ilia Malinin (Quad God som han kallas), även om han faktist är bäst i vad han kan utföra, tog han inte ens en medalj alls.

• Lynx123

Det är väl ingen paradox när alla tre medaljer delas ut vid varje tillfälle?

Även om det bara var tre sunkiga tävlande i varje gren så skulle ju varje person få en medalj.

• Farbror Grön

Det är förstås svårare att ta guldmedalj än silver eller brons. Men om man tänker efter så har ju guld- och silvermedaljören också "klarat kravet" för brons och guldmedaljören har även klarat kravet för silver.

Det finns alltså tre tävlande som klarat kravet för brons, men endast en av dem får bronsmedalj. De andra två får silver och guld.

• Farbror Grön

Likaså är det bara en tävlande som kommer sist i varje gren men det skulle tom jag klara om jag verkligen försöker 😀

• Anonym (M)
    Lynx123 skrev 2026-02-27 07:04:29 följande:

Det är väl ingen paradox när alla tre medaljer delas ut vid varje tillfälle?

Även om det bara var tre sunkiga tävlande i varje gren så skulle ju varje person få en medalj.

Precis, handlar bara om att vara bättre än någon andra, inte slå något rekord. 

Tänker på killen som gick guld för ett antal år sedan i skridskor för alla andra ramlade. 

Svar på tråden En ny paradox: Medaljparadoxen