• Anonym (Ensamma mamman)

Dilemma kring flytt till föräldrahem

Jag har ett litet dilemma.

Jag har fått möjlighet att ta över mitt föräldrahem. En jättefin sekelskiftesgård på den vackraste platsen på jorden. Jag vill inget hellre än att flytta dit, få möjlighet att börja odla och kanske skaffa djur. 

Problemet är att jag bor separerad med två barn i en närliggande ort (drygt 10 mil bort) och här har jag ju varit fast sedan jag och barnens pappa separerade för många år sedan. 

Barnen fyller 16 och 12 år. Jag har inte tagit upp detta med dom alls ännu. Även om dom älskar att vara i mitt föräldrahem så är dom rotade i den ort dom vuxit upp i, med kompisar och aktiviteter. Dom bor mestadels hos mig men deras pappa bor i samma stad. Jag  såklart också själv skapat mig ett liv i den ort jag bor, med ett bra nätverk, ett litet hus, vänner?. Men jag har ju liksom varit tvungen till det?

Är jag egoistisk om jag tar upp detta med barnen? Äldsta barnet börjar gymnasiet till hösten och måste ändå byta skola plus att i den andra staden där mitt föräldrahem ligger finns det betydligt bättre alternativ till olika program (större stad). 

Eller ska jag vänta helt tills barnen är vuxna? Känns ju himla långt bort och jag kan egentligen inte sköta om två hus själv. Jag behöver också eventuellt i så fall köpa ut mina syskon om inte dom kan vänta. 

Eller ska jag ge upp drömmen? Lämna barnen med pappan är inget alternativ, det vill antagligen ingen inblandad. 

Jag vet att jag antagligen inte kommer vara kvar i orten vi bor i nu sen när barnen blivit stora, då barnen är anledningen till att jag bor kvar. 

• Svar på tråden Dilemma kring flytt till föräldrahem
  • Anonym (reda)
    Anonym (Grabb) skrev 2026-02-28 13:24:43 följande:
    Det är ett anonymt diskussionsforum. TS behöver inte dryfta någonting som hon inte vill dryfta. 

Men för att ge min input på den frågeställningen, berätta eller inte berätta för barnen. Nej, jag skulle inte lyfta denna fråga eller tanke till barnen, än.

Innan jag, som vuxen, hade "mer koll" på de sakerna jag skrev i mitt tidigare inlägg. Förutom barnen så viktar ju TS även in sina föräldrar, och sina egna syskon, och ställer ju en öppen fråga kring huruvida de kan vänta med att bli utköpta (eller inte..).

Jag har på nära håll bevittnat dylika "arvskiften", och även om alla initialt är positivt inställda så kan det bli lite andra tongångar när man kommer ner till det som konkret behöver göras; värdering av gården, arvslotter, utköp av syskon, etc.
    Ja, du får såklart skriva vad du vill, vare sig det är relevant eller inte. 

Men det TS undrar över är ju hur hon ska tänka kring barnen och ev flytt. Inte allt det där andra som du skriver om. TS verkar ha koll på de bitarna redan och då blir ju inlägg om det rätt onödiga. 
  • Anonym (reda)
    Anonym skrev 2026-02-28 13:54:41 följande:
    Fast detta är inget som barnen ska styra över.
    Nu för tiden verkar barnen rådfrågas och åtlydas i både stort och smått.
    Jag tycker att det är fel.

Små beslut, som vad man ska äta eller vilken restaurang man ska besöka. Visst.
    Stora beslut, om var man ska bo. Absolut inte.

När slutade vuxna ta besluten för att stå tillbaka för barn???
    Varför skulle barn inte få styra över och tillfrågas om stora beslut som påverkar deras liv? Visst, om man måste flytta så kan inte barnen bestämma, men TS har ju ett val, och vill då inte välja något som försämrar barnens tillvaro. 
  • Anonym (Ensamma mamman)

För att svara på frågan om ekonomin, så har jag redan diskuterat med mina syskon och vi är överens om en summa. Detta är något vi pratat om i familjen under flera år och vi har alla en mycket god relation till varandra. Mina syskon ser också fördelar för egen del, då dom inte har något intresse av att ta över gården men då ändå kan besöka den om jag skulle ta över.

Jag har ju redan ett hus, och som ensamstående skulle det dock vara svårt att ha två hus. Tror knappast banken går med på det även om jag i övrigt har god ekonomi och ett bra sparande. Det ser jag därför inte som ett alternativ.

Det yngre barnet har sporter som även kan utföras i den nya staden på hög nivå. Det finns flera gymnasium, till skillnad från staden vi bor i idag där det finns ett gymnasium. Vi skulle isåfall flytta ut på landet och det skulle vara ca 20-30 min in till skolan, men jag är ju själv uppvuxen så och tänker att det skulle lösa sig?

Ett alternativ är ju att dom får välja om dom vill bo kvar med pappan, även om jag inte tror att han vill det. Han har alltid värdesatt sin egen tid mer än barnens. 

självklart vill jag att barnen fortsätter bo med mig, men det kommer också en tid när dom är vuxna och då kommer jag kanske ångra att jag inte tog den här möjligheten. Jag har kämpat på så länge i så många år som ensamstående, i en stad jag inte valt själv utan släkt och familj. Jag vill tillbaka till min hemstad, till mina barndomsvänner, till mitt föräldrahem som är paradiset på jorden?. Kalla mig egoist, men det är min önskan.

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Ensamma mamman) skrev 2026-03-03 08:22:40 följande:

För att svara på frågan om ekonomin, så har jag redan diskuterat med mina syskon och vi är överens om en summa. Detta är något vi pratat om i familjen under flera år och vi har alla en mycket god relation till varandra. Mina syskon ser också fördelar för egen del, då dom inte har något intresse av att ta över gården men då ändå kan besöka den om jag skulle ta över.

Jag har ju redan ett hus, och som ensamstående skulle det dock vara svårt att ha två hus. Tror knappast banken går med på det även om jag i övrigt har god ekonomi och ett bra sparande. Det ser jag därför inte som ett alternativ.

Det yngre barnet har sporter som även kan utföras i den nya staden på hög nivå. Det finns flera gymnasium, till skillnad från staden vi bor i idag där det finns ett gymnasium. Vi skulle isåfall flytta ut på landet och det skulle vara ca 20-30 min in till skolan, men jag är ju själv uppvuxen så och tänker att det skulle lösa sig?

Ett alternativ är ju att dom får välja om dom vill bo kvar med pappan, även om jag inte tror att han vill det. Han har alltid värdesatt sin egen tid mer än barnens. 

självklart vill jag att barnen fortsätter bo med mig, men det kommer också en tid när dom är vuxna och då kommer jag kanske ångra att jag inte tog den här möjligheten. Jag har kämpat på så länge i så många år som ensamstående, i en stad jag inte valt själv utan släkt och familj. Jag vill tillbaka till min hemstad, till mina barndomsvänner, till mitt föräldrahem som är paradiset på jorden?. Kalla mig egoist, men det är min önskan.

Vad var det för fel på förslaget om lägenhet i gamla staden en period då? Flera har föreslagit det och du kommenterar det inte ens?
  • Kammen320

Har inte läst hela tråden,  men kan du inte hyra ut föräldrahemmet så länge? Lägre hyra mot att hyresgästen sköter om huset? Och förhandla bort besittningsskydd eller vad det heter?

• Anonym (X)
    Anonym (Ensamma mamman) skrev 2026-03-03 08:22:40 följande:

"Jag kommer inte rycka upp barnen."

Stämmer det?
  • Anonym (vanir)

TS, finns det möjlighet att sälja huset och hyra något där ni bor nu? I första eller andra hand? Samt ha släktgården som "back up".

Då kan du vara i släktgården på helgerna, samt flytta dit permanent när barnen är äldre / utflugna. Du behöver inte ge upp din dröm och barnen behöver inte ryckas upp i onödan.

Men börja med att prata med barnen om detta. De kanske inte har något emot en flytt? Särskilt inte 16-åringen, som ändå ska börja gymnasiet snart och kommer att vara mer självgående.

Det handlar INTE om att låta barnen bestämma, utan involvera dem i något så viktigt som en flytt till annan ort! Att bara byta bostad är en annan sak.

• Anonym (XXX)
    Anonym (vanir) skrev 2026-03-03 10:12:26 följande:

TS, finns det möjlighet att sälja huset och hyra något där ni bor nu? I första eller andra hand? Samt ha släktgården som "back up".

Då kan du vara i släktgården på helgerna, samt flytta dit permanent när barnen är äldre / utflugna. Du behöver inte ge upp din dröm och barnen behöver inte ryckas upp i onödan.

Men börja med att prata med barnen om detta. De kanske inte har något emot en flytt? Särskilt inte 16-åringen, som ändå ska börja gymnasiet snart och kommer att vara mer självgående.

Det handlar INTE om att låta barnen bestämma, utan involvera dem i något så viktigt som en flytt till annan ort! Att bara byta bostad är en annan sak.

När TS säljer sitt nuvarande hem så räcker väl pengarna hon får kvar till att lösa ut sina syskon. Sedan ska hon köpa barndomshemmet och för att få lånet godkänt av banken så måste hennes kalkyl gå ihop, och då ryms antagligen inte en hyra för en lägenhet. 
  • Anonym (vanir)
    Anonym (XXX) skrev 2026-03-03 10:19:11 följande:
    När TS säljer sitt nuvarande hem så räcker väl pengarna hon får kvar till att lösa ut sina syskon. Sedan ska hon köpa barndomshemmet och för att få lånet godkänt av banken så måste hennes kalkyl gå ihop, och då ryms antagligen inte en hyra för en lägenhet. 
    Hyra ut släktgården så länge? Så hon inte behöver betala för två boenden.

Bara viljan finns, finns ofta möjligheter. Men går det inte, får hon väga för och emot. Samt prata med barnen och höra vad de tycker.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vanir) skrev 2026-03-03 10:30:43 följande:
    Hyra ut släktgården så länge? Så hon inte behöver betala för två boenden.

Bara viljan finns, finns ofta möjligheter. Men går det inte, får hon väga för och emot. Samt prata med barnen och höra vad de tycker.
    Fast banken måste ändå gå med på att hon äger två boenden. Finns ju ingen garanti för att det blir uthyrt. Men jag har också föreslagit det. 

Men TS har inte svarat på det, så jag förmodar att det inte är ett alternativ. Sedan fick jag känslan av hennes senaste inlägg att hon vill flytta dit redan nu. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2026-03-03 09:28:14 följande:
    "Jag kommer inte rycka upp barnen."

Stämmer det?
    Nja, TS tänker nog mest på sig själv.

• Anonym (reda)
    Anonym (XXX) skrev 2026-03-03 11:29:40 följande:
    Nja, TS tänker nog mest på sig själv.

Skriver du som TS nu?

Varför skulle TS inte få tänka sig ett liv som hon vill ha bara för att hon är förälder? Såklart ska barnens behov och önskningar beaktas, men inte på bekostnad av alla andras liv och önskemål. TS vill ju att det ska bli bar för barnen, men även uppfylla den här drömmen om barndomshemmet. Konstigt att du har sånt agg i dina inlägg mot TS. 
Svar på tråden Dilemma kring flytt till föräldrahem