Dilemma kring flytt till föräldrahem
Jag har ett litet dilemma.
Jag har fått möjlighet att ta över mitt föräldrahem. En jättefin sekelskiftesgård på den vackraste platsen på jorden. Jag vill inget hellre än att flytta dit, få möjlighet att börja odla och kanske skaffa djur.
Problemet är att jag bor separerad med två barn i en närliggande ort (drygt 10 mil bort) och här har jag ju varit fast sedan jag och barnens pappa separerade för många år sedan.
Barnen fyller 16 och 12 år. Jag har inte tagit upp detta med dom alls ännu. Även om dom älskar att vara i mitt föräldrahem så är dom rotade i den ort dom vuxit upp i, med kompisar och aktiviteter. Dom bor mestadels hos mig men deras pappa bor i samma stad. Jag såklart också själv skapat mig ett liv i den ort jag bor, med ett bra nätverk, ett litet hus, vänner?. Men jag har ju liksom varit tvungen till det?
Är jag egoistisk om jag tar upp detta med barnen? Äldsta barnet börjar gymnasiet till hösten och måste ändå byta skola plus att i den andra staden där mitt föräldrahem ligger finns det betydligt bättre alternativ till olika program (större stad).
Eller ska jag vänta helt tills barnen är vuxna? Känns ju himla långt bort och jag kan egentligen inte sköta om två hus själv. Jag behöver också eventuellt i så fall köpa ut mina syskon om inte dom kan vänta.
Eller ska jag ge upp drömmen? Lämna barnen med pappan är inget alternativ, det vill antagligen ingen inblandad.
Jag vet att jag antagligen inte kommer vara kvar i orten vi bor i nu sen när barnen blivit stora, då barnen är anledningen till att jag bor kvar.