• Anonym (AG)

Missed abortion

Hej! det är första gången jag skriver här men har läst i trådar här genom hela min graviditet och det har verkligen hjälpt! Jag hade mf i augusti förra året och nu i januari plussade vi äntligen! i söndags (v.7 +6) åkte jag in till gynakuten pga röda och bruna blödningar, dem tog motvilligt in mig och sedan via undersökning och ultraljud kunde dem konfirmera hjärtslag. Spola fram till fredag 5 dagar senare och jag har haft röda och bruna flytningar alla dagar efter besöket i söndags och nu på tidigt ultraljud (v.8+4) så kunde dem konstatera att det inte fanns något hjärtslag mer. Vi är så ledsna och jag förstår inte hur sånt kan hända, finns det någon här som varit med om liknande? eller hört om liknande? Känner mig så ensam i detta och väntar bara på remiss till gynakuten för att konstatera och få medicin för att påbörja mf </3 känns som att det är kört för oss att bli föräldrar

• Svar på tråden Missed abortion
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Klara)
    Anonym (AG) skrev 2026-02-27 14:04:02 följande:
    Missed abortion

Hej! det är första gången jag skriver här men har läst i trådar här genom hela min graviditet och det har verkligen hjälpt! Jag hade mf i augusti förra året och nu i januari plussade vi äntligen! i söndags (v.7 +6) åkte jag in till gynakuten pga röda och bruna blödningar, dem tog motvilligt in mig och sedan via undersökning och ultraljud kunde dem konfirmera hjärtslag. Spola fram till fredag 5 dagar senare och jag har haft röda och bruna flytningar alla dagar efter besöket i söndags och nu på tidigt ultraljud (v.8+4) så kunde dem konstatera att det inte fanns något hjärtslag mer. Vi är så ledsna och jag förstår inte hur sånt kan hända, finns det någon här som varit med om liknande? eller hört om liknande? Känner mig så ensam i detta och väntar bara på remiss till gynakuten för att konstatera och få medicin för att påbörja mf </3 känns som att det är kört för oss att bli föräldrar

Beklagar. ❤️

Vill bara säga att ni är långt ifrån ensamma. Har själv både fått ett MA i v 11 och var tvungen avbryta en graviditet i v 17 pga svårt sjukt foster. Har två fullt friska barn också.

Det är otroligt vanligt, inget fel man gör, naturen har sin gång. Något blev tokigt och kroppen stöter bort det sjuka. Men hemskt när det händer givetvis och särskilt om man drabbas flera gånger också. 

Få personer drabbas av mer än två missfall i följd och drabbas ni en tredje gång har ni rätt till utredning för att kolla om det finns något som gör att ni drabbats av många missfall, ibland beror det ju på något men oftast inte, det bara blir. 

Ta hand om er, sörj och kämpa sedan vidare. En dag går det bra hela vägen. 

• Sjrw

Hej! Första gången jag skriver här, var med om liknande händelse nyss. Jag och sambon slutade med kondom 26 dec, 12 jan plussade jag på gravidtestet. Vi gjorde ett tidigt ultraljud omkring v7, allting såg bra utan och vi fick se hjärtaktivitet. Omkring i mitten på v8 så försvann mina ömma bröst från ingenstans, så började bli lite orolig men tänkte ej mer på det. Några dagar senare efter toa besök var det rosa färgat blod på pappret, efter varje toa besök blev det mer och mer blodfärgat och tillslut var det med koagel i blodet. Då blev jag orolig på riktigt... dagen efter hade vi ett tidigt ul inbokat men de ville ej undersöka pga blödningen, blev skickad till gynakuten men det var lång väntetid och mitt ärende var inte akut. Tillslut fick vi komma till en Gynmottagning som kunde se fostret i magen men hon såg ingen hjärtaktivitet, hon ville ej konstatera MF utan att vi skulle komma tillbaka 2v senare samma kväll så fick jag värkar och blödde och då visste vi till 100% att det var MF. Vill tillägga att jag är 30 år och inte har barn sen tidigare och med detta svar hoppas jag att jag kan hjälpa någon 🌹😊

Svar på tråden Missed abortion