Hur blir man mer lagom?
Har alltid varit en väldigt uppåt, glad och energisk person. Haft lätt att lära känna nya människor osv. Uppfattas som rolig och trevlig men det händer också att jag blir nästan som lite speedad. Detta tar sig i uttryck att jag pratar för mycket.Delvis finns det nog en liten ångestkomponent i det, blir obekväm av tystnad, och delvis blir jag uttråkad när det är för lugnt och tyst. Jag blir också exhalterad i sociala sammanhang(extrovert).
Jag vet att jag klarat att hålla mig på en bra nivå förut. Då hade jag ett ganska avancerat jobb och jobbade med höga chefer där det var mycket mer viktigt hur en uppförde sig, men på mitt nuvarande jobb där jag haft för lite att göra och blivit allmänt understimulerad så ökar dessa sidor. Jag blir så rastlös och går runt och pratar.
Nu ska jag börja nytt jobb och vill inte bete mig på detta vis där. Mycket beror ju på hur de andra är. På min nuvarande har många av de mer sociala slutat och byts ut till mer lugna, introverta personer. Men generellt vill jag hålla igen på jobbet och inte berätta så mycket om mig själv eller ta så mycket plats. Det finns också en liten komponent av bristande impulskontroll i detta och att när jag blir exhalterad tappar jag lite på kontrollen.
Jag vet ju sen innan att jag kunnat bete mig i ett visst sammanhang, och är jag inte bekväm är jag helt tyst, men är lite rädd jag ska ta med mig detta i det nya vilket jag inte vill.
Någon som känner igen sig som har tips på hur man kan tänka?
Jag har hoppats det med ett mer stimulerande arbete där energin blir rätt riktad ska lösa sig självt men vill ändå ha något redskap med mig bara för säkerhetsskull.