• Tobalt4689

Namn till lillasyster

Vi ska få en liten flicka i april och har svårt med namn. Vi har tre pojkar som heter André, Assar och Arvin och vi har ett persiskt och ett svenskt efternamn. 

Min fru gillar Adina, Alisa och Alba. 

Jag gillar Adele, Alma och Ada

André -13 ? Assar -16 ? Arvin -20 ? BF -April 26
  • Svar på tråden Namn till lillasyster
  • Anonym (E.)

Alltså, era tre pojknamn spretar ju redan. Det enda de har gemensamt är begynnelsebokstaven samt att de är tvåstaviga, annars har de alla olika stil. Så egentligen spelar det ingen roll vilken stil ni väljer på flicknamnet. Jag tycker i alla fall att Adele är finast av era namnförslag, och det blir ännu finare med en accent: Adéle.

spöke skrev 2026-02-28 16:09:14 följande:

Ava kan funka både på persiska och svenska ...

Ava är ett mycket typiskt judiskt namn. Om du går till en nyhetssajt, så kommer du att förstå varför en familj med persiskt ursprung inte kommer att välja ett judiskt namn - särskilt inte just nu!  Flört
  • söderortsböna

Av förslagen tycker jag bäst om Ada och Alma. 

Andra fina namn på A:

Asta
    Anja
    Amelie
    Amalia
    Agnes
    Aurora
    Eller varför inte:
    Anna 

• trollhona
    Tobalt4689 skrev 2026-02-28 15:37:47 följande:
    Namn till lillasyster

Vi ska få en liten flicka i april och har svårt med namn. Vi har tre pojkar som heter André, Assar och Arvin och vi har ett persiskt och ett svenskt efternamn. 

Min fru gillar Adina, Alisa och Alba. 

Jag gillar Adele, Alma och Ada

Alba tycker jag var finast utav era namnförslag, men de andra var också fina.

Namntips på A, 
    Alva
    Adriana
    Amalia
    Arianne
    Agnes
    Alice
    Ariel
    Arya
    Aria
  • Anonym (Aaaa)

Alicia är ju en variant på Alisa annars?

Ni har 5 bokstäver i killarnas namn.

Aviva
    Amina
    Aylin
    Alice
    Ameli
    Alexa

Ni har också bokstaven r i killarnas namn.

Ariel
    Amira
    April
    Ariam

• spöke
    Anonym (E.) skrev 2026-02-28 16:37:22 följande:

Ava är ett mycket typiskt judiskt namn. Om du går till en nyhetssajt, så kommer du att förstå varför en familj med persiskt ursprung inte kommer att välja ett judiskt namn - särskilt inte just nu!  Flört
    Namnet Ava finns med i min bok om persiska namn (med betydelsen "echo"), därav mitt förslag. Men visst, det kan också vara en variant av det bibliska namnet Eva, en kortform av Gustava (latinsk femininform av det fornnordiska Gustav) eller bildat från latinets "ave" ("var hälsad"). Korta namn kan ofta sammanfalla i formen fastän de härstammar från olika språk.
Svar på tråden Namn till lillasyster