• Anonym (50 åring)

Digital otrohet

Min sambo lär känna och chattar med andra kvinnor.  Jag tror han hittar dem på Facebook sen fortsätter dom på whatsapp. Det är alltid han som driver konversationen mot att dom ska bli ett par, han kan skriver att han älskar dem fast han inte ens träffat dem. Ibland har han ringt någon kvinnan. När jag först upptäckte detta och ställde honom mot väggen blev han väldigt ångerfull och lovade att sluta, hans förklaring var att det bara är ett spel, han vill inget med dessa kvinnor. Han vill vara med mig. Jag förstår inte hur han kan lura kvinnorna på detta sättet och även svika mig!!
    Jag vet att han fortsätter söka kvinnor även om han lovade att sluta. Ska jag lämna ett ganska långt förhållande pga av detta? Är det otrohet? Han är mannen i mitt liv. Jag är över 50 år och känner inte att jag orkar börja om igen?.

• Svar på tråden Digital otrohet
  • Anonym (nnn)
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-12 05:05:19 följande:

Klart att det inte är "otrohet", det är ett ord som man inte ska missbruka. Otrohet handlar om verkligt, fysiskt sex, inget annat. 

Håller inte alls med, otrohet kan även vara psykisk! Här säger dessutom ts sambo att han älskar dom här kvinnorna.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (nnn) skrev 2026-04-12 08:11:13 följande:
    Håller inte alls med, otrohet kan även vara psykisk! Här säger dessutom ts sambo att han älskar dom här kvinnorna.
    Fast det är viktigt att inte bluddra bort betydelsen i termer. Nu kanske det inte får så stora konsekvenser i Sverige, men i andra länder (de tysktalande t.ex. som jag känner till väl) har otrohet förmögenhetsrättsliga konsekvenser. D.v.s. en kvinna som har varit otrogen, kan gå miste om delar av sin makes förmögenhet vid skilsmässan, och även gå miste om det underhåll som hon skulle ha fått av honom annars. Det skulle ju vara absurt om hon skulle missa detta, bara för att hon chattat med någon hon aldrig träffat över internet!

För att inte tala om i många muslimska länder, där det är dödsstraff för otrohet. Då gäller det att alla i domstolen har samma definition av vad som räknas som otrohet... och att inte den svartsjuke maken får hitta på sin egen definition, för att få frun stenad. 
  • Anonym (D)
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-12 05:05:19 följande:

Klart att det inte är "otrohet", det är ett ord som man inte ska missbruka. Otrohet handlar om verkligt, fysiskt sex, inget annat. 

Men sedan tycker jag att han bär sig fånigt och även underligt åt. Inte bara mot dig, utan även emot de där kvinnorna, som förmodligen blir glada över uppvaktningen, börjar fantisera och utvecklar kärlekskänslor. Och sedan blir djupt sårade och måste sörja detta... Om det nu är sant som du säger, och det inte är du som överdriver. 

Jag hade nämligen en manlig Facebookvän för 7-8 år sedan, som blev en viktig del i mitt liv fast vi aldrig hade setts IRL. Han var väldigt intelligent och allmänbildad, och vi hade en del gemensamma värderingar och erfarenheter som inte så många andra förstår. 

Men hans sambo blev helt galen och till och med kontaktade mig och höll storförhör med mig... och sedan försvann han från Facebook, utan att säga adjö. Så jag hoppas att du inte överdriver något som faktiskt bara ÄR vänskap. Jag var nämligen inte det minsta intresserad av denne man på DET sättet, han hade inte det utseendet alls och var ganska kort och tunn jämfört med andra män (han skickade länkar till videos där han var med). 

Eftersom han skriver att han älskar dem handlar det dock inte om enbart vänskapliga kontakter (som man bör kunna ha även med personer av motsatt kön). Jag skulle se det som ett stort svek om jag var ts och överväga att lämna honom om det fortsatte.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (D) skrev 2026-04-12 08:26:12 följande:
    Eftersom han skriver att han älskar dem handlar det dock inte om enbart vänskapliga kontakter (som man bör kunna ha även med personer av motsatt kön). Jag skulle se det som ett stort svek om jag var ts och överväga att lämna honom om det fortsatte.
    Absolut, jag säger inte emot det! Man kan ju känna sig sviken även om ens man prioriterar någon annan eller något annat - sin bäste vän, sin syster, sin mamma, sitt jobb, sin hobby... in absurdum. Men OTROHET är det inte. 

Personligen tror jag att mannen inte har en tanke på att vara otrogen, utan att det där bara är hans avkopplande fantasilek. Men han sårar ju folk på båda sidor... 
  • Anonym (Inte bra)

Det som är typiskt i förhållanden som är psykiskt illa för en är att du liksom blir van vid det som faktiskt gör dig illa. Att rädslan för det som du inte känner till och eventuell ensamhet skrämmer mer. 

Men för att hitta en människa som behandlar dig väl krävs att du är väldigt tydlig med dina gränser. Jag lovar dig, att då kommer han stå där framför dig. 

Annars blir det att du håller dig till den som behandlar dig illa för att du flyttat gränsen för vad som är okej, på så sätt missar att släppa in andra som skulle behandlat dig bättre. 

Jag har varit så. Men lärde mig känna in mina gränser och att markera. Lärde mig även att låta dessa personer försvinna ur mitt liv utan att känna saknad. Lärde mig att ta vara på relationer där jag blir respekterad och älskad. Men menar för den skull inte att alla omkring mig ska vara fläckfria. Men det att kunna kompromissa och att inkludera. Att lyssna och vilja samarbeta till det bättre.

• Anonym (D)
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-12 09:01:51 följande:
    Absolut, jag säger inte emot det! Man kan ju känna sig sviken även om ens man prioriterar någon annan eller något annat - sin bäste vän, sin syster, sin mamma, sitt jobb, sin hobby... in absurdum. Men OTROHET är det inte. 

Personligen tror jag att mannen inte har en tanke på att vara otrogen, utan att det där bara är hans avkopplande fantasilek. Men han sårar ju folk på båda sidor... 
    Oavsett vad man väljer att kalla det är det ett allvarligt svek. Och att ha kontakt med någon man ger kärleksförklaringar till är på en annan nivå än att ägna mycket tid åt släktingar, vänner eller hobbies.
  • nihka

Nej, han är inte otrogen men beter sig omoget och respektlöst både mot dig och de andra kvinnorna han leker med.

Ja, jag tycker du ska lämna honom. Han tänker uppenbarligen inte ändra sitt beteende så han kommer att fortsätta göra dig olycklig.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Freshandclean

Jag tycker att det är en öppen fråga om hans ens talar sanning. Att han "vill ingenting med dom andra kvinnorna" luktar tyvärr BS. Men du har gått igenom alla chattar, menar du?

• Anonym (nnn)
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-12 08:18:51 följande:
    Fast det är viktigt att inte bluddra bort betydelsen i termer. Nu kanske det inte får så stora konsekvenser i Sverige, men i andra länder (de tysktalande t.ex. som jag känner till väl) har otrohet förmögenhetsrättsliga konsekvenser. D.v.s. en kvinna som har varit otrogen, kan gå miste om delar av sin makes förmögenhet vid skilsmässan, och även gå miste om det underhåll som hon skulle ha fått av honom annars. Det skulle ju vara absurt om hon skulle missa detta, bara för att hon chattat med någon hon aldrig träffat över internet!

För att inte tala om i många muslimska länder, där det är dödsstraff för otrohet. Då gäller det att alla i domstolen har samma definition av vad som räknas som otrohet... och att inte den svartsjuke maken får hitta på sin egen definition, för att få frun stenad. 
    Det har det inte i Sverige, och jag utgår från att ts bor här.
  • Anonym (noway)

Vad bevisar egentligen att mannen talar sanning? Det är inte konstigt att han påstår att han bara leker när han blivit påkommen! Han kanske letar efter bättre alternativ. Eller en möjlighet att vara otrogen.

Eftersom han vägrar sluta måste det vara väldigt givande, och om det varit min relation hade jag undrat vad i h-e han kan få ut av det som trumfar det han redan har.

Jag hade aldrig kunnat lita på att det bara var en lek, särskilt inte som det var viktigare än mina känslor inför den leken. Därför hade jag lämnat av anledningen att han inte respekterar mina känlor och sin relation mer.

Dessutom påstår nog de flesta att det inte var på allvar, när de blir påkomna.

• Anonym (G)

Funderar på om han tycker att det är allmänt roligt att lura personer, eller att det är spänningen som det innebär att spela det spelet som är det han söker. 

Eller är han en "sol och vårare" som lurar kvinnor på pengar?

Svar på tråden Digital otrohet