• Anonym (Loppan)

Ska jag vara med på födelsedagsfirandet?

En mycket närstående till mig fyller jämt och ett firande är planerat på ett ställe över en helg. Jag är gravid med andra barnet och firandet är prick 2 veckor före BF. Firandet ligger lite mer än 1 och en halv timmes körväg från mig. Endast en liten krets kommer att vara med, vilket innebär att t.ex. min man inte kommer att vara med och köra utan troligast behöver jag köra från min stad själv (ev kan jag samåka med någon).

Mitt första barn kom en vecka före BF och jag tänker att det andra likagärna kan komma tidigare än så och att det kan gå snabbt. Känns lite stressigt om det skulle ske just när jag är iväg.

Tror inte min närstående tar illa upp om jag inte närvarar vid firandet, men jag undrar samtidigt om det är löjligt att ställa in när det handlar om 2 veckor före BF och "bara" 1,5 timme bort?
  • Svar på tråden Ska jag vara med på födelsedagsfirandet?
  • Anonym (Sara)

Jag hade stannat hemma. 

• Anonym (d)

Kan du inte få ta med mannen? 

• Anonym (d)

Annars stanna hemma, säg att det är för lång att köra i det skicket.

• Anonym (känslig för smitta)

Jag hade stannat hemma och tagit det lugnt.

Du kan lika gärna få influensa eller en dunderförkylning av någon i sällskapet och hur kul blir det att föda med det? Visst att man får risk för smitta även på matbutiken men man kramar i alla fall inte folk där.

• Anonym (Vera)

Jag hade stannat hemma och det är inte det minsta löjligt 

• Anonym (Pia)

Kanske går det hur bra som helst att åka dit, eller så vill barnet komma 2 dagar innan du ska dit, eller när du är där. Eller du kanske får värkar på vägen dit eller tillbaka. Jag skulle stannat hemma för att slippa stressen och ovissheten, skulle inte kunnat slappna av om jag åkte utan vara lite nervös hela tiden. 

• Anonym (Loppan)
    Anonym (d) skrev 2026-03-01 11:20:28 följande:

Kan du inte få ta med mannen? 

Tyvärr inte, firandet är endast för de närmsta "tjejerna".
  • Anonym (Loppan)

Tack för era svar! Jag landar nog i att stanna hemma men att bidra ekonomiskt till firandet.

• Anonym (Åka!)

En mycket närstående som fyller jämt. Jag hade absolut åkt. En vanlig födelsedag med någon som jag inte var så nära, stannat hemma.

• Anonym (ghjk)

1½ timme hem, men hur långt till sjukhuset?

Fast oavsett hade jag inte åkt, inte om inte mannen fick vara med.
    Vad gör du om förlossningen startar?
    Är någon nykter och kan köra, vill någon ens att du åker i hennes bil med risk för att den blir förstörd?

Nej, skulle bara känna stress och oro.
    Det blir fler fester.

• Anonym (Mammatilltvå)

Jag var en liknande situation inför att mitt andra barn skulle födas men med den skillnaden att födelsedagsbarnet var svärfars nya fru och att mannen och vår förstfödde också skulle ha åkt med på kalaset i så fall. Det fanns inte på kartan att vi skulle åka. Natten till dagen då kalaset var så satte förlossningen igång så om någon inte förstod innan varför vi tackade nej så förstod de nog då. Speciellt eftersom födelsedagsbarnet tydligt deklarerat att hon aldrig någonsin vill vara barnvakt över natten till våra barn.

• Anonym (ghjk)
    Anonym (Mammatilltvå) skrev 2026-03-03 15:26:09 följande:

Jag var en liknande situation inför att mitt andra barn skulle födas men med den skillnaden att födelsedagsbarnet var svärfars nya fru och att mannen och vår förstfödde också skulle ha åkt med på kalaset i så fall. Det fanns inte på kartan att vi skulle åka. Natten till dagen då kalaset var så satte förlossningen igång så om någon inte förstod innan varför vi tackade nej så förstod de nog då. Speciellt eftersom födelsedagsbarnet tydligt deklarerat att hon aldrig någonsin vill vara barnvakt över natten till våra barn.

Varför skulle vara barnvakt för era barn, och då speciellt över natten?
    Hon är för i jösse namn inte ens släkt med er!
Svar på tråden Ska jag vara med på födelsedagsfirandet?