Anonym (P) skrev 2026-03-02 16:18:57 följande:
Ser till att alltid äta mig mätt vid målltiderna. Skulle aldrig gå runt hungrig! Vill leva ett värdigt liv.
Så jag ser till att alltid äta åtminstone en sak som ger längre mättnad vid varje mål.
Som:
Röda linser och skalade mungbönor (de är mest skonsamma mot magen av alla bönor/linser) Adzukibönor ska också vara snälla mot magen.
Fisk, kyckling och tofu. Rött kött någon enstaka gång.
Rotfrukter (inklusive potatis) som kokas och sparas i kylen över natten. Används sedan till allt möjligt. Kylen omvandlar deras kolhydrater till långsamma kolhydrater.
Äkta surdegsbröd och/eller bröd med en del hela korn i.
Till frukost havregröt av krossad havre som har fått ligga i blöt över natten i vatten och lite vinäger. Eller korn av sädesslaget korn, som har blötlagts på samma sätt. Nötter/mandel som legat i blöt över natten. Ägg.
Bovete, pasta, ris & hirs ibland. Det är likadant med dem, sätter man ganska snabbt in dem i kylen blir deras kolhydrater ockå långsammare att smälta, om de står minst 12 timmar i kylen.
Bra att veta är att vanligt vitt bröd förbränns lika snabbt som rent socker. Sötade drycker och öl är supersnabba. Genväg till bukfetma.
Men jag äter som sagt stora volymer av mat och dessutom frukt varje dag! Använder olivolja, sesamolja och ghee som fetter. Ost ibland. (Man får inte steka vid för hög temperatur med de oljorna.)
Man måste äta mycket och olika saker för att få i sig det man behöver. Annar blir man sjuk! Vem vill bli sjuk?
Det är faktiskt farligare att vara helt fysiskt inaktiv än att vara lite rund!
Vill poängtera att jag äter så här för jämnan utom på restaurang och lite roligare på helgen, som en bakelse.
Gör man det så håller man vikten.
Man kan inte hålla en diet där man är ofta är hungrig, man tröttnar efter ett tag. Jag skulle aldrig ägna mig åt självplågeri.