• Anonym (Anonym)

Jag förstår inte hur man lyckas hålla sig smal. Hur gör folk?

Hur gör folk för att hålla sig smala, i form? Jag har en vän i 25årsåldern som inte går på gym men som ändå är smal och har snygg kropp. Hon jobbar inom hemtjänsten men hon går aldrig på gym, sportar inte heller. Jag vet ju inte exakt hur hon äter men när vi umgås ser jag ju att hon äter och hon älskar godis, fika och sånt och kan äta mycket av sånt. Och läsk osv. 
    Jag fattar inte hur hon gör. Eller är det så att många smala människor går runt hungriga, men ändå motstår att äta? 

Om jag ska lyckas hålla mig i någorlunda form så måste jag ha stenkoll på exakt allt jag äter och typ skriva förteckning över kalorier och allt annat. Det är en evig kamp. Dessutom ska man lyckas hålla detta så att man inte blir rund efter några månader igen. 

Hur gör ni andra som har problem att hålla er i form? Tips? Man vill ju vara smal. 

• Svar på tråden Jag förstår inte hur man lyckas hålla sig smal. Hur gör folk?
  • Anonym (Sarah)

Mitt bästa tips: Bli galet kär. På det gick jag ner 10 kg på några månader, haha XD Och då är jag ändå medelålders, älskar mat och vin, tränar aldrig på gym. Okej, ett seriöst tips till TS, sluta hetsa, håll dig bara frisk i kropp och sinne så spelar det ingen roll i slutändan om man har några trivselkilon/är "rundlagd".

• Anonym (J. K)

Jag var smal tills jag fick mitt andra barn vid 28. Till och från efter det också men behövde kämpa mer. 3-4 kg övervikt nu vid 38 efter fjärde barnet. 

Efter mitt första barn som jag fick strax innan 20-årsåldern gick jag ner  ganska mycket när jag ammade , var smal innan också. Jag drack grädde några gånger till och med för att försöka gå upp i vikt. Innan jag fick andra barnet kunde jag äta i princip vadsomhelst utan att gå upp i vikt. Har alltid gillar godis och sötsaker tyvärr. Men några faktorer som kan ha påverkat också är att jag rökte, åtminstone största delen av tiden , slutade några gånger. Och så rörde jag mig mycket på jobbet (dansade). Och så är jag vegetarian. Till och från tränade jag på gym också men absolut inte varje dag, oftast kanske 1-2 gånger i veckan. Har alltid gått ganska mycket också och gillar promenader.

Efter 30-årsåldern ungefär har jag haft mycket svårare att hålla vikten. Jag slutade röka helt vid 33. Slutade jobbet där jag rörde mig mycket vid 32. Fick tredje barnet vid 34 och fjärde vid 37. Ammat båda länge. Jag vet inte om det bara är åldern eller andra faktorer eller en kombination som gör att jag inte har lika lätt att hålla mig smal längre. Tror däremot att om jag verkligen ansträngde mig skulle jag nog kunna gå ner de där extra kilona, det blir lite för ofta attt  jag småäter nu på grund av amning och tidsbrist och har inte så mycket tid med träning utom promenader. Ska försöka ta tag i det snart. Lika smal som jag var i 20-årsåldern kommer jag nog däremot aldrig bli igen. 

Men ja , för många går det att vara smal utan att anstränga sig jättemycket. Det handlar nog mycket om gener. 

• Anonym (e)
    Anonym (Donna) skrev 2026-03-02 16:21:40 följande:
    Anonym (SirTrain) skrev 2026-03-02 16:10:49 följande:
    Nästan alla mår bra av att hoppa över måltider då och då eftersom det stärker kroppens ämnesomsättningsystem..
    Så sant.
    Mycket handlar om vanor och visst kan vanor vara svåra att bryta. Men det går och det är värt det när man ser till fördelarna det ger.
    Nej, långt ifrån alla kroppar tycker det är okej. Din får göra det men det handlar inte om vanor som är svåra att bryta för alla utan faktiskt vad de mår bra av.
  • Anonym (P)
    Anonym (P) skrev 2026-03-02 16:18:57 följande:
    Ser till att alltid äta mig mätt vid målltiderna. Skulle aldrig gå runt hungrig! Vill leva ett värdigt liv.

Så jag ser till att alltid äta åtminstone en sak som ger längre mättnad vid varje mål.

Som:
    Röda linser och skalade mungbönor (de är mest skonsamma mot magen av alla bönor/linser) Adzukibönor ska också vara snälla mot magen.

Fisk, kyckling och tofu. Rött kött någon enstaka gång.

Rotfrukter (inklusive potatis) som kokas och sparas i kylen över natten. Används sedan till allt möjligt. Kylen omvandlar deras kolhydrater till långsamma kolhydrater.

Äkta surdegsbröd och/eller bröd med en del hela korn i.

Till frukost havregröt av krossad havre som har fått ligga  i blöt över natten i vatten och lite vinäger. Eller korn av sädesslaget korn, som har blötlagts på samma sätt. Nötter/mandel som legat i blöt över natten. Ägg.

Bovete, pasta, ris & hirs ibland. Det är likadant med dem, sätter man ganska snabbt in dem i kylen blir deras kolhydrater ockå långsammare att smälta, om de står minst 12 timmar i kylen. 

Bra att veta är att vanligt vitt bröd förbränns lika snabbt som rent socker. Sötade drycker och öl är supersnabba. Genväg till bukfetma.

Men jag äter som sagt stora volymer av mat och dessutom frukt varje dag! Använder olivolja, sesamolja och ghee som fetter. Ost ibland. (Man får inte steka vid för hög temperatur med de oljorna.)

Man måste äta mycket och olika saker för att få i sig det man behöver. Annar blir man sjuk! Vem vill bli sjuk?

Det är faktiskt farligare att vara helt fysiskt inaktiv än att vara lite rund! 
    Vill poängtera att jag äter så här för jämnan utom på restaurang och lite roligare på helgen, som en bakelse.

Gör man det så håller man vikten.

Man kan inte hålla en diet där man är ofta är hungrig, man tröttnar efter ett tag. Jag skulle aldrig ägna mig åt självplågeri.
  • Core

Mycket snack om ätstörning här. Ätstörning är det om man lägger för mycket tanke bakom mat, oavsett om man äter nyttigt, onyttigt, är fet eller smal. Det enda friska är väl att man håller en hälsosam vikt åt båda hållen utan att behöva tänka särskilt mycket på det? Alltså att systemet fungerar som det ska, man äter på instinkt både vad gäller VAD man plockar i sig och NÄR

• Anonym (e)
    Core skrev 2026-03-02 16:37:44 följande:

Mycket snack om ätstörning här. Ätstörning är det om man lägger för mycket tanke bakom mat, oavsett om man äter nyttigt, onyttigt, är fet eller smal. Det enda friska är väl att man håller en hälsosam vikt åt båda hållen utan att behöva tänka särskilt mycket på det? Alltså att systemet fungerar som det ska, man äter på instinkt både vad gäller VAD man plockar i sig och NÄR

Inte så mycket snack om ätstörning i sig. Ätstörda beteenden och rester från ätstörningar kan folk ha vilket kan vara väldigt problematiskt om personerna framför det som allmänna sanningar. Lite som fanatiker inom LCHF, periodisk fasta etc. "Deras sätt fixar allt"
  • Anonym (Donna)

Precis, väl talat.

En person här i tråden har bestämt sig för att jag har ett ätstört beteende för att jag skippar lunchen. 
    Jag skippar den för att det passar mig, och har inte sagt att andra måste göra som jag.

Jag äter middag när jag landat efter jobbet, sen klarar jag mig bra tills det är dags för frukost igen nästa dag.

På helgen kan det bli något lite gott till TVn, typ kex och ost eller eventuellt lite nötter eller popcorn.
    Fast på helgerna äter jag inte en skogshuggarfrukost, så det går nog lite på ett ut.
  • Anonym (gener)
    Anonym (P) skrev 2026-03-02 16:18:57 följande:
    Ser till att alltid äta mig mätt vid målltiderna. Skulle aldrig gå runt hungrig! Vill leva ett värdigt liv.

Så jag ser till att alltid äta åtminstone en sak som ger längre mättnad vid varje mål.

Som:
    Röda linser och skalade mungbönor (de är mest skonsamma mot magen av alla bönor/linser) Adzukibönor ska också vara snälla mot magen.

Fisk, kyckling och tofu. Rött kött någon enstaka gång.

Rotfrukter (inklusive potatis) som kokas och sparas i kylen över natten. Används sedan till allt möjligt. Kylen omvandlar deras kolhydrater till långsamma kolhydrater.

Äkta surdegsbröd och/eller bröd med en del hela korn i.

Till frukost havregröt av krossad havre som har fått ligga  i blöt över natten i vatten och lite vinäger. Eller korn av sädesslaget korn, som har blötlagts på samma sätt. Nötter/mandel som legat i blöt över natten. Ägg.

Bovete, pasta, ris & hirs ibland. Det är likadant med dem, sätter man ganska snabbt in dem i kylen blir deras kolhydrater ockå långsammare att smälta, om de står minst 12 timmar i kylen. 

Bra att veta är att vanligt vitt bröd förbränns lika snabbt som rent socker. Sötade drycker och öl är supersnabba. Genväg till bukfetma.

Men jag äter som sagt stora volymer av mat och dessutom frukt varje dag! Använder olivolja, sesamolja och ghee som fetter. Ost ibland. (Man får inte steka vid för hög temperatur med de oljorna.)

Man måste äta mycket och olika saker för att få i sig det man behöver. Annar blir man sjuk! Vem vill bli sjuk?

Det är faktiskt farligare att vara helt fysiskt inaktiv än att vara lite rund! 
    Jag vet att det förmodligen inte är det egetligen, men det låter både lite tråkigt och ganska meckigt. Och kladdigt. Ganska långt ifrån vad jag äter.
  • Anonym (SirTrain)
    Anonym (e) skrev 2026-03-02 16:23:55 följande:
    Nej, långt ifrån alla kroppar tycker det är okej. Din får göra det men det handlar inte om vanor som är svåra att bryta för alla utan faktiskt vad de mår bra av.
    Du kan ha diabetes och andra sjukdomar.

Men för normalpersonen blir det lätt så att man inbillar sig att det som är skönt också är det man mår bra av.

Sedan för de i hjärtinfarkt eller cancer. Man kan lita hjärnan men inte kroppen.
  • Core
    Anonym (Donna) skrev 2026-03-02 17:30:25 följande:
    Precis, väl talat.

En person här i tråden har bestämt sig för att jag har ett ätstört beteende för att jag skippar lunchen. 
    Jag skippar den för att det passar mig, och har inte sagt att andra måste göra som jag.

Jag äter middag när jag landat efter jobbet, sen klarar jag mig bra tills det är dags för frukost igen nästa dag.

På helgen kan det bli något lite gott till TVn, typ kex och ost eller eventuellt lite nötter eller popcorn.
    Fast på helgerna äter jag inte en skogshuggarfrukost, så det går nog lite på ett ut.
    Jo jag håller med dig, så länge man inte skippar måltider för att banta eller tvångsmässigt gå ned i vikt, utan för att det är naturligt.

Det var under många år jag åt först lunch 12, sen middag vid 19, till vardags hade jag inga fler intag, inga mellanmål eller liknande. Låg stadigt i vikt, ganska mycket vikt pga hög muskelmassa.

Men när jag intensifierade träningen för något år sedan började jag käka frukost också, helt enkelt för att jag började bli hungrig på morgonen.

däremot äter jag hur som helst under helgen, mina rutiner faller och suget slår till när jag är ledig
  • Anonym (olika)

Inte bara. 

Det är många människor som måste ha koll på vad de äter av olika skäl utan att för den skull ha en ätstörning. 

Alla kan inte äta vad man vill på instinkt och samtidigt hålla vikten. Det betyder inte att man är ätstörd om man då har koll på sitt intag för att inte rusa uppåt i vikt. 
  • Anonym (P)
    Anonym (olika) skrev 2026-03-03 10:06:58 följande:
    Inte bara. 

Det är många människor som måste ha koll på vad de äter av olika skäl utan att för den skull ha en ätstörning. 

Alla kan inte äta vad man vill på instinkt och samtidigt hålla vikten. Det betyder inte att man är ätstörd om man då har koll på sitt intag för att inte rusa uppåt i vikt. 
    Fast vissa livsmedel kan man äta nästan helt ohämmat, utan att gå upp i vikt. Det gäller ovanjordsgrönsaker (som växer ovan jord, förutom avokado där man inte kan äta kilovis, men ledigt i alla fall en sådan). 

Det gäller också rotfrukter av alla slag, om man efter kokning av dem låter dem stå i den kalla delen av kylskåpet i minst 12 timmar. Då omvanlas deras kolhydrater till långsamma sådana och man håller sig mätt länge.

Det finns ingen aledning att gå runt och vara hungrig.

Fett behöver man för att smälta och förbränna maten på ett bra sätt, där är det väl mer mängderna som man får se upp med.
  • UngGubbeinorr

Jag har märkt på mig själv och arbetskamrater. När jag har en period av bara lata dagar, så blir jag inte hungrig, middagen kan bestå av en smörgås. Medan de mer korpulenta äter precis lika mycket oavsett vad de gör. Somliga av dem äter väldigt "nyttigt", men när de ensam äter för en hel familj, ja då blir det fel. Ibland verkar de ha samma förhållande till mat som en alkoholist till sprit. Jag skulle svälta ihjäl om jag åt som du säger de. Näe, det skulle de inte. Jag närmar mig 60 år och har inte ens besökt en vårdcentral på över 30 år. Men de är sjuk å skröplig lite stup i ett, begynnande diabetes, skröpliga leder pga av vikt att släpa omkring på.

• Anonym (olika)
    Anonym (P) skrev 2026-03-03 10:48:54 följande:
    Fast vissa livsmedel kan man äta nästan helt ohämmat, utan att gå upp i vikt. Det gäller ovanjordsgrönsaker (som växer ovan jord, förutom avokado där man inte kan äta kilovis, men ledigt i alla fall en sådan). 

Det gäller också rotfrukter av alla slag, om man efter kokning av dem låter dem stå i den kalla delen av kylskåpet i minst 12 timmar. Då omvanlas deras kolhydrater till långsamma sådana och man håller sig mätt länge.

Det finns ingen aledning att gå runt och vara hungrig.

Fett behöver man för att smälta och förbränna maten på ett bra sätt, där är det väl mer mängderna som man får se upp med.
    Så är det säkert, men det var inte det jag svarade på. 

Någon skrev att man har en ätstörning om man inte bara äter på instinkt. Det stämmer inte. 

• Core
    Anonym (olika) skrev 2026-03-03 10:06:58 följande:
    Inte bara. 

Klart det inte går att hårdra en gräns när någonting är en ätstörning eller ej. Men jag sa heller inte att man kan äta vad man vill, utan att man lutar sig på sin instinktiva intelligens när man äter. Alltså, behöver du aktivt påminna dig själv om att inte äta strips och choklad är det en form av ätstörning precis som hos någon som slutar med alkohol eller droger. Eller om du äter för mycket om du inte aktivt tänker på det.

Har man ätit en stor onyttig lunch vet man bara med sig att man inte äter så mycket mer den dagen, utan att räkna kalorier eller öht göra en grej av det. Systemet bara fungerar 

Svar på tråden Jag förstår inte hur man lyckas hålla sig smal. Hur gör folk?