Varför innehåller svensk mat så mycket salt? (Och påverkar det kanske Crohns sjukdom?)
Jag kommer från Litauen och har bott i Sverige i drygt sju år.
Det första jag märkte när jag började handla i svenska matbutiker var att många livsmedel innehåller för mycket salt. Till och med smör innehåller salt ? Bregott har salt! Varför finns det ingen Bregott utan salt?
Varför innehåller Scan köttbullar så mycket salt att det nästan bara är salt jag känner, och inte köttet som borde vara i fokus? Nästan allt pålägg innehåller för hög salthalt.
Dessutom innehåller nästan alla nöt- och fruktblandningar salt. Varför måste man blanda så mycket salt i söta eller neutrala nötter och frukter?
Visst finns det produkter utan salt, men de finns inte i alla butiker. Det känns nästan som en lyx att köpa osaltade produkter.
I de baltiska länderna innehåller maten i butik generellt mindre salt. Jag undrar varför Livsmedelsverket, som är en trygg organisation, inte ser detta som en möjlig orsak till att allt fler unga får Crohns sjukdom?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anna-maste-fa-elstotar-for-att-kunna-ga-pa-toaletten