• Anonym (Mindre salt på allt!)

Varför innehåller svensk mat så mycket salt? (Och påverkar det kanske Crohns sjukdom?)

Jag kommer från Litauen och har bott i Sverige i drygt sju år.
    Det första jag märkte när jag började handla i svenska matbutiker var att många livsmedel innehåller för mycket salt. Till och med smör innehåller salt ? Bregott har salt! Varför finns det ingen Bregott utan salt?

Varför innehåller Scan köttbullar så mycket salt att det nästan bara är salt jag känner, och inte köttet som borde vara i fokus? Nästan allt pålägg innehåller för hög salthalt.

Dessutom innehåller nästan alla nöt- och fruktblandningar salt. Varför måste man blanda så mycket salt i söta eller neutrala nötter och frukter?

Visst finns det produkter utan salt, men de finns inte i alla butiker. Det känns nästan som en lyx att köpa osaltade produkter.

I de baltiska länderna innehåller maten i butik generellt mindre salt. Jag undrar varför Livsmedelsverket, som är en trygg organisation, inte ser detta som en möjlig orsak till att allt fler unga får Crohns sjukdom?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anna-maste-fa-elstotar-for-att-kunna-ga-pa-toaletten
  • Svar på tråden Varför innehåller svensk mat så mycket salt? (Och påverkar det kanske Crohns sjukdom?)
  • Anonym (Varför?)

Varför kan du inte köpa osaltat smör? Varför måste det vara just Bregott.

• Anonym (Mimmi)

Jag tycker att det mesta är lensaltat!

Vi har alltid extra salt vid bordet och i synnerhet min partner saltar precis allt.
    Använder extra kryddor till det mesta också.

Och det finns osaltat smör!
    Själv kör jag extrasaltat Lätta på mackan.

Ja, men förstår ni att det är ohälsosamt när precis allt innehåller salt? Jag kan verkligen inte förstå syftet med saltat och extrasaltat smör. När allt pålägg redan är saltat, känns det inte för mycket? Ja, jag vet att många är vana, men jag pratar om hälsan. Det skrivs nu på SVT att fallen av Crohns sjukdom ökar, och dessutom fanns det idag en artikel om att forskare i Umeå vill göra skollunchen till en del av undervisningen. I videon syns barn som har ohälsosam mat på tallrikarna och hämtar onödigt mycket sylt ? eller kanske ketchup ? som tillbehör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskarna-i-umea-gor-skollunchen-till-en-del-av-undervisningen

Det handlar inte bara om min smak, utan om hela samhällets hälsa.

Varför bryr sig inte Livsmedelsverket och andra organisationer mer om salthalten i maten?

Jag köper bara osaltat smör, men jag gillar smaken av Bregott, fast jag köper det väldigt sällan på grund av saltet. Det känns helt enkelt som för mycket salt tillsammans med redan saltat pålägg.

• Anonym (W)

För att vi gillar salt och har en kultur/historia där mycket av vår mat historiskt varit salt.

• Anonym (Psaltaren)

Salt är en enkel och tillgänglig smak-förhöjare. Smakar det föör salt har du helt enkelt använt för mycket.
    Funkar väl som mesta annat - använd för mycket så är det inte bra helt enkelt. Dessutom finns det så många olika typer av salt, inte bara svenskt "bordssalt". 
    Lika som att säga att korv är korv eller ost är ost, listan kan göras lång.
    Lär dig balansera smaker. Salt , sött, syra, är inte så svårt. Testa lite ketchup i en köttfärssås för att balansera tomat-purèn. 
    Och så som de säger på TV - SMAKA!!!, medans du lagar!!
    Köper man färdiglagat så ska det passa "alla" = smakar ingenting.
    Laga själv och få det som du vill!!

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Mindre salt på allt!) skrev 2026-03-01 19:21:20 följande:

Ja, men förstår ni att det är ohälsosamt när precis allt innehåller salt? Jag kan verkligen inte förstå syftet med saltat och extrasaltat smör. När allt pålägg redan är saltat, känns det inte för mycket? Ja, jag vet att många är vana, men jag pratar om hälsan. Det skrivs nu på SVT att fallen av Crohns sjukdom ökar, och dessutom fanns det idag en artikel om att forskare i Umeå vill göra skollunchen till en del av undervisningen. I videon syns barn som har ohälsosam mat på tallrikarna och hämtar onödigt mycket sylt ? eller kanske ketchup ? som tillbehör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskarna-i-umea-gor-skollunchen-till-en-del-av-undervisningen

Det handlar inte bara om min smak, utan om hela samhällets hälsa.

Varför bryr sig inte Livsmedelsverket och andra organisationer mer om salthalten i maten?

Jag köper bara osaltat smör, men jag gillar smaken av Bregott, fast jag köper det väldigt sällan på grund av saltet. Det känns helt enkelt som för mycket salt tillsammans med redan saltat pålägg.

Du skulle inte gillat smaken av bregott om det var osaltat. Det är saltet som lyfter fram smörsmaken. Inget salt så smakar varken smör eller bregott smör.
    Anonym (Varför?) skrev 2026-03-01 19:56:30 följande:
    Du skulle inte gillat smaken av bregott om det var osaltat. Det är saltet som lyfter fram smörsmaken. Inget salt så smakar varken smör eller bregott smör.

Det är inget problem att äta osaltat smör eftersom allt pålägg redan är saltat. Dessutom kan riktigt smör användas i andra rätter när man lagar mat själv ? till exempel pannkakor. Om man använder osaltat smör passar det perfekt, medan saltat smör i pannkakor kan smaka konstigt. :D

Jag tänker också att Bregott smakar gott tack vare blandningen med olja, som ger en lite annorlunda smak. Jag tror inte att saltet är det avgörande.

Själv använder jag salt, men mindre än det som finns i många svenska färdigprodukter. När jag lagar köttbullar hemma använder jag köttfärs, eftersom köttbullar från Scan och andra tillverkare kan vara för salta.

• Anonym (Salt)

Så olika det kan vara. Jag tycker salt är gott. Jag köper bara extrasaltat smör och det blir absolut inte för mycket ihop med annat pålägg på mackan som också innehåller salt. Saltar min mat ganska ordentligt. Halloumi är mumma. Mitt favoritsnacks är salta jordnötter eller chips (dock äts det sällan). Ibland kan jag ta lite flingsalt i handen och knapra på på kvällen när jag blir sugen på mer salt. 

Istället tycker jag inte så mycket om sånt som är sött. 

• Anonym (Psaltaren)

Salt är det minsta problemet med färdiga köttbullar! De är alla likbleka inuti och har eller får en "stek-yta" som mest påminner om en sårskorpa. Smak, konsistens, textur - ALLT är fel.
    Mailade Mamma Scans kundtjänst och frågade om de verkligen tyckte att de kunde stå för den hundmat de sålde. Provade i tidsbrist innan fotbollsträning .. (har f.ö även slutat äta makaroner)
    Svaret? Nästa gång, prova våra Delikatess-köttbullar ....
    Yeah, right .... Var ju de jag redan provat.
    Köttbullar ska vara hemrullade!

• Tow2Mater
    Anonym (Mindre salt på allt!) skrev 2026-03-01 20:16:52 följande:

Det är inget problem att äta osaltat smör eftersom allt pålägg redan är saltat. Dessutom kan riktigt smör användas i andra rätter när man lagar mat själv ? till exempel pannkakor. Om man använder osaltat smör passar det perfekt, medan saltat smör i pannkakor kan smaka konstigt. :D

Lägger du inget salt i dina pannkakor? Ett vanligt grundrecept har ju salt som ingrediens.

Förstås lägger ja, men det är ju typ annorlunda smak och med mindre salt. Jag vill inte att mina pannkakor smakar som Bregott. :D 

• Corrie

Jag upplever att speciellt färdigmat som köttbullar, grillad kyckling, falukorv och annat är väldigt översaltat för min smak. Då gillar jag ändå nåt maten är ganska saltad, men färdigmat går ju helt överstyr. 

• Anonym (kopp)
    Anonym (Mindre salt på allt!) skrev 2026-03-01 13:10:42 följande:
    Varför innehåller svensk mat så mycket salt? (Och påverkar det kanske Crohns sjukdom?)

Jag kommer från Litauen och har bott i Sverige i drygt sju år.
    Det första jag märkte när jag började handla i svenska matbutiker var att många livsmedel innehåller för mycket salt. Till och med smör innehåller salt ? Bregott har salt! Varför finns det ingen Bregott utan salt?

Varför innehåller Scan köttbullar så mycket salt att det nästan bara är salt jag känner, och inte köttet som borde vara i fokus? Nästan allt pålägg innehåller för hög salthalt.

Dessutom innehåller nästan alla nöt- och fruktblandningar salt. Varför måste man blanda så mycket salt i söta eller neutrala nötter och frukter?

Visst finns det produkter utan salt, men de finns inte i alla butiker. Det känns nästan som en lyx att köpa osaltade produkter.

I de baltiska länderna innehåller maten i butik generellt mindre salt. Jag undrar varför Livsmedelsverket, som är en trygg organisation, inte ser detta som en möjlig orsak till att allt fler unga får Crohns sjukdom?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anna-maste-fa-elstotar-for-att-kunna-ga-pa-toaletten
    Det är absolut så att maten i Sverige generellt har alltför mycket salt, och många äter för mycket salt, även i maten som lagas hemma. 

Men kopplingen till just Crohns sjukdom vet jag inte? Har aldrig sett att just salt skulle öka risken. Däremot andra kostvanor som dålig variation, för lite fibrer, för lite näring från grönsaker, frukt, fiberrika spannmål, för mycket av chark och mättat fett.

Livsmedelsverket ger ju råd om minskat saltintag (bara inte kopplat till just Crohns).  Har du någon länk som påvisar samband mellan saltintag och Crohns?
Svar på tråden Varför innehåller svensk mat så mycket salt? (Och påverkar det kanske Crohns sjukdom?)