• redaf

Ta bort dubbelhäftande tejp

Tjenare, nu är det så att barnens mamma fick för sig att sätta mattplattor i uterummet och även i hallen med extra stark dubbelhäftande tejp från tesa.

Nu när hon har flyttat ut så ska jag försöka ta bort skiten och sanningen och säga är det värsta jag någonsin gjort.

Fick bort plattorna och mestadels av tejpen, problemet är att det sitter klister kvar där remsorna har suttit och har använt mig av Trasa plus svamp ihop med Diskmedel, matolja, Keramisk ren bensin och försökt att gnugga bort det.. 

Det sitter som berget själv och det egentligen som har funkat lite grann är Keramisk bensin men det torkar så snabbt så man hinner knappt få upp något innan det blir klibbigt igen.. Snälla säg att någon har något bra medel för annars finns det bara en sak att göra och det är att kalla in på experter som får lösa det under dagen man jobbar. 

• Svar på tråden Ta bort dubbelhäftande tejp
  • Anonym (Allis)

Men vad är det för yta klistret sitter på då? Är den jämn eller ojämn?

Det finns TESA glue remover spray som är gjord för exakt detta. Med den och en bra skrapa borde det gå loss.

• Jårdi

Testa vatten och ättika. Spraya på och låt sitta en stund innan du gnuggar med en trasa 

• Anonym (A)

Aceton funkar på en del klister. 

• redaf
    Anonym (Allis) skrev 2026-03-01 18:25:08 följande:

Men vad är det för yta klistret sitter på då? Är den jämn eller ojämn?

Det finns TESA glue remover spray som är gjord för exakt detta. Med den och en bra skrapa borde det gå loss.

Jämn yta! Jaha det visste jag inte, ska kika på den
  • Anonym (Z)

Vet att jag använt cellulosaförtunning för att ta bort lim på plast men kolla så materialet tål det. Det är rätt starkt medel (luktar h-vete).

• Anonym (Q)

Värme! Läskpapper och sedan värme från hårfön eller strykjärn. Pappret tar upp det mesta och sedan skrapar man bort det sista.

• Anonym (Betty)

Lite beroende på underlaget kan man hjälpa till med en vanlig spisskrapa också. Alltså ett rakblad. 

• Noname00

Köp typ label off säljs överallt biltema, jula etc.

Otroligt bra för att ta bort efter ettiketter och annat.

• Anonym (AB)
    Anonym (A) skrev 2026-03-01 18:47:38 följande:

Aceton funkar på en del klister. 

Yes^^^! Så länge man inte har underlag som man behöver vara rädd om, tar Aceton det mesta.
  • Noname00
    Anonym (AB) skrev 2026-03-03 13:28:20 följande:
    Yes^^^! Så länge man inte har underlag som man behöver vara rädd om, tar Aceton det mesta.
    Som sagt kör typ labeloff det tar bort limmet inte underlaget.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ta bort dubbelhäftande tejp