• Anonym (Anno Nym)

Min sambos påpekar våra hem.

Min sambos mamma påpekar ofta hur vi har det i vårat hem.

Skickar vi en bild så kan hon fråga vad det för saker som står bakgrunden eller när hon varit här påpeka att något står si och så, ska ni inte gör det ni borde göra si och så.

Grejen är den att vi bor i en lägenhet med dålig förvaring det finns tex inte en klädkammare som i många lägenheter där det är hyllor på väggarna ett utrymme där man ofta kan hänga in saker ställa in det man inte vill ha framme verktyg, pantpåse,tvättställ barngrejer reklam etcsom ska bort eller dom där kartongerna eller lampan, tvätt etc som står i ett hörn.

Grejer som man inte vill eller kan ha i källaren

Vilket gör att det extra används som kontor, förvaring förråd.

Det är hela tiden ska ni inte tömma lilla rummet, har ni tömt rummet?

Hon själv bor i hus och förstår inte att 50-80% av det är grejer vi faktiskt använder och jag försöker förklara att hon inte förstår att dom själva har ett förråd på tomten samt två inne ett under en trapp som fyller samma funktion.

Om inte det fanns vart skulle dom ställa allt och om det inte är sådant dom använder, vart skulle hon förvara grejerna?

Nu är det grejer dom använder så jag förstår att det står där men det är så tröttsamt att hon inte förstår att det är i det rummet eller i övriga lägenheten något alternativ finns inte då det inte finns någon annan plats man får göra det besta av situationen och det har vi gjort, ibland går vi igenom saker men det tömmer inte hela rummet.

man blir bara så trött självklart vill vi bara ha säng där och en garderob men nu är det som det är.

Jag ska börjra fråga vart hon tycker att vi ska göra av sakerna, ska barnen saked står i vårat sovrum , hallen, vardagsrummet badrummet eller vad är hennes förslag.

• Svar på tråden Min sambos påpekar våra hem.
  • Anonym (.)

Fråga henne inte hur hon tycker att ni ska göra (såvida ni inte verkligen vill ha hennes hjälp), för då är risken att hon börjar lägga sig i ännu mer.

Bara svara något kort om att ni gör så gott ni kan med det utrymme ni har och de saker ni behöver.

• Anonym (Porta)

Prata inte med henne om hur ni har det hemma. Om hon säger något om det, byt ämne. Fråga vad hon tycker att man ska göra åt klimatet, eller åt stigande matpriser.

Svärmödrar ska inte lägga sig i. De ska bara vara stödjande, komma med en blomma eller nybakade kanelbullar. 

Hennes värderingar kommer från 1900-talet och är inte relevanta idag.

Mina föräldrar köpte dyra kvalitetsmöbler som skulle hålla hela livet. Så gör vi inte idag, till exempel.

• Goneril

Bortsett från det enkla faktum att hon inte har ett dugg med ert hem att göra, så undrar jag om ni trivs med stt ha det rörigt omkring er? Skulle aldrig klara det, jag är estet. Nog finns det lösa skåp som skulle kunna fånga upp alla prylar? Har ni inget källarutrymme? När det gäller prydnadssaker och dylikt, skala rent och låt bara det finaste vara kvar. Det man tröttnat på kan gå iväg till Myrorna eller liknande. Jag skickade just iväg en alltför sliten matta, utrymme att köpa ny?

• Goneril
    Goneril skrev 2026-03-03 13:54:20 följande:

Bortsett från det enkla faktum att hon inte har ett dugg med ert hem att göra, så undrar jag om ni trivs med stt ha det rörigt omkring er? Skulle aldrig klara det, jag är estet. Nog finns det lösa skåp som skulle kunna fånga upp alla prylar? Har ni inget källarutrymme? När det gäller prydnadssaker och dylikt, skala rent och låt bara det finaste vara kvar. Det man tröttnat på kan gå iväg till Myrorna eller liknande. Jag skickade just iväg en alltför sliten matta, utrymme att köpa ny?

Tillägg: Finns snygga fristående skåp hos till exempel Svenssons i Lammhult, "Collect", och så förstås de klassiska stringhyllorna. "Collect" har jag, beställningsvara, inte billig men jättefin. Den sväljer allt "bråte" ni behöver ha tillgång till men som gör rummen jättestökiga.                                                                                                                                                                       Svärmor har rätt därvidlag, det ser säkert inte roligt ut hos er. Men låt svärmor betala, självklart ska hon pröjsa, hon ska ta fram den stora portmonnän! ! Säg det till henne! Ni har lösningen, hon får gärna betala! Det handlar om c:a 20.000.-  
  • Noname00
    Goneril skrev 2026-03-03 13:54:20 följande:

Vad är stökigt?

Att ställa in grejer i ett rum för förvaring?

Visst man kan ta bort prydnadssaker men vart ska man ställa det, vart ska man förvara saker som man inte vill ha i källaren om man inte vill ha det i sovrum, kök, vardagsrum.?

Vi har en källare men där har vi inte allt en del grejer vill vi ha i lägeneten.

Problemet är att den har otroligt dålig förvaring, ställs det en garderob i extra rummet som används som kontor och förvaring så finns det inte plats för en säng.

• Anonym (Anno Nym)
    Goneril skrev 2026-03-03 14:09:45 följande:
    Tillägg: Finns snygga fristående skåp hos till exempel Svenssons i Lammhult, "Collect", och så förstås de klassiska stringhyllorna. "Collect" har jag, beställningsvara, inte billig men jättefin. Den sväljer allt "bråte" ni behöver ha tillgång till men som gör rummen jättestökiga.                                                                                                                                                                       Svärmor har rätt därvidlag, det ser säkert inte roligt ut hos er. Men låt svärmor betala, självklart ska hon pröjsa, hon ska ta fram den stora portmonnän! ! Säg det till henne! Ni har lösningen, hon får gärna betala! Det handlar om c:a 20.000.-  

Hon själv har ju både klädkammare + förråd under en trapp där det ställs in all möjligt, varför gör man det?

Problemet är att 5-10 grejer syns mycket mer när man har det framme speciellt om rummet är litet.

Problemet med henne är att hon förstår inte att det som står där för att man använder det, man har ett skrivbord i lådorna har förvarar man grejer, i hyllan står pärmar, böcker block, laddare eller vad det nu är.

Jag är inte sådan som slänger saker för att köpa nytt då skiter jag i det, det är tex onödigt att slänga skarvsladdar till lampor och belysning och köpa nya vart 6-12 månader.

Jag förstår tex inte hur man kan hetsa upp sig över två mindre flyttkartonger som står i ett hörn.

• Lönnsirap

På samma sätt som svärmor inte borde hetsa upp sig om er inredning, på samma sätt är det rimligt att inte bry sig om henne påpekande. 

Många blir stressade av att inte ha det uppplockat, men det är väl hur du, sambon och barnen upplever situationen som betyder något. 

Eftersom det är ett problem för dig/er är det kanske rimligt att påpeka för henne att ni inte är intresserade av mer återkoppling om er inredning/organisering och att det inte kommer komma några kort ifrån hemmet, eller inbjudan till er om hon inte aktivt slutar komma med o-ombedda råd. 

• Goneril

Spara skarvsladdar? Flyttkartonger i rummet? Onödigt och jättefult. Jag förstår svärmor - fast hon har egentligen inte med ert hem att göra. Den golvyta som flyttkartongerna ockuperar borde räcka till ett snyggt hörnskåp, kolla www.svenssons.se. Skyll inte bara på att ni har dåligt med förvaring, gå igenom allt ni har och släng det som är fult och det ni inte behöver. Skarvsladdar behöver ni inte, när grejer behövs köp nytt.                                                                                                                                                                                                 Någon skrev att förr I tiden köpte man möbler som skulle räcka en livstid. Det gjorde vi, men med tiden måste man lyfta in lite nytt. Jag vill dock poängtera att Svenskt Tenns inredning står emot tidens tand. Fortfarande aktuell, möjligtvis kan man lätta upp det tunga intrycket med Philip Starcks plast, Kartell. Finns stolar och lampor. Gardiner ska vara långa, från tak till golv för att rummen ska se större ut. Något för TS, skapa rymd!'

• Anonym (E)

Givetvis så har inte svärmor med det att göra, men hur m0nga skarvsladdar behöver du? Kan du inte ställa ner det i källaren?

Vi flyttade nyligen men innan dess hade vi väldigt lite förvaringsplats, jag köpte stora lådor till säsongdekorationen, (Jul och halloween i mitt fall, dekorerar inte till påsk eller annat) och ställde upp dom och resväskorna på vinden hos svärfar, det är inte saker man behöver komma åt mer än 1 gång per år, ställ in lite hos svärmor om hon nu har så mycket plats, kolla på marketplace eller blocket efter någon byrå som skänks bort så kan ni iaf få in grejerna i lådor

• Anonym (?)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2026-03-01 18:03:17 följande:
    Min sambos påpekar våra hem.

Min sambos mamma påpekar ofta hur vi har det i vårat hem.

Skickar vi en bild så kan hon fråga vad det för saker som står bakgrunden eller när hon varit här påpeka att något står si och så, ska ni inte gör det ni borde göra si och så.

Grejen är den att vi bor i en lägenhet med dålig förvaring det finns tex inte en klädkammare som i många lägenheter där det är hyllor på väggarna ett utrymme där man ofta kan hänga in saker ställa in det man inte vill ha framme verktyg, pantpåse,tvättställ barngrejer reklam etcsom ska bort eller dom där kartongerna eller lampan, tvätt etc som står i ett hörn.

Grejer som man inte vill eller kan ha i källaren

Vilket gör att det extra används som kontor, förvaring förråd.

Det är hela tiden ska ni inte tömma lilla rummet, har ni tömt rummet?

Hon själv bor i hus och förstår inte att 50-80% av det är grejer vi faktiskt använder och jag försöker förklara att hon inte förstår att dom själva har ett förråd på tomten samt två inne ett under en trapp som fyller samma funktion.

Om inte det fanns vart skulle dom ställa allt och om det inte är sådant dom använder, vart skulle hon förvara grejerna?

Nu är det grejer dom använder så jag förstår att det står där men det är så tröttsamt att hon inte förstår att det är i det rummet eller i övriga lägenheten något alternativ finns inte då det inte finns någon annan plats man får göra det besta av situationen och det har vi gjort, ibland går vi igenom saker men det tömmer inte hela rummet.

man blir bara så trött självklart vill vi bara ha säng där och en garderob men nu är det som det är.

Jag ska börjra fråga vart hon tycker att vi ska göra av sakerna, ska barnen saked står i vårat sovrum , hallen, vardagsrummet badrummet eller vad är hennes förslag.

Det finn olika strategier
    Totalt ignorera
    Sluta skicka bilder och säg varför
    Gå till motangrepp. "Varför påpekar du alltid hur vi har det i vårt hem?"
  • Anonym (Anno Nym)
    Goneril skrev 2026-03-03 15:54:09 följande:

Spara skarvsladdar? Flyttkartonger i rummet? Onödigt och jättefult. Jag förstår svärmor - fast hon har egentligen inte med ert hem att göra. Den golvyta som flyttkartongerna ockuperar borde räcka till ett snyggt hörnskåp, kolla www.svenssons.se. Skyll inte bara på att ni har dåligt med förvaring, gå igenom allt ni har och släng det som är fult och det ni inte behöver. Skarvsladdar behöver ni inte, när grejer behövs köp nytt.                                                                                                                                                                                                 Någon skrev att förr I tiden köpte man möbler som skulle räcka en livstid. Det gjorde vi, men med tiden måste man lyfta in lite nytt. Jag vill dock poängtera att Svenskt Tenns inredning står emot tidens tand. Fortfarande aktuell, möjligtvis kan man lätta upp det tunga intrycket med Philip Starcks plast, Kartell. Finns stolar och lampor. Gardiner ska vara långa, från tak till golv för att rummen ska se större ut. Något för TS, skapa rymd!'

Varför är det onödigt med skarvsladdar, hur ska vi hänga upp Julbelysningen varje år när sladden inte räcker till uttaget.

Eller ska vi kasta den varje år och köpa nya när det är dags eller har du något förslag?

Skrivbordet som står där som också är en hyllkombination som vad ska vi göra med den, med dess förvaringslådor där skarvsladdarna ligger tillsammans med laddare till alla elektronik vi har , bilelektronikgrejer alla datorer, telefoner, surfplattor, rakapparat m.m. vart ska vi förvara det någonstans, är det inte meningen att använda hyllorna?

Visst jag kan ta dom små förvaringslådorna och ställa någon annanstans men vart, vad gör det för skillnad om det står i ett annat rum?

Hurtsen bredvid med utdragbara lådor där man förvara allt möjligt, vart ska den stå, vardagsrummet hallen, sovrummet kanske?

Vad spelar det att det just nu står två flyttkartonger där?, rummet är inget sällskapsrum som någon ska vara eller gå in i utan stort som en klädkammare med pyttelitet fönster.

Hörnskåp kan vi inte ha för det täcker för fönstret på ena sidan å andra sidan är en ventilation.

Jag vill ha hyllor ovan skrivbordet men det vill inte min sambo.

Att lägenheten har dålig förvaring är ingen myt det tycker 50 andra som bor i likvärdigt bostad, den är verkligen dåligt planerad i allt pga den är dåligt ritad verkligen minimalt med köksskåp och grundare än standard tyvärr går det inte att sätta upp en köksskåp på den fria väggen då dom byggde den med felhängda gångjärn, hur kan man sätta ett handtag i ett hörn intill vägg som öppnas ovan bänk?

På andra sidan där det är fri vägg kan man inte fästa nya överskåp då det är en stor ventilations kanal och vattenstam bakom.

Men det är som det är och man får använda den förvaringen man har och nu används detta rum till både förvaring och kontor.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (E) skrev 2026-03-03 18:11:48 följande:

Givetvis så har inte svärmor med det att göra, men hur m0nga skarvsladdar behöver du? Kan du inte ställa ner det i källaren?

Vi flyttade nyligen men innan dess hade vi väldigt lite förvaringsplats, jag köpte stora lådor till säsongdekorationen, (Jul och halloween i mitt fall, dekorerar inte till påsk eller annat) och ställde upp dom och resväskorna på vinden hos svärfar, det är inte saker man behöver komma åt mer än 1 gång per år, ställ in lite hos svärmor om hon nu har så mycket plats, kolla på marketplace eller blocket efter någon byrå som skänks bort så kan ni iaf få in grejerna i lådor

Det är två stycken som ligger i en låda sådana små förvaringslådor med lock som man köper på ikea som passar perfekt i hyllan 2 st ovanpå varandra.
    en är en liten för Julbelysningen och den andra är ett grenuttag som plockas fram när det behövs istället för att låta den ligga löst på golvet inkopplad någonstans om den inte används.

Hur ska man annars förvara dom om man inte vill ha dem framme?

Vissa saker vill vi inte ha i källaren av olika skäl, där har vi tex golfklubbor, resväskor, lampor, julpynt, lite bilgrejer, verktyg, säsongsprylar etc sådant man brukar ha i en källare.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (?) skrev 2026-03-03 18:24:53 följande:
    Det finn olika strategier
    Totalt ignorera
    Sluta skicka bilder och säg varför
    Gå till motangrepp. "Varför påpekar du alltid hur vi har det i vårt hem?"

Jo men så är det, det spelar nog ingen roll vad vi gör det brukar tex anmärkas på lite allt möjligt, prydnadslyckorna som vi hade i ett hörn i vardagsrummet var tydligen bättre om dom stod på andra sidan.

Skickar vi en bild på tex något som vi köpt så kan vi få en fråga vad som står i hallen eller hörnet bredvid, typ emballaget eller påsen som det just packades upp i som vid tillfälle ska tas med när man går till tunnelbanan eller parkeringshuset, helt orelevant för det bilden handlar om.

Jag personligen engagerar mig mindre ju mer hon påpekar men det är lite tröttsamt för min sambo, 

Hon förstår inte att vi har annan yta och begränsad förvaring här än vad hon har i sitt hus men vi fortfarande har samma saker.

• Anonym (AI)

Använd AI verktyg som tex ChatGPT för att rensa upp bakgrunden innan ni delar bilden. 

• Anonym (Tea)

Välkommen i klubben Skrattande
    Min mamma är likadan & ska lägga sig i om allt , frågor & åsikter som man inte bett om Kräks  & jag är 50 + Skrattande det går inte att förändra en sådan människa tyvärr . Det roligaste i allt är att de ofta säger , jag lägger mig inte i , MEN .... Jag kritiserar inte , MEN .... Skrattande fast det är ju exakt det de gör , omg ...
    Har jag extra tålamod så brukar jag låtsas att jag inte hör utan bara hm mmm hmar & låter henne mala på då de oftast gillar att höra sin egen röst & har jag inte tålamod så blir det bråk och vi hörs inte på ett tag och det är befriande när det händer , men de ändrar inte sitt beteende , tro mig , jag har försökt allt .

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Tea) skrev 2026-03-03 19:42:30 följande:

Välkommen i klubben Skrattande
    Min mamma är likadan & ska lägga sig i om allt , frågor & åsikter som man inte bett om Kräks  & jag är 50 + Skrattande det går inte att förändra en sådan människa tyvärr . Det roligaste i allt är att de ofta säger , jag lägger mig inte i , MEN .... Jag kritiserar inte , MEN .... Skrattande fast det är ju exakt det de gör , omg ...
    Har jag extra tålamod så brukar jag låtsas att jag inte hör utan bara hm mmm hmar & låter henne mala på då de oftast gillar att höra sin egen röst & har jag inte tålamod så blir det bråk och vi hörs inte på ett tag och det är befriande när det händer , men de ändrar inte sitt beteende , tro mig , jag har försökt allt .

Det är exakt samma för mig, min mor var likadan.

Jag hade en påse på en lampkupa på balkongen då fåglarna sket så mycket då grannarna matade dem och jag hann inte hålla rent så när jag rengjort den så täckte jag över den.

En gång ringde hon mig och påpekade att hon åkt förbi med pendeltåget som passerar nedanför balkongen och kommenterade påsen att det inte så så snyggt ut, utan att ens fråga först varför den satt där.

Typiskt henne,

• Anonym (Mia)

Vissa är ju sådär bara...vi har ofta ordning och reda men min svärmor säger alltid något när hon kommer över. Hon kan säga "Oj, här var det disk" eller så kan hon säga högt till barnen så att vi ska höra i andra rummet "oj, här går det knappt att gå". 

Eller så kan hon utbrista "oj, här vad det städat" så man fattar att hon tycker att der alltid är stökigt annars. Går inte att vinna mot sådan personer. Inget att lägga energi på. 

• beli
    Goneril skrev 2026-03-03 15:54:09 följande:

Wow, det märks att du har pengar och inte tänker på att andra kanske inte har det. Svenskt Tenn? Jag skulle inte drömma om att köpa ens ett kuddfodral där, såvida jag inte råkar fynda det på Blocket. Jag kollade länken till Svenssons, ett skåp kostar tiotusentals där. Jag kollade också in Philippe Starck, en plastpall kostar 2000 kr! Jag förstår inte hur du kan ge såna tips, verkligen von oben. Begagnat går det ju att hitta möbler till en bråkdel av priset.
Svar på tråden Min sambos påpekar våra hem.