• Anonym (Anno Nym)

Min sambos påpekar våra hem.

Min sambos mamma påpekar ofta hur vi har det i vårat hem.

Skickar vi en bild så kan hon fråga vad det för saker som står bakgrunden eller när hon varit här påpeka att något står si och så, ska ni inte gör det ni borde göra si och så.

Grejen är den att vi bor i en lägenhet med dålig förvaring det finns tex inte en klädkammare som i många lägenheter där det är hyllor på väggarna ett utrymme där man ofta kan hänga in saker ställa in det man inte vill ha framme verktyg, pantpåse,tvättställ barngrejer reklam etcsom ska bort eller dom där kartongerna eller lampan, tvätt etc som står i ett hörn.

Grejer som man inte vill eller kan ha i källaren

Vilket gör att det extra används som kontor, förvaring förråd.

Det är hela tiden ska ni inte tömma lilla rummet, har ni tömt rummet?

Hon själv bor i hus och förstår inte att 50-80% av det är grejer vi faktiskt använder och jag försöker förklara att hon inte förstår att dom själva har ett förråd på tomten samt två inne ett under en trapp som fyller samma funktion.

Om inte det fanns vart skulle dom ställa allt och om det inte är sådant dom använder, vart skulle hon förvara grejerna?

Nu är det grejer dom använder så jag förstår att det står där men det är så tröttsamt att hon inte förstår att det är i det rummet eller i övriga lägenheten något alternativ finns inte då det inte finns någon annan plats man får göra det besta av situationen och det har vi gjort, ibland går vi igenom saker men det tömmer inte hela rummet.

man blir bara så trött självklart vill vi bara ha säng där och en garderob men nu är det som det är.

Jag ska börjra fråga vart hon tycker att vi ska göra av sakerna, ska barnen saked står i vårat sovrum , hallen, vardagsrummet badrummet eller vad är hennes förslag.

• Svar på tråden Min sambos påpekar våra hem.
  • Anonym (Alexandra)
    Goneril skrev 2026-04-27 22:50:22 följande:
    Tänker ungefär likadant. Bor i en äldre lägenhet, stor, men som der var förr I tiden, inte mycket plats för förvaring, min s.k. klädkammare är ett skämt. Jag har ändå fixat det; som estet hade jag aldrig kunnat ha lartonger och annat "bråte" synligt. Jag hade hyrt förråd på stan eller slängt. Ditt koncept med högst tre grejer på varje yta köper jag rakt av, även om jag med stigande ålder köpt lite fler konstföremål, högst 4 blir det då. Min hall, med snygga bokhyllor, tjänar som ytor för konstföremål och med konst på väggarna förstås. Här kommer varken hatt-eller skohylla in utan jag har en mycket vacker tamburmajor, Källemo. Den används när gäster kommer, alla mina ytterkläder hänger i klädkammaren. Bra att hela tiden se till att de ytterkläder som inte används under säsongen hängs i vindsförrådet. Ett dylikt förråd har du säkert, TS? Om inte, be att få lite av svärmors förrådsyta, det kan hon säkert hjälpa dig med.

Hemmet ska vara estetiskt, harmoniskt avseende färger och material. I mitt vardagsrum får endast blått och pastellgrönt förekomma med en touch av rosa,  Kartell-lampa och kashmirpläd. Ett inredningstips om man vill att takhöjden ska verka högre är att placera vackra välfyllda vinställ och snygga moderna glasskål högt, ovanpå klädskåp. Då söker blicken sig uppåt och därmed uppfattar man takhöjden som högre. 

Herregud vad du tjatar på varumärken och designers. Tror att de flesta jag träffat som malt på som du om specifika märken har generellt sett ingen egen stil. De bara köper designermöbler för att dom har fått höra att det är sånt man ska ha, oavsett om det ser bra ut eller inte. Lampor från Kartell är ju faktiskt rent gräsliga och såna som köper Phillippe Starcks plastmöbler tillhör ju snarare gruppen som har mer pengar än förstånd, än någon som förstår bra design.

Har man minsta öga för design vet man ju att märke faktiskt inte spelar så stor roll alls. Klart att mycket från designers och dyrare märken är bra och värt pengarna, men det är ju långt ifrån allt som är det. 

• beli
    Anonym (Alexandra) skrev 2026-04-28 15:45:25 följande:

Herregud vad du tjatar på varumärken och designers. Tror att de flesta jag träffat som malt på som du om specifika märken har generellt sett ingen egen stil. De bara köper designermöbler för att dom har fått höra att det är sånt man ska ha, oavsett om det ser bra ut eller inte. Lampor från Kartell är ju faktiskt rent gräsliga och såna som köper Phillippe Starcks plastmöbler tillhör ju snarare gruppen som har mer pengar än förstånd, än någon som förstår bra design.

Har man minsta öga för design vet man ju att märke faktiskt inte spelar så stor roll alls. Klart att mycket från designers och dyrare märken är bra och värt pengarna, men det är ju långt ifrån allt som är det. 

Hear, hear!
  • Goneril

Avundsjuk? Jag tänker fortsätta att hylla design; av två anledningar. När det gäller stoppmöbler är skillnaden mellan märkesmöbler och billiga markant, de förra är mångfalt  bekvämare;  underarbetena är av en annan klass vilket ger en underbar sittkomfort. Dessutom blir det billigare i längden att köpa klassisk design, de möblerna håller en livstid. Man kan också låta klä om dem, de är värda att kosta på. De här möblerna kan gå i arv, de är vackra även när de börjar bli lite slitna. Räkna ut vad det kostar att köpa kvslitetsmöbler under en livstid kontra billig skit! 

När det gäller Svenskt Tenn är det så finurligt att alla deras produkter, lampor, porslin,  kuddsr, allt harmonierar. Man behöver inte grubbla över vad man har av deras produkter i skåpen, allt passar, middagsborden blir en fröjd och glädje. Även i vardagslag ska man ha det fint och harmoniskt när man sätter sig till bords, även en måndag. Jag tror att det är bra för psyket att omge sig med vackra ting.
  • molly50
    Goneril skrev 2026-04-28 17:14:47 följande:
    Avundsjuk? Jag tänker fortsätta att hylla design; av två anledningar. När det gäller stoppmöbler är skillnaden mellan märkesmöbler och billiga markant, de förra är mångfalt  bekvämare;  underarbetena är av en annan klass vilket ger en underbar sittkomfort. Dessutom blir det billigare i längden att köpa klassisk design, de möblerna håller en livstid. Man kan också låta klä om dem, de är värda att kosta på. De här möblerna kan gå i arv, de är vackra även när de börjar bli lite slitna. Räkna ut vad det kostar att köpa kvslitetsmöbler under en livstid kontra billig skit! 

När det gäller Svenskt Tenn är det så finurligt att alla deras produkter, lampor, porslin,  kuddsr, allt harmonierar. Man behöver inte grubbla över vad man har av deras produkter i skåpen, allt passar, middagsborden blir en fröjd och glädje. Även i vardagslag ska man ha det fint och harmoniskt när man sätter sig till bords, även en måndag. Jag tror att det är bra för psyket att omge sig med vackra ting.
    Men alla har kanske inte råd att köpa dyra möbler och inredningsprodukter för tusentals kronor.
    Och alla delar kanske inte heller ditt tycke och smak för inredningsstilar.
    Det kan vara värt att tänka på innan man börjar orera om märkesmöbler och annat.
  • Anonym (Alexandra)

Haha, exakt vad skulle jag vara avundsjuk på tänker du? Jag jobbar inom design, specifikt inredning och möbler. Det finns absolut massa dyrare designmöbler som är värda pengarna och jag har själv ingenting emot att spendera pengar där det är rimligt, men bara för att nåt är dyrt eller är från ett visst varumärke betyder ju faktiskt ingenting. Att köpa plaststolar för flera tusen bara för att det är en designerstol är ju som i samma liga som att köpa Balenciagas soppåse-väskor, bara för att dom är från Balenciaga.

Det är ju samma sak som att enbart handla från ställen som Svenskt tenn betyder ju inte att man har ett öga för design. Det finns absolut mycket där som inte bara harmoniserar och fungerar, eftersom andra faktorer spelar in.

Du verkar inte heller fatta att bara för att något inte är snordyrt eller har ett särskilt märke betyder ju inte att det är billigt gjort eller dålig kvalité. T.ex. kan man ju hitta väldigt fina, prisvärda möbler second hand, på olika auktioner eller marknader, utan designerstämplar, som många gånger kan höja nivån i ens hem på sätt som inget nyproducerat kan, designer eller inte. Men ja, har man inte en egen stil eller förstår design, fattar jag att man hellre köper märkesgrejer.

• Anonym (Viol)
    molly50 skrev 2026-04-28 18:00:25 följande:
    Men alla har kanske inte råd att köpa dyra möbler och inredningsprodukter för tusentals kronor.
    Och alla delar kanske inte heller ditt tycke och smak för inredningsstilar.
    Det kan vara värt att tänka på innan man börjar orera om märkesmöbler och annat.
    För att inte tala om att TS inte frågade efter inredningstips. Jag skulle nog tro att TS (och alla andra) fattar att man kan köpa en hylla om man behöver extra plats för förvaring.
  • molly50
    Anonym (Viol) skrev 2026-04-28 19:08:49 följande:
    För att inte tala om att TS inte frågade efter inredningstips. Jag skulle nog tro att TS (och alla andra) fattar att man kan köpa en hylla om man behöver extra plats för förvaring.
    Precis. Och behöver man bara lite förvaring så behöver man inte köpa en hylla för 14000 kr.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Hurt) skrev 2026-04-27 23:19:22 följande:
    Menar du att ni har resväskor och golfklubbor ståemde i lägenheten?
    Nej.
    Som jag skrev.
  • Anonym (Anno Nym)
    Goneril skrev 2026-04-27 22:50:22 följande:
    Tänker ungefär likadant. Bor i en äldre lägenhet, stor, men som der var förr I tiden, inte mycket plats för förvaring, min s.k. klädkammare är ett skämt. Jag har ändå fixat det; som estet hade jag aldrig kunnat ha lartonger och annat "bråte" synligt. Jag hade hyrt förråd på stan eller slängt. Ditt koncept med högst tre grejer på varje yta köper jag rakt av, även om jag med stigande ålder köpt lite fler konstföremål, högst 4 blir det då. Min hall, med snygga bokhyllor, tjänar som ytor för konstföremål och med konst på väggarna förstås. Här kommer varken hatt-eller skohylla in utan jag har en mycket vacker tamburmajor, Källemo. Den används när gäster kommer, alla mina ytterkläder hänger i klädkammaren. Bra att hela tiden se till att de ytterkläder som inte används under säsongen hängs i vindsförrådet. Ett dylikt förråd har du säkert, TS? Om inte, be att få lite av svärmors förrådsyta, det kan hon säkert hjälpa dig med.

Hemmet ska vara estetiskt, harmoniskt avseende färger och material. I mitt vardagsrum får endast blått och pastellgrönt förekomma med en touch av rosa,  Kartell-lampa och kashmirpläd. Ett inredningstips om man vill att takhöjden ska verka högre är att placera vackra välfyllda vinställ och snygga moderna glasskål högt, ovanpå klädskåp. Då söker blicken sig uppåt och därmed uppfattar man takhöjden som högre. 

Hade vi haft klädkammare så hade detta rum inte använts för förvaring som det gör idag, det är det enda vi saknar i bostaden förutom balkong, tamburmajor är smidigt å ha tyvärr finns ingen plats i hallen för en och i vardagsrummet i hörnet mot hallen vill vi inte den stående, det skulle vara i rummet för förvaring i såfall.

Otroligt smidigt med klädkammare då det är bra förvaring för allt möjligt.

Spelar det någon roll om det står kartonger i i klädkammaren eller annan plats där man förvarar grejer?

Jo vi har ett källarförråd men där vill vi helst inte förvara kläder framförallt inte ull.

Färger du beskriver är inte riktigt vår smak, är inte så förtjust i pastellfärger känns inte som jag har tid och lust eller vill lägga pengarna på ett rum för förvaring, där duger vita väggarna som dom är, det är inget jag drirekt tittar på när jag är där.

vi har inga låga klädskåp och kan inte ha det, det är slöseri med yta, skåpen ska gå från golv till tak för att maximera förvaring, när vi köpte garderob till sovrummet så vart det en 80x 235 istället för att ha 25cm döyta uppepå.

Vad är en kartell-lampa? Kashmirpläd låter onödigt dyrt i vårat fall.

• Anonym (Anno Nym)

Problemet med design är att det är ofta mest focus för ögat, ibland något som hör till en viss tid.

Vi har haft en del designade grejer och ibland undrar man hur dom tänkte rent funktionsmässigt.

Och sedan kvalite inte allt för sällan dålig på varor som ska användas ofta och nötas, köksgeråd är ett sådant exempel, bla stekpannor fina märken och dyra men går inte att jämföra med en gammal gjutjärnspanna, jag har 2 finska helgjutna som jag ska göra mig av med som är 50-60 år gamla och behålla en 20 år gammal skepshult enbart för att den har trähandtag.

För mig är det ingen ide att köpa dyra designmöbler som kommer bli repat å hackat på som ändå inte går att sälja när vi senare flyttar när det inte ser ut som nyskick.

Jag kan tycka designmöbler kan vara rätt fina men har lite svårt att motivera priset överlag.

• Anonym (Anno Nym)

Vad är egentligen "billigt skit"

Men vill man ha möbler en hel livstid, eller ärva från far morföräldrar?

Vill många inte köpa eget blir inte risken att det bara står i ett förråd för att man har plats, jag fick ärva en massa men kände att det inte riktigt något jag var intresserad av.

Problemet med att köpa designmöbler är att ingen vill betala för ett bord som är hackat, skaft repat inte värt å lägga 15 000kr på ett bord som man får en 500kr för eller en sliten fläckig nedspydd soffa får man inga pengar för heller.

Soffor överlag är svårt att sälja.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Viol) skrev 2026-04-28 19:08:49 följande:

Diskussionen gick off topic från förråd och förvaring till att inkludera kök och vardagsrum.

Brukar ofta bli så.

Jag behöver ingen designervas i ett förråd för syns skull.

• Anonym (Em)

Om det är något du tar illa vid dig av så säg ifrån tydligt på ett snällt sätt att du inte uppskattar kommentarer om ert hem. Man behöver inte förklara och motivera allt.

Med det sagt så låter det som att ni skulle behöva mer dold förvaring hemma så att ni slipper att alla grejer syns. Vi har många ikea bestå som döljer mycket jox.

• Agda90

Många som kommenterar om möbler och designers tips och annat sjukt oviktigt. Poängen är en svärmor som lägger sig i. Istället för att fokusera på kärnämnet så är ni likadana som svärmor!

TS om din svärmor fortsätter så säg ifrån att hon får hålla sina kommentarer för sig själv! 
    Hon har inget med ert boende att göra. Nada, zip, zero!

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Em) skrev 2026-04-29 08:40:14 följande:

Om det är något du tar illa vid dig av så säg ifrån tydligt på ett snällt sätt att du inte uppskattar kommentarer om ert hem. Man behöver inte förklara och motivera allt.

Med det sagt så låter det som att ni skulle behöva mer dold förvaring hemma så att ni slipper att alla grejer syns. Vi har många ikea bestå som döljer mycket jox.

Jag tror budskapet gått fram hon har lugnat ned sig.
Svar på tråden Min sambos påpekar våra hem.