Anonym (Theo) skrev 2026-03-01 20:39:51 följande:
Vi har inga barn! Men hon är förskolelärare
Men då är det ju inte så konstigt. Sprid jättelätt bland barn och vuxna som är bland barn.
Sen i framtiden om ni får barn kommer ni säkert få det hemdraget till hela familjen så detta är nog inte första gången.
När jag var liten drog lillasyrran hem det det från dagis och alla hemma smittades.
När mina barn var små hade vi det säkert hemma i två vändor. Var ett jäkla jobb. Vi är separerade så jag, barnen, min nya, hans barn, mitt ex, mitt ex tjej och hennes barn. Alla behövde behandlas.
Sprids väldigt lätt. De lever i stjärten men kan krypa mot fiffin också. Alla i samma hem måste behandlad även om man inte sett eller känt nån på sig själv.
Man äter två doser med några veckors mellanrum. Annars kan de som dör vid första tillfället ändå ha ägg som överlever. Under denna period måste man byta sängkläder, handdukar, dammsuga soffa etc.
Din tjej bör även kommunicera med förskolechefen att det pågår ett utbrott på dagis just nu så att föräldrar kan uppmanas att ha koll på och behandla sina barn. Annars går det bara runt runt.
Konstigt att inte din tjej känt att det kliar för det kliar ohyggligt och tro mig, då vill man inte skjuta på behandlingen eller inte ta tag i det. Det kliar så att man kan liksom inte vänts på att få tag på det fort nog. Men som sagt du behöver också behandlas.