-
Hej alla, jag skriver det här för att få lite tips och råd. Är tacksam för alla som orkar läsa och svara.Jag har varit i en relation med en covert narcissist i fyra år. Flera gånger har jag försökt bryta kontakten, men på något sätt lyckas han alltid få mig att tro att han kommer förändras och jobba med sig själv. Jag försöker bryta det traumatiska bandet på alla sätt jag kan. Jag lyckas ta mig ur, men efter ett tag börjar jag tänka att det som hänt kanske inte var så farligt och att det kanske var mitt fel. Därför vill jag skriva ner det som hänt, både för att påminna mig själv och för att få hjälp att resonera kring situationen.Hela 2025 har för mig passerat i tårar. Han har kränkt mig och sänkt mig så mycket att jag knappt har något självförtroende kvar. I november 2025 började jag ta distans. Direkt då började han komma med ursäkter, kärleksförklaringar och löften om förändring.I början av januari hade vi en väldigt mysig kväll. Efter den kvällen vände han allt mot mig och sa att jag inte vill flytta ihop med honom och att han inte orkar mer, sedan drog han sig undan helt.Under hela 2025 har min hälsa blivit gradvis sämre. Jag har fått stora problem med magen och sedan november har det blivit mycket värre. Har varit på akuten minst tre gånger på grund av extrem smärta och blödningar när jag går på toaletten.Jag bokade tid på vårdcentralen, lämnade blodprover och avföringsprov och fick besked om att mina blodvärden är oroväckande. Jag behöver utredas för Crohns sjukdom, en annan inflammatorisk tarmsjukdom eller möjlig tarmcancer. IBS och gluten har uteslutits.När han fick veta vad som pågick valde han att frysa ut mig helt. Två dagar efter beskedet om utredning valde han att hämta en vän och spendera helgen med honom istället, trots att vi inte hade barnen den helgen. Jag satt ensam med min oro.När min bästa vän började kliva in och stötta mig kom han tillbaka med löften om att det aldrig skulle hända igen och att han alltid skulle finnas för mig.I torsdags gjorde jag en rektoskopi och läkaren skickade remiss för koloskopi. I fredags började han behandla mig illa igen. I lördags hade jag extrem smärta och av all oro och ångest fick jag en panikattack. Då ringde han och sa att han hade tänkt komma och kolla hur jag mår, men att han inte kan komma eftersom jag verkar vara upprörd och han orkar inte med sånt. Han sa att jag borde promenera till akuten istället.Jag grät av smärta och sorg och frågade hur han kan behandla mig så här när han säger att han älskar mig. Då svarade han att jag fokuserar på fel saker, att han är rädd att komma nära mig i mitt tillstånd eftersom jag inte är stabil och att han inte kan säga att han älskar mig bara för att jag vill höra det.Jag promenerade till akuten och blev inlagd. Jag fick morfin, lugnande och dropp eftersom jag var helt uttorkad. Efter det har jag blockerat honom överallt, även mejl och swish.Det här är en väldigt mörk period i mitt liv. På grund av sjukskrivningar och vab har jag hamnat i en katastrofal ekonomisk situation. Alla extra kostnader för vård sedan början av januari har gjort det ännu svårare. Ett av mina barn har autism och det andra utreds för ADHD. Jag hinner inte ikapp med mitt jobb och samtidigt bär jag en ständig rädsla för vad som händer med min hälsa. Allt det här skapar en enorm stress och oro 😔.Jag behöver hjälp att förstå om det här är grov psykisk misshandel och hur jag ska orka hålla fast vid no contact när saknaden och skuldkänslorna kommer. Hur har ni andra gjort för att inte falla tillbaka när man är som mest sårbar? -
Svar på tråden Avsluta relation med en narcissist
-
Hej kära du
Jag har varit och på flera sätt är där du är. Jag vet precis vad du går igenom och hur förvirrande det kan vara att leva ens känslorna skuld och osäkerhet kring huruvida allt kunde vara ditt fel och du kunde ha förändrat läget om du anpassar dig med.
Men jag lovar dig! Hundra katastrofer senare så lovar jag dig att inget varit ditt fel. Allting ligger hos honom. Han kommer aldrig bli lycklig med någon annan, han kommer inte med sin personlighetstyp någonsin kunna erbjuda dig ett stabilt liv. Jag har gett chanser efter chanser och varenda gång blev det värre.
gå vidare, känn i hela din ryggrad att detta är 100% hans fel. Troligtvis är du en väldigt fin och bra person, det är sådana de ger sig på.
låt honom inte förstöra mer för dig. Om du vill kan jag skriva mer i PM. Hör av dig om du vill det.
jag har varit separerad ett år nu och har en del insikter jag gärna delar med mig av. Vi kan stötta varandra.
var stark dina du!!!