• Anonym (Ts som undrar)

När man tar en tupplur, hur vanligt är det?

Själv jag tar aldrig en tupplur varje dag. Mina syskon gör det och kan bli 2 gånger om dagen. Vi bor inte nära utan olika städer och när dom är hos oss en helg eller några dagar tycker jag det är roligt för vi träffas inte ofta. Då tar dom alltid en tupplur, jag tycker det är lite trist då jag vill gärna umgås så mycket som möjligt. Men sen kom jag på att det är bara mina syskon som tar tupplur, inte ens några våra vänner eller min mans familj. Min syster berättade att hon brukar sova på jobbet 20 minuter efter lunch. Jag reagerade lite och undrar vad hennes chef säger? Men samt jag respekterar mina syskon och hur dom brukar gör.

Undrar om ni tar en tupplur varje dag? Hur vanligt är det egentligen?

• Svar på tråden När man tar en tupplur, hur vanligt är det?
  • Anonym (f)

En tupplur tar folk för att den behövs, jag kan ta flera på en vecka ibland. Borde egentligen ta en varje dag men har svårt att vakna upp så sover för länge. Jag har kollegor som napar på jobbet under deras rast ja. Att din syster behöver en tupplur eller två när ni umgås, vad är problemet? 

• Anonym (E)

Min man gör det oplanerat. Han bara somnar till en liten stund framför tv:n eller på lunchen. Han behöver bara 5 timmars sömn på natten så jag tror att hans powernaps är effektiva. Är inte heller så att han går runt och är trött dagtid utan han kan somna ändå. 

• Anonym (Elle)

Jag gör det nästan varje dag, mellan 30-45 minuter.

• Anonym (Ts som undrar)
    Anonym (f) skrev 2026-03-02 14:37:08 följande:

En tupplur tar folk för att den behövs, jag kan ta flera på en vecka ibland. Borde egentligen ta en varje dag men har svårt att vakna upp så sover för länge. Jag har kollegor som napar på jobbet under deras rast ja. Att din syster behöver en tupplur eller två när ni umgås, vad är problemet? 

Nej absolut inget problem. Tycker mest det är lite tråkigt.. kan vara att när jag säger nu fixar jag kaffe så fikar vi snart då plötsligt går hen o lägga sig i soffan och blunda. Eller någon kan försvinna helt plötsligt så letar jag och hittar hen i sängen där hen vilar utan att tala om för mig/oss. Tex om vi skulle planera göra middag eller gå ut för friskt luft. Känns ibland som dom är som Skalman (Bamse). Ingen vår vän eller mannens familjemedlem gör så, undrar om det känns opassande för dem? Jag står nära till mina syskon och dom kan vara sig själv mot mig. 

Blev lite nyfiken på hur vanligt är det egentligen. Förstår självklart en del behöver vila under dagen. 

• Anonym (Efterjobbet)

Brukar lägga mig och slumra ett par timmar på eftermiddagen/ kvällen efter jobbet, sen är jag uppe och styr med saker fram till 11-12 innan jag lägger mig för natten. Om jag inte hade dessa eftermiddags/ kvällslurar vet jag inte hur jag skulle orka med arbete och annat.

• Dexter dot com

Jag tar ofta en tupplur när tillfälle ges och det händer att jag sover på lunchen på jobbet. På ledighet i min bekantskapskrets är ca hälften uppe tidigt på morgon och tar en tupplur och dom andra sover längre och tar inga tupplurar. 

• Anonym (Mimmi)

Jag kan absolut inte. Skulle vara enstaka tillfällen om jag har kraftig sömnbrist, men somnar inte enkelt ens då.

Jag busspendlar och går upp tidigt men har aldrig kunnat sova på bussen. Det hade varit praktiskt. Men jag somnar inte enkelt oavsett trötthet och om jag somnar blir jag bara segare sen. Behöver planera in tidiga kvällar istället, lite motvilligt.

Förstår helt din känsla av att det känns osocialt, jag skulle känna precis detsamma. Men samtidigt lite avundsjuk på tupplursmänniskorna.

• Anonym (Ingen sömntortyr tack)

Jag kan inte sova på dagtid för min sömn är supereffektiv. Jag går i nattsömn efter 20 minuter och kan knappt vakna igen, så hela dagen känns fel för min hjärna om jag tar en tupplur. 

Enda undantaget är om jag har över 39 grader feber men då är man ju knappt vid medvetande och ingen ställer några direkta krav på ens hjärna.

• Postman

Tar en tupplur så gott som varje dag ja. På helgerna/ledigheterna så kan det bli fler tupplurar än en. Underbart skönt. 

Svar på tråden När man tar en tupplur, hur vanligt är det?