• Anonym (Nyfiken)

Hur skulle ni tolka följande...

Min fråga har inget rätt eller fel svar utan jag är bara ute efter hur ni skulle tolka följande (och jag har noll intresse av förmaningstal)...

Jag och en man, som vi kallar Micke, har samma hobby så vi ses kort varje vecka och ibland slänger vi några ord. Inte ofta, men ibland är vi några som fikar efteråt också. Han har sambo och jag är gift (men funderar på att skilja mig rätt ofta, helt oberoende av denna Micke). Han har i mitt tycke något charmigt över sig dvs skulle jag träffat honom för första gången skulle jag knappast tittat åt hans håll två ggr, men i och med att jag pratat med honom en del så upplever jag honom som charmig.

Idag råkade jag springa på honom på lokala matbutiken, vilket aldrig hänt tidigare, och han började genast prata med mig. Vi kom in på var man jobbar och i och med att jag jobbar på ett lite speciellt ställe så drog han direkt till med att jag borde bjuda in honom på lunch där. Så nu undrar jag... 
    Hur skulle ni tolka hans egen inbjudan till lunch? Och hur tolkas det om jag faktiskt låter honom komma dit på lunch? Helt ok från bådas sidor? 

• Svar på tråden Hur skulle ni tolka följande...
  • Dimisi
    Anonym (Nyfiken) skrev 2026-03-03 07:57:24 följande:
    Han har ingen koll alls på folk på mitt jobb på samma sätt som jag har noll koll på folket på hans jobb.
    Ni har väl generellt ingen koll på varandras liv och känslor? Det är väl det som egentligen är ditt bekymmer?

Jag tänker att det är därför du öppen för vibbar från nästan vem som helst, även sådana som normalt inte är din typ.

Du håller på att tappa kontrollen över dig själv. Det känns som att du nästan medvetet blundar för risker i din längtan efter lite bekräftelse och spänning.
  • Anonym (Nyfiken)
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2026-03-03 10:34:32 följande:

Föreställ dig att du hade denna information som du har skrivit här, men det var din man som skulle träffa en ?charmig? tjej. Hade du varit okej med det? 

Det är uppenbart att du ser dig om med avsikt till monkey bransching. 

Prata med din man istället om att dina känslor börjar svalna, och att du funderar om ni är rätt för varandra. Så att han får vara medveten och kan ta ett beslut med. 

Jag antar att maken mycket möjligt har eller har haft någon av motsatta könet på sitt jobb som kan anses charmig (även om dom inte lär vara många då stället är totalt mansdominerat). Är väl tämligen naturligt och inget vi behöver diskutera. Ingen av oss har rapporteringsplikt hemma.

Jag hade tidigare en väldans snygg chef och hade ofta kul av att se hur (gifta) kvinnor betedde sig runt honom. Tvivlar starkt på att någon av dom berättade hemma om honom eller vad dom sa/gjorde och INGEN BRYR SIG för det var oskyldigt (eller ok lite trakasseriervarning vid nåt tillfälle, men han kunde uppenbarligen hantera det ändå).
  • Anonym (.-.-.)

Du är redan illojal i det du beskriver (funderar på skilja dig, charmig annan man, umgås med denne mer och mer erc)

• Anonym (.-.-.)

Skulle tolka det som att både han och du funderar på en affär.

• Anonym (.-.-.)

Tänk på att ifall din spännande arbetsplats är staten kan det röra sig om försök till inflitration (träffas utanför på en gemensam hobby, mer kontakt, stöter in i varandra, luncha på ditt jobb etc är skolboksexempel på försök till infiltration)

• Anonym (Girls girl)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2026-03-02 16:40:37 följande:
    Hur skulle ni tolka följande...

Min fråga har inget rätt eller fel svar utan jag är bara ute efter hur ni skulle tolka följande (och jag har noll intresse av förmaningstal)...

Jag och en man, som vi kallar Micke, har samma hobby så vi ses kort varje vecka och ibland slänger vi några ord. Inte ofta, men ibland är vi några som fikar efteråt också. Han har sambo och jag är gift (men funderar på att skilja mig rätt ofta, helt oberoende av denna Micke). Han har i mitt tycke något charmigt över sig dvs skulle jag träffat honom för första gången skulle jag knappast tittat åt hans håll två ggr, men i och med att jag pratat med honom en del så upplever jag honom som charmig.

Idag råkade jag springa på honom på lokala matbutiken, vilket aldrig hänt tidigare, och han började genast prata med mig. Vi kom in på var man jobbar och i och med att jag jobbar på ett lite speciellt ställe så drog han direkt till med att jag borde bjuda in honom på lunch där. Så nu undrar jag... 
    Hur skulle ni tolka hans egen inbjudan till lunch? Och hur tolkas det om jag faktiskt låter honom komma dit på lunch? Helt ok från bådas sidor? 

Jag skulle absolut ta det som att han vill starta nåt med dig. Har man ett bra förhållande med en sambo man älskar skulle man aldrig bjuda in sig till nåt på det sättet till det motsatta könet, inte utan sambon i alla fall. 

Ni har attraktion. Han känner ditt intresse och hans är öppet också. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2026-03-03 12:35:37 följande:
    Jag antar att maken mycket möjligt har eller har haft någon av motsatta könet på sitt jobb som kan anses charmig (även om dom inte lär vara många då stället är totalt mansdominerat). Är väl tämligen naturligt och inget vi behöver diskutera. Ingen av oss har rapporteringsplikt hemma.

Jag hade tidigare en väldans snygg chef och hade ofta kul av att se hur (gifta) kvinnor betedde sig runt honom. Tvivlar starkt på att någon av dom berättade hemma om honom eller vad dom sa/gjorde och INGEN BRYR SIG för det var oskyldigt (eller ok lite trakasseriervarning vid nåt tillfälle, men han kunde uppenbarligen hantera det ändå).
    Om du är så obrydd varför skriva här? 
  • Anonym (Manligt)

Han vill ligga med dig.

Och han kan också eventuellt ha ett intresse i ett större och längre perspektiv, men det beror på utfallet och eventuell fortsatt utveckling.

Om du bjuder in honom till lunch så tar han det som ett tecken på att du vill ligga med honom.
    Eller minst att du åtminstone har ett intresse av att lära känna honom och komma närmare, för att se om det är ömsesidigt att också du vill att ni ska ligga.

Om det är OK från båda sidor beror väl på vilka delar du frågar om och vad du menar med det?

När kvinnor fattar sitt beslut att vara otrogna så är det väl relativt ofta och generellt en del i att avsluta nuvarande relation.
    Men också för att de skapar sig en egen bild om att gräset är grönare på andra sidan.
    Dock är det en majoritet som senare ångrar sitt val, när de märker att det var inte gräset det var fel på.
    När kvinnor väljer detta sätt för att avsluta så brukar den otroheten inte leda till en ny varaktig kärleksrelation, vilket ju kan vara en del i att så många ångrar sig.

För män som fattar beslut att vara otrogna handlar det nog oftare om just bara att ligga.
    I männens fall är det nog sannolikt oftare så att gräset faktiskt visar sig vara grönare på andra sidan, inte sällan p g a att den nya kvinnan har återuppväckt sin försvunna sexlust.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-03-03 13:01:12 följande:

Skulle tolka det som att både han och du funderar på en affär.

Fast den skulle ju aldrig funka. Inte en chans att den här mannen skulle kunna komma undan med nåt sånt. Han är alldeles för virrig och skulle bli avslöjad direkt. 😂
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-03-03 13:06:11 följande:

Tänk på att ifall din spännande arbetsplats är staten kan det röra sig om försök till inflitration (träffas utanför på en gemensam hobby, mer kontakt, stöter in i varandra, luncha på ditt jobb etc är skolboksexempel på försök till infiltration)

Inte för att jag jobbar för just staten men ändå säkerhetsställe på sätt och vis, men jag skulle bli sjukt imponerad om han var en sleeper agent i och med att han bott i området många fler år än jag, har ett par gemensamma bekanta varav en han umgåtts flitigt med för 20 år sen. Och grym skådis också, i så fall, eftersom han ger ett rätt virrigt intryck och inte verkar ha koll på läget mestadels. Men att tänka tanken är definitivt underhållande.😎
  • Lynx123
    EpicF skrev 2026-03-03 00:30:50 följande:
    Så man måste allt få ett ok från sin parter innan man äter lunch med en av annar kön? 

Så glad att min man inte anser det. 
    Nej, inte om man är vänner. Men om det är en person man knappt känner som det finns vibbar med är det en helt annan sak. Så ser iaf jag på saken.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Manligt) skrev 2026-03-03 14:04:04 följande:

Han vill ligga med dig.

Och han kan också eventuellt ha ett intresse i ett större och längre perspektiv, men det beror på utfallet och eventuell fortsatt utveckling.

Om du bjuder in honom till lunch så tar han det som ett tecken på att du vill ligga med honom.
    Eller minst att du åtminstone har ett intresse av att lära känna honom och komma närmare, för att se om det är ömsesidigt att också du vill att ni ska ligga.

Om det är OK från båda sidor beror väl på vilka delar du frågar om och vad du menar med det?

När kvinnor fattar sitt beslut att vara otrogna så är det väl relativt ofta och generellt en del i att avsluta nuvarande relation.
    Men också för att de skapar sig en egen bild om att gräset är grönare på andra sidan.
    Dock är det en majoritet som senare ångrar sitt val, när de märker att det var inte gräset det var fel på.
    När kvinnor väljer detta sätt för att avsluta så brukar den otroheten inte leda till en ny varaktig kärleksrelation, vilket ju kan vara en del i att så många ångrar sig.

För män som fattar beslut att vara otrogna handlar det nog oftare om just bara att ligga.
    I männens fall är det nog sannolikt oftare så att gräset faktiskt visar sig vara grönare på andra sidan, inte sällan p g a att den nya kvinnan har återuppväckt sin försvunna sexlust.

Fast han känns inte som någon som tänker på att ligga på det viset. Sen ska erkännas att såna ämnen aldrig diskuterats på fikat.

Gällande din input om otrohetsaffärer så finns ju forskning på att kvinnor är lyckligare som singlar så är väl kanske inte det där gräset som lockar vanligtvis utan mer bara en språngbräda till nåt annat (stillsamt singelliv). 🙂
  • Anonym (Psykologen)

Jag tolkar det som en förtäckt invit från honom. Han har lagt över bollen på fin planhalva och ska det bli en träff så hänger det på dig.

Har man relation så går man inte och spontanlunchar med någon av motsatt kön såvida det inte är en gemensam bekant.

Han vill något tror jag.

• Anonym (Manligt)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2026-03-03 18:12:54 följande:
     🙂
     finns ju forskning på att kvinnor är lyckligare som singlar
    Då och då brukar det hänvisas till denna forskning,
    men var finns den, faktamässig grund och dess resultat i verkligheten?

så är väl kanske inte det där gräset som lockar vanligtvis utan mer bara en språngbräda till nåt annat 
    Att många kvinnor själva av olika orsaker skapar sig känslor om att gräset är grönare på andra sidan, som gör att det känns lockande, det ingår nog ändå ofta i den där språngbrädan.
    (stillsamt singelliv).
    I många fall leder separationen inte till stillsamt singelliv utan ofta leder det till en ny uppvaknad sexuell lust och öppenhet, förr eller senare, och lust att kolla om hon s a s har något värde på marknaden, lust att söka bekräftelse och att få ta emot och känna  uppvaktning och uppskattning från en eller flera män.
    Vilket i många fall leder till allt annat än enbart ett stillsamt singelliv.
  • Anonym (Psykologen)
    Anonym (Manligt) skrev 2026-03-03 14:04:04 följande:

Han vill ligga med dig.

Yes. Han vill knulla. Helt säkert.
Svar på tråden Hur skulle ni tolka följande...