• Anonym (Helt förstörd)

Helt förtvivlad. Brännande känsla i underlivet! Nån som upplevt?

I förrgår började det bränna I underlivet på de yttre blygdläpparna. Lite domningar och brännhet känsla/sveda. Luktade jätteilla men nu ingenting. 
    Hade diarré dagen innan och var jättemånga gånger på toa fick dessutom en analspricka (svider då iaf). Tänkte om det kanske är från allt torkande med hårt toapapper. Men hursomhelst det har  flyttat sig till de inre blygdläpparna och området därikring. Provat smörja men det brinner mer då. Vill bara doppa mig i ett isbad. Värst nattetid liggande och sittande. Inga problem när jag går och står. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad är hjälpsamt i ett sånt här läge? 

• Svar på tråden Helt förtvivlad. Brännande känsla i underlivet! Nån som upplevt?
  • philly

På apotekt (i alla fall på apotek hjärtat) finns en salva som heter Idomin. Den är effektiv. Har använt den både i anus och på strängen under ollonet när det uppstått irritation/skav och det läker på ett par dagar om man smörjet regelbundet. 

• Anonym (Stina)

Skulle kunna vara svamp, finns receptfria preparat på apoteket. Kombinations preparat med både slidpiller och salva.

• Anonym (Ellika)

Testa någon av de receptfria varianterna som du fått tips om. De funkar för de flesta! Skölj med vatten och låt lufttorka, använd lösa byxor.

• Anonym (allergiker deluxe)

Skulle kunna vara svamp men jag påminner om att man kan bli allergisk/överkänslig mot både tvättmedelsrester och sköljmedel i underkläder och kemikalier i bindor och trosskydd.

Har du ändrat på något av detta nyligen? Eller som du skriver- kanske bara använt väldigt dåligt toapapper hårt?

Byt papper, lufta underlivet hela tiden när du är hemma och på natten- gå utan trosor med en morronrock, kjol eller handduk om bara. Du kan testa receptfritt antihistamin för att lindra fortsatt hudreaktion/klåda, en mild kortisonkräm kan vara bra men ska inte användas på slemhinnan, bara på yttre delar. Fråga apoteket. 

Om du aldrig har haft svamp ska man inte behandla för det själv innan man vet att det är svamp, då de krämerna kan förvärra irritationen i underlivet för en del. Vid svamp ska man söka läkare i alla fall första gången, och sen nästa gåg kommer du att veta vad det är och kan behandla själv.

Jag som inte kan använda de irriterande antisvampkrämerna måste få en engångskapsel istället med fluconazol, jag fick problem i 2 hela år av svampkrämerna och det var ett helvete.

• Anonym (Kanske)

Kan vara Herpes .. minns en kompis fick herpes då hon hade så ont o det kändes krossad glasbitar i slidan. 

• Anonym (Helt förstörd)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2026-03-03 07:39:14 följande:

Skulle kunna vara svamp men jag påminner om att man kan bli allergisk/överkänslig mot både tvättmedelsrester och sköljmedel i underkläder och kemikalier i bindor och trosskydd.

Har du ändrat på något av detta nyligen? Eller som du skriver- kanske bara använt väldigt dåligt toapapper hårt?

Byt papper, lufta underlivet hela tiden när du är hemma och på natten- gå utan trosor med en morronrock, kjol eller handduk om bara. Du kan testa receptfritt antihistamin för att lindra fortsatt hudreaktion/klåda, en mild kortisonkräm kan vara bra men ska inte användas på slemhinnan, bara på yttre delar. Fråga apoteket. 

Om du aldrig har haft svamp ska man inte behandla för det själv innan man vet att det är svamp, då de krämerna kan förvärra irritationen i underlivet för en del. Vid svamp ska man söka läkare i alla fall första gången, och sen nästa gåg kommer du att veta vad det är och kan behandla själv.

Jag som inte kan använda de irriterande antisvampkrämerna måste få en engångskapsel istället med fluconazol, jag fick problem i 2 hela år av svampkrämerna och det var ett helvete.

Provade en kräm jag hade hemma som heter Vagifem eller liknande (köpte en gång för sveda I underlivet när jag cyklat mycket) men det blev nästan bara värre-brände som eld. 
    Har haft svamp förut men får också så jäkla mycket besvär av krämen jag använt. Plus att då jag haft svamp hae det alltid kliat. Har aldrig varit med om den här brännande känslan. 
    Vi har bytt sköljmedel men inte senaste dagarna. Igår smörjde jag med Inityolsalva. Blev något bättre över natten i alla fall men sen kom det tillbaka idag under dagen. Kommer nästan lite i skov. 
Svar på tråden Helt förtvivlad. Brännande känsla i underlivet! Nån som upplevt?