• Anonym (P)

15 h förskola, vilka tider gäller?

Vår dotter fyller 3 i sommar, hon går just nu på förskolan 18 h i veckan Och vi betalar 2000 kr i månaden. 

när hon fyller 3 tänkte vi därför att vi kan gå ner till 15 h o hon går gratis, känns onödigt stt betala så mycket för få timmar. 

hur funkar det med 15 h när man jobbar? En som är föräldraledig sa att det är tiderna 8.30-13.30 som gäller. Men det måste väl va annorlunda när man jobbar och har 15 timmar? Kan jag inte anpassa mig efter mina jobbtider då?

• Svar på tråden 15 h förskola, vilka tider gäller?
  • Anonym (allmän)
    Anonym (P) skrev 2026-03-03 14:35:16 följande:
    15 h förskola, vilka tider gäller?

Vår dotter fyller 3 i sommar, hon går just nu på förskolan 18 h i veckan Och vi betalar 2000 kr i månaden. 

när hon fyller 3 tänkte vi därför att vi kan gå ner till 15 h o hon går gratis, känns onödigt stt betala så mycket för få timmar. 

hur funkar det med 15 h när man jobbar? En som är föräldraledig sa att det är tiderna 8.30-13.30 som gäller. Men det måste väl va annorlunda när man jobbar och har 15 timmar? Kan jag inte anpassa mig efter mina jobbtider då?

Det blir ju allmäns förskola, och det är därför det inte kostar. och allmän förskola får förskolan bestämma tiderna. Om du vill bestämma tider får du ha vanlig förskoleplats och bara låta henne gå mindre tid. 

Vilka tider som gäller är nog olika i olika kommuner, kanske även på olika förskolor. De borde ju kunna svara på det på förskolan?
  • Anonym (Ann)

Tänk på att den allmänna förskolan inte kan nyttjas på skolans lovdagar. Så vill du ha förskola på sommarlovet, jullovet, höstlovet och sportlovet  så måste du ha vanlig förskola. Gäller även skolornas studiedagar. 

Svar på tråden 15 h förskola, vilka tider gäller?