• Anonym (Blir stressas)

Hur sluta vara tidsoptimist?

Det här gäller min sambo. Hon blir ofta sen till saker och missar ibland dem helt. Tex  om jag skall köra henne till något klockan 11:00 och vi måste åka senast 10:45 så kan hon scrolla instagram vid 10. Jag säger du måste lägga ifrån dig telefonen och klä på dig men hon säger "snart" så går minutrarna men inget händer. Säger jag du måste skynda dig jag kör fram bilen så länge tar det ännu längre tid, klockan blir 11:00 jag går upp igen och då har hon tagit på sig pyjamas och håller fortfarande på med telefonen. Så får jag börja om igen "ta på dig kläder". Hon kommer alltid sent och missar möten, vårdtider osv. och det här ställer till problem för henne. Hur fixar man det?

• Svar på tråden Hur sluta vara tidsoptimist?
  • Anonym (Sluta curla)

Det måste hon fixa själv. Sluta curla. Om hon skiter i att hon missar läkartider är det väl inte så viktigt för henne. Och det där är inte tidsoptimism, det verkar vara en djupare problematik.

• Anonym (KJ)

Hon är inte tidsoptimist. Det är andra saker som gör att hon beter sig så här. Tidsblindhet och hyperfokus på något som hjärnan gillar (telefonen) är inte ovanligt vid flera diagnoser. En professionell behöver bedöma situationen. Hon/ni behöver oavsett verktyg för det här och det finns.

• Anonym (123)

Man ljuger om tiden. Är hon alltid en timma sen så säger man att eventet börjar en timma tidigare än vad det gör.

• Dexter dot com

Man slutar behandla henne som ett barn och låter henne ta konsekvenserna. Det är hennes ansvar att hantera sina problem och tar hon själv inte tag i det så kan du inget göra, Jag hade åkt den tiden ni bestämt och är hon inte klar hade jag låtit henne ta sig dit hon ska på egen hand. Människor som slösar bort andras tid utan att bry sig är bland det värsta jag vet.

• Fjäril kär

Finns det diagnoser i botten behöver hon söka hjälp hos sjukvården och begära tex konkrera hjälpmedel eller via arbetsterapeut lära sig tidsuppfattning 

Det du beskriver är inte att vara tidsoptimist utan du beskriver ett funktionshinder 

• Anonym (O)

För min tonåring med ADHD så tar jag hand om telefonen när det är dags att göra sig redo. Han får tillbaka den när han är klar för avgång. Han har inte impulskontrollen att titta bort från telefonen själv.

• Anonym (Rino)
    Anonym (Blir stressas) skrev 2026-03-03 17:12:16 följande:

Det här gäller min sambo. Hon blir ofta sen till saker och missar ibland dem helt. Tex  om jag skall köra henne till något klockan 11:00 och vi måste åka senast 10:45 så kan hon scrolla instagram vid 10. Jag säger du måste lägga ifrån dig telefonen och klä på dig men hon säger "snart" så går minutrarna men inget händer. Säger jag du måste skynda dig jag kör fram bilen så länge tar det ännu längre tid, klockan blir 11:00 jag går upp igen och då har hon tagit på sig pyjamas och håller fortfarande på med telefonen. Så får jag börja om igen "ta på dig kläder". Hon kommer alltid sent och missar möten, vårdtider osv. och det här ställer till problem för henne. Hur fixar man det?

Man ger sig själv konsekvenser. Anledningen till att hon fortsätter beror på att hon vinner på det.
  • Anonym (L)

Tyvärr kan man inte fixa det åt någon annan. Sluta skjutsa henne och låt henne själv ta konsekvenserna av sitt handlande.

För egen del kan man tänka så här när man har en tendens att vara sent iväg till ställen:

Först gör jag mig klar (tvätta mig,  borsta tänder, kläder på, att alla grejor som ska med är packade o.s.v.)
    Sedan sätter jag mig ner med mobilen i väntan på att sticka iväg. Ofta visar det sig att jag inte alls hade så mycket tid som jag trodde.

Alltså först bli klar och sedan annat som man vill göra.
  • Anonym (,)

Sluta köra henne till läkartider? Hon får sätta alarm och ta buss/tåg/pendel eller köra bil själv och märka hur mycket det svider ekonomiskt att missa en tid. Det är väl enda sättet att lära sig.

Jobbar hon inte? 

• Anonym (Z)

Det där låter som odiagnostiserad NPF. Eller nåt annat. Inte en vanlig tidsoptimist i alla fall. 

Sluta curla och säg åt henne att fixa en utredning. 

• DinoPappan

Detta är superlätt att fixa.

Sparka ut henne och hitta en anna sambo.
  • SharpDressedMan
    Dexter dot com skrev 2026-03-03 18:22:03 följande:

Man slutar behandla henne som ett barn och låter henne ta konsekvenserna. Det är hennes ansvar att hantera sina problem och tar hon själv inte tag i det så kan du inget göra, Jag hade åkt den tiden ni bestämt och är hon inte klar hade jag låtit henne ta sig dit hon ska på egen hand. Människor som slösar bort andras tid utan att bry sig är bland det värsta jag vet.

Håller helt med dig.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Blir stressas) skrev 2026-03-03 20:58:04 följande:
    Hon har adhd men det här med tiden blir värre ovh värre, inte bättre
    Ja då behöver hon strategier för att hantera sina problem
    Varför skulle det blir bättre om hon inte jobbar på det?
  • Fjäril kär
    Anonym (Blir stressas) skrev 2026-03-03 20:58:04 följande:
    Hon har adhd men det här med tiden blir värre ovh värre, inte bättre
    Som jag skrev högre upp.. då måste hon ta kontakt med habiliteringen och få konkret hjälp med olika hjälpmedel . En timstock tex eller oliks typer av klockor så hon får jobba med tidsuppfattning.  

Är det nåt du känner att du ska tjata om så är det just detta. Inte hennes problem som sådant utan boka in ett möte med arbetsterapeut och få hjälp. 
Svar på tråden Hur sluta vara tidsoptimist?