• PTBO

Bonusfamilj flytta ihop eller särbo ?

Vet att det finns tusen liknande trådar och jag har läst dom flesta av dom men hoppas ändå på svar.

Är så att jag varit tillsammans med en tjej i 9 månader och hennes största dröm är att köpa hus och flytta ihop nu.
    Vi har två barn var sedan tidigare, mina är 12 och 15, hennes 11 och 5.

Hennes yngsta med npf kan vara väldigt påfrestande då och då. Vilket har gjort det skönt att ha egen bostad att falla tillbaka på.

Mina barn bodde vv i åtta år från min separation fram till i höstas. Nu bor dom på heltid hos mamman där dom har egna rum. Varannan helg hos mig.

Nu har det dock dykt upp ett drömhus vi skulle ha råd med. Denba chans kommer inte igen, och då menar jag det. Har varit på oräkneligt många husvisningar genom åren så jag säger det med säkerhet.

När jag frågar mina barn om dom vill vara varannan vecka igen om dom får egna rum säger dom att dom vill det.

Förstår ni mitt dilemma. Förhoppningsvis vara mer med mina barn men samtidigt hamna i bonusfamiljsträsket.

• Svar på tråden Bonusfamilj flytta ihop eller särbo ?
  • Anonym (T)
    PTBO skrev 2026-03-04 06:12:25 följande:
    Bonusfamilj flytta ihop eller särbo ?

Vet att det finns tusen liknande trådar och jag har läst dom flesta av dom men hoppas ändå på svar.

Är så att jag varit tillsammans med en tjej i 9 månader och hennes största dröm är att köpa hus och flytta ihop nu.
    Vi har två barn var sedan tidigare, mina är 12 och 15, hennes 11 och 5.

Hennes yngsta med npf kan vara väldigt påfrestande då och då. Vilket har gjort det skönt att ha egen bostad att falla tillbaka på.

Mina barn bodde vv i åtta år från min separation fram till i höstas. Nu bor dom på heltid hos mamman där dom har egna rum. Varannan helg hos mig.

Nu har det dock dykt upp ett drömhus vi skulle ha råd med. Denba chans kommer inte igen, och då menar jag det. Har varit på oräkneligt många husvisningar genom åren så jag säger det med säkerhet.

När jag frågar mina barn om dom vill vara varannan vecka igen om dom får egna rum säger dom att dom vill det.

Förstår ni mitt dilemma. Förhoppningsvis vara mer med mina barn men samtidigt hamna i bonusfamiljsträsket.

Har de tillbringat helger med det av hennes barn som har npf? I så fall vet dom dom som väntar.

De är ju ganska stora, men det klart att den yngste kanske har svårt att föreställa sig hur det skulle vara att bo ihop hela veckor. 
  • Xenia

Hur blir det med ekonomin då? Kan hon bidra med 50%? Även om hon inte kan bidra med något alls, så har hon rätt till halva huset om ni separerar.

Tror du att dina barn skulle gilla att bo ihop med hennes barn? Om inte, så känns det onödigt med ett hus, iaf för dig. Ditt äldsta barn lär väl flytta hemifrån om 3-4 år.

• Anonym (T)
    fornminne skrev 2026-03-04 12:20:19 följande:
    "Jag har varit tillsammans med en tjej i 9 månader och hennes största dröm är att köpa hus och flytta ihop nu."

RUN FOREST RUN!

I ditt läge hade jag inte bara sagt nej, utan ifrågasatt hela relationen. Är hon tillsammans med dig för att hon vill vara med dig, eller för vad du kan ge henne?

Ni känner inte ens varandra ordentligt, samt har två barn var, varav tre med diagnoser! Att ens tänka på att flytta ihop i det läget, är sjukt oansvarigt och tyder på att mamman också har en diagnos. Hon låter väldigt impulsiv och npf är ju 
    Var kom de tre diagnoserna ifrån? Det var väl ett barn som hade diagnos?
  • PTBO
    Anonym (T) skrev 2026-03-04 16:25:16 följande:
    Var kom de tre diagnoserna ifrån? Det var väl ett barn som hade diagnos?
    Mina två har också npf, dom är ju dock stora och går att resonera med. Dom skulle inte bidra med något kaos, det är jag säker på. Sen hur dom reagerar på ifall det blir kaos runt vet jag inte. 
  • PTBO
    Xenia skrev 2026-03-04 16:23:34 följande:

Hur blir det med ekonomin då? Kan hon bidra med 50%? Även om hon inte kan bidra med något alls, så har hon rätt till halva huset om ni separerar.

Tror du att dina barn skulle gilla att bo ihop med hennes barn? Om inte, så känns det onödigt med ett hus, iaf för dig. Ditt äldsta barn lär väl flytta hemifrån om 3-4 år.

Jag skulle gå in med handpenningen, hon med bla. lagfart, pantbrev osv.

Min 12 åring och hennes 11 åring kommer bra överens.
    15 åringen är ju med sina kompisar och har inte så mycket utbyte av dom yngre. Är knappt hemma ens.
  • Tow2Mater
    PTBO skrev 2026-03-04 15:10:35 följande:
    Nu är detta även mitt drömhus. Ett liknande hus i samma område till samma pris kommer aldrig hända igen. Jag har levt här hela livet och sökt hus nästan halva av det. Sådana möjligheter kommer inte igen.

Det är det som gnager nått oerhört.
    Kan du köpa det själv?

Om ett par år kan hon sedan köpa in sig om ni vill flytta ihop då.
  • PTBO
    Tow2Mater skrev 2026-03-04 16:53:24 följande:
    Kan du köpa det själv?

Om ett par år kan hon sedan köpa in sig om ni vill flytta ihop då.
    Nej huslån är svårt att få själv.
    Är hur som helst bådas drömhus så skulle aldrig kunna göra på det sättet.
  • Anonym (Räkna)
    PTBO skrev 2026-03-04 17:24:38 följande:
    Nej huslån är svårt att få själv.
    Är hur som helst bådas drömhus så skulle aldrig kunna göra på det sättet.
    Räkna på att köpa det själv så kan hon köpa in sig senare? Ni är alldeles för tidigt i relationen för att köpa tillsammans tycker jag. Vet du om hon har pengarna?
  • Anonym (T)
    Anonym (Räkna) skrev 2026-03-04 17:57:28 följande:
    Räkna på att köpa det själv så kan hon köpa in sig senare? Ni är alldeles för tidigt i relationen för att köpa tillsammans tycker jag. Vet du om hon har pengarna?
    Sambolagen säger att en bostad som köps för att paret ska bo där gemensamt räknas som samägd. Det gäller även möblemang och inredning som köps efter det att man har flyttat in tillsammans. 
    Inga andra saker räknas in. 

Skulle ni separera efter ett visst antal år, så kommer ni att dela värdet av huset precis rakt av.

Men sambolagen kan avtalas bort. En jurist kan hjälpa er att skriva ett avtal där ni själva anger hur mycket som var och en ska äga av huset. Man kan också göra det när det gäller lösöret.
  • Grässtrå77

Det där huset låter för bra för att vara sant. Det är ju sällan som ett hus säljs mycket billigare än andra hus i samma område, har ni funderat på varför?

Du kan ju inte flytta ihop om du inte vet hur dina barn reagerar på kaoset som kan bli med tjejens barn. Det är fullständigt uteslutet. 

• Anonym (M.)

Jag skulle inte göra det. Jag tycker synd om barn som tvingas ihop i styvfamiljer som de inte har valt, och i det här fallet verkar det även handla om barn som har särskilda problem och svårigheter. 

Ett hus är trots allt bara ett hus. Goda relationer och lugn och ro i sitt eget hem är viktigare. 

• PTBO
    Grässtrå77 skrev 2026-03-04 23:18:19 följande:

Det där huset låter för bra för att vara sant. Det är ju sällan som ett hus säljs mycket billigare än andra hus i samma område, har ni funderat på varför?

Du kan ju inte flytta ihop om du inte vet hur dina barn reagerar på kaoset som kan bli med tjejens barn. Det är fullständigt uteslutet. 

Mycket och mycket, men några hundra tusen billigare.
    Huset har ägts av samma par sedan det byggdes på 70-talet. Det är extremt välhållet och renoverat. Inte ens besiktningen hade anmärkningar.
    Kvinnan är nu änka och vill sälja med mäklare men utan massa visningar. Det är således först till kvarn.
  • Anonym (Räkna)
    Anonym (T) skrev 2026-03-04 21:57:59 följande:
    Sambolagen säger att en bostad som köps för att paret ska bo där gemensamt räknas som samägd. Det gäller även möblemang och inredning som köps efter det att man har flyttat in tillsammans. 
    Inga andra saker räknas in. 

Skulle ni separera efter ett visst antal år, så kommer ni att dela värdet av huset precis rakt av.

Men sambolagen kan avtalas bort. En jurist kan hjälpa er att skriva ett avtal där ni själva anger hur mycket som var och en ska äga av huset. Man kan också göra det när det gäller lösöret.
    Ja det är ju en av anledningarna till att jag tycker han ska köpa det själv och fortsätta vara särbo. Så kan hon gå in senare. Förutsatt att hon har pengarna då. Men det måste de ju ha pratat om.

Tycker de ska vara särbo minst ett eller två år till. Dom kan umgås mycket och bo mer hos varandra utan att för den skull bli sambo.
  • Mrs Moneybags
    PTBO skrev 2026-03-04 15:10:35 följande:
    Nu är detta även mitt drömhus. Ett liknande hus i samma område till samma pris kommer aldrig hända igen. Jag har levt här hela livet och sökt hus nästan halva av det. Sådana möjligheter kommer inte igen.

Det är det som gnager nått oerhört.
    Jag förstår. Jag är av den åsikten att man ska kunna leva på den enas lön så att man tar höjd för eventuella framtida sjukdomsperioder eller skilsmässa mm.

Om ni inte har råd med huset utan att båda jobbar heltid så skulle jag inte våga köpa. Men jag är en försiktig general. 
  • Ascendere

TS, inser du själv hur det låter när du REDAN NU pratar om att du troligen kommer behöva ?fly ut i garaget? för att hålla dig undan när det blir för jobbigt hemma?
    Och dina barn, vart ska de fly tänker du?

Nä, ta dig själv i kragen och inse att du tänker med kuken, du är rädd att hon ska lämna dig om du inte dansar efter hennes pipa och köper hus tillsammans. 

Skärp dig nu och sätt dina barn främst, det har de förtjänat. Knulla kan du göra ändå utan att behöva ha delade bolån. 

• Xenia

TS egna barn kommer förstås att fly till sin mor. I bästa fall bor de i huset varannat veckoslut. Då har han köpt hus i första hand för sin sambo och hennes barn.

Om inte ens TS som är vuxen står ut med det "besvärliga npf-barnet," hur kan han förvänta sig att hans egna barn ska göra det?

Ascendere skrev 2026-03-05 13:58:59 följande:

TS, inser du själv hur det låter när du REDAN NU pratar om att du troligen kommer behöva ?fly ut i garaget? för att hålla dig undan när det blir för jobbigt hemma?
    Och dina barn, vart ska de fly tänker du?

Nä, ta dig själv i kragen och inse att du tänker med kuken, du är rädd att hon ska lämna dig om du inte dansar efter hennes pipa och köper hus tillsammans. 

Skärp dig nu och sätt dina barn främst, det har de förtjänat. Knulla kan du göra ändå utan att behöva ha delade bolån. 

• Anonym (Mja)

Dont do it! 

Vänta tills ni är ur nyförälskelsefasen innan ni syr ihop era familjer på det sättet. 

• Anonym (33)
    PTBO skrev 2026-03-04 11:07:59 följande:
    15-åringen har epa och moped så dom tre kilometrarna är inget hinder.
    Tror bara att dom känner sig tryggare hos mamman helt enkelt. Och det är fine, jag vill inte tvinga dom att vara hos mig. Jag och mamman har en bra relation och bor 50 meter från varandra så jag träffar och hör av barnen ändå.

3 km är inget hinder att gå eller cykla heller. När man själv var i den åldern cyklade man lätt 2 mil om det hade varit så. Till skolan var det 5 km som man cyklade var dag. Alla mer eller mindre cyklade då. Nu kan man inte ens använda benen kortare sträckor. 

Håller annars med om att ni inte ska tänka på att ens flytta ihop på några år. Är det riktig kärlek mellan er så kommer det inte vara några problem att vänta. Med barn inblandade så är det de man får tänka på i första taget och inte ha för bråttom eller tänka mest på sig själv. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (33) skrev 2026-03-05 22:15:37 följande:

3 km är inget hinder att gå eller cykla heller. När man själv var i den åldern cyklade man lätt 2 mil om det hade varit så. Till skolan var det 5 km som man cyklade var dag. Alla mer eller mindre cyklade då. Nu kan man inte ens använda benen kortare sträckor. 

Håller annars med om att ni inte ska tänka på att ens flytta ihop på några år. Är det riktig kärlek mellan er så kommer det inte vara några problem att vänta. Med barn inblandade så är det de man får tänka på i första taget och inte ha för bråttom eller tänka mest på sig själv. 

Vem är "man"?
    Graden av lathet har inte mycket med tidsperioder eller ålder att göra så länge vi pratar om de senaste 60 åren.
    Själv  var jag en slöfock som gärna blev skjutsad av mamma.
    Nu pratar jag sent 60- samt 70- talet.
Svar på tråden Bonusfamilj flytta ihop eller särbo ?