• Anonym (Hjaaalp)

Hjälp! Nu har det gått för långt! Varannan vecka barn

Jag vet inte var jag ska börja. 

Jag är skild, sen 5 år tillbaka.Barnen bor varannan vecka hemma hos mig. 

Till det STORA problemet. Barnen har varit utomlands med sin pappa och deras äldre bror, som pappan har från ett tidigare förhållande ( 22 år )

under resan har deras storebror varit hög som ett höghus, och det är pappan som köper detta till honom. han har varit påverkad dagligen runt mina barn. Pappan och storebror har suttit varje dag och kväll och druckit. Barnen beskriver att storebror har varit jätte konstig men pappa inte.

det har hänt så mycket sjuka saker på denna resan. Bland annat så blev mitt ena barn fasthållen i en butik som mina barn var inne i tsm, utan pappan och storebror som skulle sitta i en resturang och dricka öl.. i 40 minuter höll dom fast hen i butiken tills hen kunde springa därifrån när ägarna av butiken skulle ringa dit polisen. Anledningen var att storerbror någon dag innan hade snott en kundvagn och korg inne i butiken.

dom hade egen pool till huset, så barnen har badat mycket själva! 

mina barn är 10 och 12!

den som pricken över detta så pågår kriget i Mellanöstern Och jag får inte någon information om flygresa , kommer dom hem? Vad händer?

Jag vet på riktigt inte hur jag ska gå vidare med detta?? Jag kan ju inte förbjuda dom att åka utomlands med sin pappa?? jag är livrädd för att göra detta värre! 

• Svar på tråden Hjälp! Nu har det gått för långt! Varannan vecka barn
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2026-03-06 10:14:16 följande:
    Ts har redan sagt att hon inte vill starta ett krig med sitt ex. Så ditt "råd" kommer hon inte att anamma.

Vore rent idiotiskt att göra det.

Soc drar man inte in i livet i första hand.
    Det kan sluta precis hur som helst.

Om jag inte hade gjort det så hade min son varit helt traumatiserad. Nu fick han växa upp i en trygg miljö och blev en stabil och normal ung man. 

Man får bara en chans att ge sitt barn en bra uppväxt. 

• Anonym
    Anonym (L) skrev 2026-03-06 13:31:33 följande:

Om jag inte hade gjort det så hade min son varit helt traumatiserad. Nu fick han växa upp i en trygg miljö och blev en stabil och normal ung man. 

Man får bara en chans att ge sitt barn en bra uppväxt. 

Det ts sagt om att inte bråka med exet då?
    Glömde du den biten?

Det är klart att det finns tillfällen då soc är enda utvägen. Det är det inte i ts situation.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2026-03-06 13:45:53 följande:
    Det ts sagt om att inte bråka med exet då?
    Glömde du den biten?

Det är klart att det finns tillfällen då soc är enda utvägen. Det är det inte i ts situation.

Ibland måste man bråka med exet. Det var ju det jag själv gjorde för att skydda mitt barn.

Jag vet inte hur många tvister i tingsrätten jag gick igenom med honom men det var det värt. 

Mitt ex har gjort allt för att jävlas med mig men jag har aldrig backat trots att han är en farlig person. 

Om man väger det mot att utsätta sitt barn för stora risker  och trauman varannan vecka så är det inte mycket att diskutera.

Jag kan inte påstå att jag har positiva erfarenheter av familjerätten och soc men om man lever ett normalt skötsamt liv själv så inser de rätt fort var barnen har det bäst. 

• Anonym (wiwi)
    Anonym (Hjaaalp) skrev 2026-03-06 09:21:48 följande:

Jag bryr mig inte om deras pappa, men att jag tappar all kommunikation varannan vecka med mina barn skulle mins barn må väldigt dåligt av! 

Ja men vad tycker du att jag ska göra? det blir ju endast ord mot ord, och allt som jag kan lista upp och säga att här gör han fel, här gör han inte rätt, såhär får han inte göra!! Utan att detta ska gå käpprätt åt h?

Han har tidigare varit i familjerätt pga stora sonen ( mamman tappade Till slut vårdnaden efter säkert 5 år fram och tillbaka i rättssalar , bup , soc ) Jag tror inte att ni förstår hur mkt fel man får göra som förälder utan att det händer något!!! Stora pojkens mamma vad som sagt suicidal , missbrukade, körde rattfull fick 3mön fängelse, hennes andra barn har hittat henne i ett badkar avsvimmad på mage, hon har sprungit rakt ut i vattnet så sjöräddningen behövt hämta, hon har suttit på behandlingshem i totalt 2 år? ändå så blir man inte sv med vårdnaden om ett barn!!! 

Men om ditt ex knarkar kanske det handlade om två osunda situationer. Ditt styvbarns mamma kanske inte ansågs vara så mkt värre än sin pappa??

Du är barnens mamma och deras barndom går inte i repris. Genom att vara flat och handlingsförlamad dömer du dem till att bli nästa person som sitter och röker på med pappa på semestern. Men du gör som du vill. Gråta kommer inte ta dig någonstans. Bara handling. Agera nu! 
  • Tom Araya
    Anonym (Hjaaalp) skrev 2026-03-06 09:15:38 följande:

Hans son bor inte hemma. Så på hemmaplan är det inte något problem. 

det är inte så enkelt. Mina barn behöver mig! skulle jag börja bråka med deras pappa kommer jag tappa allt med mina barn varannan vecka!

Du använder hela tiden din konflikträdsla som ursäkt för att inte göra något för att skydda dina barn.

Av det du beskriver så är deras pappas hem och vad som händer runt deras pappa inte en lämplig miljö för barnen att vara i, åtminstone inte som boende. Det måste du ha som utgångspunkt och där måste du sätta ner foten och kräva förändring, annars bor barnen hos dig, med begränsat umgänge med pappan (kanske under övervakning till och med). Att sätta sig på tvären och bråka ska inte löna sig från hans sida.
  • Anonym (Soja)
    Anonym skrev 2026-03-06 10:14:16 följande:
    Ts har redan sagt att hon inte vill starta ett krig med sitt ex. Så ditt "råd" kommer hon inte att anamma.

Vore rent idiotiskt att göra det.

Soc drar man inte in i livet i första hand.
    Det kan sluta precis hur som helst.
    Nej men att skriva på FL leder ju knappast till någon lösning 
  • Anonym (Hjaaalp)

Ursäkta va? Får jag ha ett önsketänkande så vill jag ABSOLUT under några som helst omständigheter stt Hans som ska ha ett ansvar över mina barn, för han kan inte ens ta hand om sig själv. Jag har aldrig någonsin förespråkat detta eller varit lugn med tanken att han skall bo själv med ett av mina barn under deras semester. aldrig aldrig aldrig aldrig! Kan inte sägas många ggr nog.

nya familj är att ta i, då vi var den familjen han hade Eftersom att hans mor är missbrukare. Jag kom in i bilden när han var 4 år, har varit som en son tills något hände i övre tonåren. 

Barnens pappa bör inte dricka, detta är läkaren som säger pga sjukdomar som han har dragit på sig. Så visst är barnen uppmärksamma på att han dricker. Hur jag kan veta att han drack där? Barnen säger det, varför skulle dom hitta på en sådan sak.. hur många enheter är väl väldigt ointressant. Dom märker ju av att sin pappa blir påverkad.. och om man under semestern dricker vid poolen vid restaurangen vid vattnet inne på hotellet vid maten? osv.. är det ju inte då svårt att räkna att det blir för mkt alkohol.. eller hur  

Anonym skrev 2026-03-06 09:29:54 följande:
    Det är ditt önsketänkande att storebror ska vara en ansvarstagande vuxen med dina barn.
    Men vet du vad? Han har noll ansvar. Allt ansvar ligger på pappan. Låter han den vuxna sonen och ett yngre barn dela rum så är det fortfarande hans ansvar.

Sen behöver inte den vuxna halvbrodern röka på i rummet med halvsyskonet närvarande, vet du att han gjorde det? Det är generellt rökförbud på alla hotell och det kan stå en dyrt om man ertappas.

Hur är dina barns relation med sin mycket äldre halvbror för övrigt?
    Är han ens intresserad av sin pappas nya familj, därhemma till vardags?

Jo, jag låter kanske lite hård. Men det behövs lite raka puckar här istället för en massa "buhuhu, ring soc"-kommentarer som skrivits.

Till sist, hur vet du att pappan drack så mycket som du påstår? Räknade kidsen glasen? 
    Vilken vuxen person tar inte något glas under sin utlandssemester? Exkluxive nykterister/absolutister då?
  • Anonym (Hjaaalp)

Det finns nog tyvärr fler man tror som går igenom likande saker. Och jag vet inte varför jag ska tänka på vad jag skriver.. jag hänger inte ut någon. Ingen annan känner till denna historien förutom pappan och sonen. Skulle dom läsa det.. ja kanske kommer det något gott ut från det och dom får sig en tankeställare? 

Anonym skrev 2026-03-06 09:36:43 följande:
    Nu börjar det bli lätt att känna igen er för dem som ev gör det.
    Tänk på vad du skriver.

Ett råd i all välmening.
  • Anonym (Hjaaalp)

Nu har jag ju varit tydlig med att det inte har varit såhär tidigare. Du får läsa om du är intresserad och sluta dra egna slutsatser 

Anonym (Soja) skrev 2026-03-06 09:51:47 följande:

Varför tycker du att det är okej att de reser utomlands med sin pappa när det är såhär?

När barnen kommit hem så behär du antingen att få passen eller går till polisen och ber att få dem annulerade. 

Sedan gör du en socanmälan. 

Sitta på familjeliv och skriva av sig hjälper INTE dina barn. 

• Anonym (Hjaaalp)

Du skriver att du inte vet hur många tvister i tingsrätten du gick igenom.. jag hoppas för din sons skull att det var värt allt ni gick igenom, och att han inte tappade sin pappa helt. Ett barn behöver två föräldrar. men en förälder kan inte bete sig hur som helst. punkt. 

Anonym (L) skrev 2026-03-06 14:00:10 följande:

Ibland måste man bråka med exet. Det var ju det jag själv gjorde för att skydda mitt barn.

Jag vet inte hur många tvister i tingsrätten jag gick igenom med honom men det var det värt. 

Mitt ex har gjort allt för att jävlas med mig men jag har aldrig backat trots att han är en farlig person. 

Om man väger det mot att utsätta sitt barn för stora risker  och trauman varannan vecka så är det inte mycket att diskutera.

Jag kan inte påstå att jag har positiva erfarenheter av familjerätten och soc men om man lever ett normalt skötsamt liv själv så inser de rätt fort var barnen har det bäst. 

• Anonym (Hjaaalp)

Mitt ex knarkar inte, var får du det ifrån.. 
    Under dom åren jag levde med deras pappa var han en fin och kärleksfull pappa som tog ansvar för sina barn. 

Skillnaden nu är han tar 0 ansvar. Och tänker inte igenom sina beslut. 

Flat och handlingsförlamad? Det är så mkt som du inte vet , så jag tänker inte ens försöka svara på dina påhopp.

Anonym (wiwi) skrev 2026-03-06 14:42:15 följande:
    Men om ditt ex knarkar kanske det handlade om två osunda situationer. Ditt styvbarns mamma kanske inte ansågs vara så mkt värre än sin pappa??

Du är barnens mamma och deras barndom går inte i repris. Genom att vara flat och handlingsförlamad dömer du dem till att bli nästa person som sitter och röker på med pappa på semestern. Men du gör som du vill. Gråta kommer inte ta dig någonstans. Bara handling. Agera nu! 
  • Anonym (Hjaaalp)

om det är något som jag inte är, så är det konflikträdd. 
    Nu är detta någon som hände för mindre än en vecka sedan. Jag försöker samla ihop mina tankar kring allt detta och bestämma mig för hur jag skall gå vidare med allt.. detta handlar inte om deras hem hos sin pappa. 

yror du att man bestämmer en sådan sak själv? Vänligen läs igenom kommentarerna om du finner det intressant att läsa hur ?mina tidigare? erfarenheter kring detta ser ut, och varför jag inte vill lägga deras liv i händerna på familjerätt eller soc. 

Att inte bråka med deras pappa handlar inte om konflikträdsla, jag är inte ett dugg rädd för honom eller vad han tycker. 

detta handlar om något mkt större , mina barn. Och jag vill inte förstöra eller göra något värre.
    Jag kommer att tänka en två och tre ggr. 

Tom Araya skrev 2026-03-06 16:34:53 följande:
    Du använder hela tiden din konflikträdsla som ursäkt för att inte göra något för att skydda dina barn.

Av det du beskriver så är deras pappas hem och vad som händer runt deras pappa inte en lämplig miljö för barnen att vara i, åtminstone inte som boende. Det måste du ha som utgångspunkt och där måste du sätta ner foten och kräva förändring, annars bor barnen hos dig, med begränsat umgänge med pappan (kanske under övervakning till och med). Att sätta sig på tvären och bråka ska inte löna sig från hans sida.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Hjaaalp) skrev 2026-03-07 00:41:11 följande:

om det är något som jag inte är, så är det konflikträdd. 
    Nu är detta någon som hände för mindre än en vecka sedan. Jag försöker samla ihop mina tankar kring allt detta och bestämma mig för hur jag skall gå vidare med allt.. detta handlar inte om deras hem hos sin pappa. 

yror du att man bestämmer en sådan sak själv? Vänligen läs igenom kommentarerna om du finner det intressant att läsa hur ?mina tidigare? erfarenheter kring detta ser ut, och varför jag inte vill lägga deras liv i händerna på familjerätt eller soc. 

Att inte bråka med deras pappa handlar inte om konflikträdsla, jag är inte ett dugg rädd för honom eller vad han tycker. 

detta handlar om något mkt större , mina barn. Och jag vill inte förstöra eller göra något värre.
    Jag kommer att tänka en två och tre ggr. 

Vad är det du förstör om de inte får åka på semester med sin pappa och halvbror?

Det handlar inte om att de inte ska få träffa honom, utan bara att de inte åker på semester tillsammans. 

Svar på tråden Hjälp! Nu har det gått för långt! Varannan vecka barn