• Anonym (Hon)

Rata författare pga historik?

Ursäkta eventuella stavfel mm. Sovit ca tre timmar senaste veckan, så är lite urvriden.

Jag vet såklart att jag i slutändan gör som jag vill, men vill höra andras tankar.

Driver ett bokförlag. Fick in ett manus, som en anställd tyckte lät lovande och svarade att vi gärna ses för ett möte för att diskutera. Vi ska egentligen gå igenom det tillsammans, men hen hade lite mer fris tyglar när jag var sjuk.

Hen gick snarare på namnet än begåvning. Det visade sig vara mitt ex, som är lite småkänd i vissa kretsar. Min anställda visste inte om vår historik.

När jag sa att jag inte är intresserad av ett samarbete med honom fick jag många upprörda kommentarer. De tycker inte det spelar roll, medan jag absolut inte vill ha vidare kontakt med honom, och rent krasst betala hans bok åt honom.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Rata författare pga historik?
  • Anonym (orion)
    Anonym (Hon) skrev 2026-03-04 22:45:31 följande:

Vad säger ni?

Självklart skall du rata honom. Förläggarverksamhet i mindre skala med okända författare är närmast hobbyverksamhet så varför göra något om det inte känns bra.
  • Anonym (Q)

En av de saker jag älskar mest med att driva mitt eget företag är att jag kan välja de klienter som jag jobbar med. Fixar ditt förlag att du tackar nej till de eventuella inkomsterna som ditt ex skulle kunna bringa in, så hade jag inte förlorat någon sömn över att låta någon annan publicera hans verk.

• Anonym (Hon)
    Anonym (orion) skrev 2026-03-04 23:09:16 följande:
    Självklart skall du rata honom. Förläggarverksamhet i mindre skala med okända författare är närmast hobbyverksamhet så varför göra något om det inte känns bra.
    Det är inte hobbyverksamhet, men jag vill inte ha med honom att göra.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Q) skrev 2026-03-04 23:15:35 följande:

En av de saker jag älskar mest med att driva mitt eget företag är att jag kan välja de klienter som jag jobbar med. Fixar ditt förlag att du tackar nej till de eventuella inkomsterna som ditt ex skulle kunna bringa in, så hade jag inte förlorat någon sömn över att låta någon annan publicera hans verk.

Jag misstänker starkt att han skickade in just för att jag skulle få veta det.
  • Tecum

Förstår inte problemet, du är förläggare och bestämmer vilka böcker du vill ge ut? Om du inte vill ge ut exets bok så låt bara bli. Ingen annan har med det att göra. Tycker folk att du är ogin så låt dem. Han kan försöka med ett annat förlag.

• Anonym (Nej är en hel mening)
    Anonym (Hon) skrev 2026-03-05 18:26:51 följande:
    Det är inte hobbyverksamhet, men jag vill inte ha med honom att göra.
    Och det är fullt tillräckligt skäl, du finns inte för att bedriva välgörenhet och kan välja vilka affärer du vill.
  • Anonym (Moa)

Ditt förlag. Du bestämmer. 

Jag förmodar att de som protesterar aldrig själva har haft en knepig relation med ett ex.

Svar på tråden Rata författare pga historik?