Jag flyttade 40 mil för att bo i studentrum i en ganska stor stad och stadens kommunala bostadsbolag.. Hade tidigare bott i korridor utan problem och tyckte det skulle bli lika kul denna gång.
Vi var 4 personer som delade en typ lägenhet där vi hade gemensamt kök men egna rum med egen dusch och toalett. Även gemensamt vardagsrum fanns.
En kille bodde där sedan tidigare och vi andra tre var nya. De två andra och jag kom bra överens men den som bodde där tidigare var milt sagt speciell.
Dels fanns det en tv i vardagsrummet som han hyrt och tyckte vi skulle betala för, vilket vi inte gjorde för vi hade egna på rummet. Sedan märkte vi att han kunde sitta helt tyst och tittat på nåt program och så fort man öppnade som dörr så skrattade han överdrivet högt för att man skulle komma dit och fråga vad han tittade på. Bara för att några udda saker.
Jag märkte efter nån vecka att mitt rum luktade konstigt. Nåt skit var det som inte de andra hade. De märkte det när jag hade dörren öppen dock. Det var inget i golvbrunnrn eller liknande utan vi konstaterade att det var mögel någonstans, men oklart var.
Som astmatiker och allergisk var det inte någon höjdare. Bostadsbolaget gjorde inte så mycket utan konstaterade väl mer att "Ja det är nåt som luktar men vi vet inte vad". Jag blev ju sämre trots medicinering och försökte få en ny bostad. Till slut i slutet av oktober (flyttade in i augusti) fick jag veta att det finns en ny bostad med tidigast inflytt i januari.
För att kunna sova i mögelbostaden fick jag ha öppet fönster på nätterna och fick sova med flera lager kläder på mig plus mössa eftersom det var minusgrader ute.
Det tyckte inte bostadsbolaget var några problem, förtur var inget jag skulle få.
Då fick mina föräldrar nog. De visste hur jag mådde (var på väg till akuten flertalet gånger, åkte hem ofta på helgerna för att slippa vara i bostaden bland annat) och kontaktade bostadsbolaget och ifrågasatte om de visste hur allvarligt allergi och astma kunde vara och att man inte bara kan ignorera studenter.
På eftermiddagen kunde jag hämta mina nycklar till min nya bostad (som tydligen stod tom(!!) och flyttade helt 2 dagar senare när jag fått hjälp med att köra mina möbler (lite svårt att ta en säng på en cykel...

).
Efter ett par månader fick jag höra om att en studentlägenhet under hade delar av en badrumsvägg rasat...! Så nåt skit var det i huset men det erkändes inte till oss.