• Anonym (Fundersam på så mycket)

Kan en person ändras?

Om en person haft dåligt beteende pga ett beroende som nyligen kommit upp till ytan.

Finns det då chans att personen kan ändras och bli kärleksfull om personen Får hjälp med sitt beroende?

Jag älskar min kille Så mycket men han har haft en beroende av porr och kvinnor under alla våra år tillsammans vilket jag fått veta nu sedan 2 månader tillbaka att han gjort. Efter 3 år tillsammans så har han haft porr och kontakt med kvinnor under hela den tiden. 

Nu när allt uppdagats så tror jag att han kanske har mer ånger för att jag kommit på honom. 

Men han säger att han är så tacksam för att det kommit fram för att han inte lyckats sluta på.egen hand.

Hur ska man egentligen tänka? 

Är det verkligen utan räddning för en person som haft detta beteende?

Jag vet att det låter konstigt att jag fortfarande älskar honom och jag har gått ifrån honom men han försöker verkligen få mig tillbaka och han går hos psykolog som försöker hjälpa honom till psykiatrin för att få KBT behandling för sitt beroende. 

Tar alla tankar som går för att se vad andra tror om att en person kan ändras eller inte.

• Svar på tråden Kan en person ändras?
  • fornminne

Ja, han kan ändras. Men det kräver både självinsikt och hårt arbete från hans sida. Annars hjälper ingen behandling i världen.

Många med missbruk eller annat destruktivt beteende, ändrar sig aldrig. De säger bara det partnern eller ex-partnern vill höra.

Att försöka få partnern tillbaka är också en standard-reaktion från de som blir lämnade pga missbruk eller annat dåligt beteende. NU har de äntligen förstått. NU ska allt bli annorlunda. Osv osv. Men de sökte inte hjälp förrän de blev påkomna och lämnade?

Jag säger inte att du inte ska ge honom en chans till. Bara att du ska vara realistisk.

Om du ger honom en chans till och han trillar dit igen, har du styrkan att lämna för gott då?

• Anonym (Möjligt)

Jag har tron på att alla människor kan bli bättre människor.

Tror inte på "en gång tjuv alltid tjuv" tänket men för att bli en bättre person så måste ju viljan att bli bättre finnas där också.

Men man ska inte ge upp tycker jag.

• fornminne
    Anonym (Möjligt) skrev 2026-03-05 13:35:14 följande:

Jag har tron på att alla människor kan bli bättre människor.

Tror inte på "en gång tjuv alltid tjuv" tänket men för att bli en bättre person så måste ju viljan att bli bättre finnas där också.

Men man ska inte ge upp tycker jag.

Man bör absolut ha tron att människor kan ändras. Men det är inte detsamma som att gå tillbaka till en destruktiv relation, eller en relation där man har blivit svårt sviken.

Ofta blandas detta ihop. Att "inte ge upp" antas vara detsamma som att ge relationen en chans till. Men det är inte alls självklart.

Den som behöver förändras måste vara beredd att göra det, oavsett om det blir en fortsättning på relationen eller inte.
  • Anonym (Pernilla)

Ja han kan ha goda möjligheter att ändras men. Det kommer ta oerhört lång tid och mycket jobb från hans sida och det kräver också att du kliver bort från hans liv så han kan ändra sig av rätt anledning . 

Jag gissar att du också blivit medberoende till hans beteende och just därför också måste ta ett kliv bort från honom och läka dig själv och förstå hur ett missbruk fungerar för dig som partner. 

Förändringen betyder INTE automatiskt att ni kommer bli ihop igen för den du älskar är trots allt killen som har ett beroende och inte den friska personen och vem han blir efter förändring kan du omöjligt veta.  Han kanske landar i att han inte vill ha dig längre,  du kanske känner stt han förändrats till nån du inte längre har känslor för eller ni båda inser nyktert att det ni hade var dysfunktionellt och ni bör inte längre ens vara vänner. 

Så även du behöver landa I krass verklighet .  

• Ikaros12

Jag tror också att det kan gå. Men inte genom att han säger att det aldrig kommer att hända igen, eller att han säger att han ångrar sig. Jag tror att en förändring bara kan komma om personen själv avskyr sitt beteende själv och är öppen med att det är beroende och att han kan falla tillbaka i det. Har han den synen på det så kommer han att bli mycket mer transparent och prata om det. Förstå din sida och din oro och vilja trygga upp dig. Blir han sur på dig eller börjar låtsas som att det är något ni kan lägga åt sidan, skulle jag inte vara trygg, för då håller det inte länge innan han gör något nytt. Det gäller alla beroenden. Att han har självinsikten i beroendet, avskyr den och vill ha en förändring tror jag är den enda lösningen.

Att du älskar honom är absolut inget du ska skämmas över. Han har säkert jättefina sidor, men hans beroende riskerar att skada dig väldigt mycket i längden. Du kan absolut träffa en person med fina egenskaper som inte skadar dig på det här sättet. Så låt honom inte få för mycket tid till förändring. 

• Anonym (M.)

Jag skulle inte stanna eller gå tillbaka, i alla fall. Jag skulle inte ta risken. VARFÖR, liksom, när det finns så många fina killar som INTE behöver försöka ändra något? 

Att du älskar honom betyder inget i det långa loppet, för kärlek till en person av det motsatta könet går över när man inte längre har honom för ögonen. Även om man inte tror det. Vi är skapta så. Kärleken går över, och sedan kan du hitta någon bättre. 

(Om du hade varit hans syster eller mamma hade mitt svar varit annorlunda, för då är det värt att kämpa för den livslånga unika relationen.)

• Fjäril kär

En person som har självinsikt oavsett vilket beroende VET att det inte går att lova något. Alla som lever med tillfrisknande av olika slags beroende vet att frestelsen alltid finns där och att det är högst troligt att man trillar dit igen . Beroendet av sex och uppmärksamhet kan så lätt triggas igång igen eftersom det handlar om känslor och hur folk agerar och är en rätt otacksam sak att jobba med eftersom han så lätt kan fastna hos någon som fungerar likadant. 

Detta kräver förmodligen åratal av terapi innan han hittar nån väg framåt som kan funka. 

Kasta inte bort ditt liv på nån som inte är bra för dig utan gå vidare med en frisk människa som inte har en massa issues.

• Anonym (Fundersam på så mycket)
    Anonym (Pernilla) skrev 2026-03-05 14:48:04 följande:

Ja han kan ha goda möjligheter att ändras men. Det kommer ta oerhört lång tid och mycket jobb från hans sida och det kräver också att du kliver bort från hans liv så han kan ändra sig av rätt anledning . 

Jag gissar att du också blivit medberoende till hans beteende och just därför också måste ta ett kliv bort från honom och läka dig själv och förstå hur ett missbruk fungerar för dig som partner. 

Förändringen betyder INTE automatiskt att ni kommer bli ihop igen för den du älskar är trots allt killen som har ett beroende och inte den friska personen och vem han blir efter förändring kan du omöjligt veta.  Han kanske landar i att han inte vill ha dig längre,  du kanske känner stt han förändrats till nån du inte längre har känslor för eller ni båda inser nyktert att det ni hade var dysfunktionellt och ni bör inte längre ens vara vänner. 

Så även du behöver landa I krass verklighet .  

Nej medberoende har jag undvikit jag är bara den som är mentalt krossad
  • Anonym (vanir)
    Anonym (Fundersam på så mycket) skrev 2026-03-05 13:03:39 följande:
    Kan en person ändras?

Om en person haft dåligt beteende pga ett beroende som nyligen kommit upp till ytan.

Finns det då chans att personen kan ändras och bli kärleksfull om personen Får hjälp med sitt beroende?

Jag älskar min kille Så mycket men han har haft en beroende av porr och kvinnor under alla våra år tillsammans vilket jag fått veta nu sedan 2 månader tillbaka att han gjort. Efter 3 år tillsammans så har han haft porr och kontakt med kvinnor under hela den tiden. 

Nu när allt uppdagats så tror jag att han kanske har mer ånger för att jag kommit på honom. 

Men han säger att han är så tacksam för att det kommit fram för att han inte lyckats sluta på.egen hand.

Hur ska man egentligen tänka? 

Är det verkligen utan räddning för en person som haft detta beteende?

Jag vet att det låter konstigt att jag fortfarande älskar honom och jag har gått ifrån honom men han försöker verkligen få mig tillbaka och han går hos psykolog som försöker hjälpa honom till psykiatrin för att få KBT behandling för sitt beroende. 

Tar alla tankar som går för att se vad andra tror om att en person kan ändras eller inte.

Det är inte konstigt att du fortfarande älskar den han var innan missbruket, eller är utan missbruket.

Det är inget att skämmas för.

Men i övrigt håller jag med många andra i tråden. Du måste ta hand om dig själv, hålla huvudet kallt och vara realistisk. Visst kan han ändra sig, men det är inte säkert att det sker eller blir en varaktig förändring. Det är ofta mycket snack från missbrukare. Många vackra ord och fagra löften som kanske inte infrias. Och som någon skrev, det är inte ovanligt att de försöker få partnern tillbaka.

Om det ska funka, måste han själv vilja förändras, oavsett om ni blir ett par igen eller inte.
  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (Fundersam på så mycket) skrev 2026-03-05 20:23:04 följande:
    Nej medberoende har jag undvikit jag är bara den som är mentalt krossad
    Det är oerhört lätt att fastna i medberoende i efterhand ju mer vackra ord han lovar dig.. och ju mer förkrossad och desperat du känner dig..  

Var rädd om dig och lär dig hur medberoende fungerar 

❤️
  • Lynx123

Han har ljugit och gått bakom ryggen på dig i tre år. I TRE ÅR! 

Varför har han nu kommit till insikt? Jo, för att allt har uppdagats.

Om han någonsin kommer ändra sig så kommer det att ta många år och du kommer förmodligen aldrig känna full trygghet och tillit med honom igen.

Är det så du vill leva ditt liv?

• Anonym (vanir)

En annan sak man alltid måste ha med sig i sådana här fall, är att det aldrig finns några garantier.

Det finns missbrukare som blir "friska" och inte får återfall på många år, men det är inget man kan räkna med. Även om de ändrar sig och går i behandling.

Kan du leva med det TS?

Att han ljög för dig i flera år och sökte hjälp först när han blev påkommen och du drog, är också helt klart en försvårande omständighet. Han har inte visat någon större ansvarskänsla förrän han blev "tvungen".

Man kan inte styra sina känslor, däremot sina handlingar och val. Går du tillbaka till honom, är det ett val du gör. Du skriver att du älskar honom och det upphör inte bara så där, men du måste våga fråga dig om han är värd din kärlek? Om det är värt alla ansträngningar och uppoffringar som i så fall kommer?

Att alla förtjänar en andra chans hör inte till saken. Och det stämmer inte ens. Många förtjänar en andra chans, men inte alla. Din man gör det absolut, men kanske inte med dig. 

Ni var tillsammans i flera år och det har bara gått två månader sedan uppbrottet. Du behöver tid att läka, samt bör kanske inte ens ha kontakt med honom? Om det påverkar dig så.

Även om det kanske inte känns så nu, kommer du att kunna älska någon annan.

• Hornper

Tyvärr. Människor ändrar sig aldrig. Personligheten är nedärvd och styr beteendet.
    Därför är en individs tidigare beteende det som bäst förutsäger vederbörandes framtida beteende.

• Anonym (M.)
    Hornper skrev 2026-03-06 19:24:29 följande:

Tyvärr. Människor ändrar sig aldrig. Personligheten är nedärvd och styr beteendet.
    Därför är en individs tidigare beteende det som bäst förutsäger vederbörandes framtida beteende.

Ja och nej - uppfostran har också stor betydelse. Men annars stämmer det du säger, om att tidigare beteende förutsäger framtida beteende. Själv skulle jag aldrig våga chansa med en kriminell och/eller missbrukare. 
  • Hornper
    Anonym (M.) skrev 2026-03-06 19:29:59 följande:
    Ja och nej - uppfostran har också stor betydelse. Men annars stämmer det du säger, om att tidigare beteende förutsäger framtida beteende. Själv skulle jag aldrig våga chansa med en kriminell och/eller missbrukare. 
    Alla studier som gjorts på enäggstvillingar tyder på att uppfostran, och andra förhållanden under uppväxten, har försumbar betydelse. S.k. terapi har om möjligt ännu mindre inverkan på en persons beteende.
    Vi är som vi är helt enkelt.
Svar på tråden Kan en person ändras?