• Anonym (S)

Sagt upp mig - hjälp ang lönespec

Har sagt upp mig från mitt jobb och kommer sluta 20/4. När jag kollade min lönespec för april så kommer jag få ut ca 9000 mindre och jag frågade lön support hur det kommer sig.

Jag fick svar tillbaka att jag inte får ut nån lön för perioden 21/4-30/4. Men jag kollade mitt schema och av dessa dagar skulle jag ha jobbat 6 dagar , vilket innebär ca 6000kr. Eller är det så att dom tar för alla dagar för den perioden? Tycker det dras alldeles för mycket pengar, men fick bara det svaret tillbaka. 

• Svar på tråden Sagt upp mig - hjälp ang lönespec
  • Anonym (Klara)
    Anonym (S) skrev 2026-03-05 13:25:11 följande:

Har sagt upp mig från mitt jobb och kommer sluta 20/4. När jag kollade min lönespec för april så kommer jag få ut ca 9000 mindre och jag frågade lön support hur det kommer sig.

Jag fick svar tillbaka att jag inte får ut nån lön för perioden 21/4-30/4. Men jag kollade mitt schema och av dessa dagar skulle jag ha jobbat 6 dagar , vilket innebär ca 6000kr. Eller är det så att dom tar för alla dagar för den perioden? Tycker det dras alldeles för mycket pengar, men fick bara det svaret tillbaka. 

Fast du ska ju inte jobba 21-30/4, så självklart drar de av för det. 
  • Yllop
    Anonym (S) skrev 2026-03-05 13:25:11 följande:

Antar att du har månadslön.
    Då arbetsgivaren att dra bort tio dagars lön.

• Anonym (Ellen)

Du kan ju inte få lön när du inte arbetar.
    Oavsett hur du skulle ha arbetat så kommer du inte fullgöra något arbete, eller hur? 

Tänk ett varv till och vänd på det, borde du få betalt från 21-30/4 tycker du? När du inte jobbar?

• Anonym (S)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-03-05 15:15:29 följande:

Du kan ju inte få lön när du inte arbetar.
    Oavsett hur du skulle ha arbetat så kommer du inte fullgöra något arbete, eller hur? 

Tänk ett varv till och vänd på det, borde du få betalt från 21-30/4 tycker du? När du inte jobbar?

Nej det förstår jag såklart. Det enda jag undrade över var om det är rätt att dom även ska ta dagar som jag inte skulle ha arbetat enligt mitt schema. Jag får ju inte betalt i lön för mina lediga dagar? 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (S) skrev 2026-03-05 15:36:03 följande:
    Nej det förstår jag såklart. Det enda jag undrade över var om det är rätt att dom även ska ta dagar som jag inte skulle ha arbetat enligt mitt schema. Jag får ju inte betalt i lön för mina lediga dagar? 
    Har du månadslön? I så fall får du betalt t om den 20/4, dvs för 20 dagar fast du inte arbetar alla dessa dagar. Då ska det också dras bort 9 dagar.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (S) skrev 2026-03-05 15:36:03 följande:
    Månadslön beräknas sällan utifrån schema.
    Utan det finns formler för hur man beräknar den lön du ska ha.
    En vanlig formel är att man tar månadslön x 12 / 365 för att få fram vad en kalenderdag är värd.
    I så fall tar du din månadslön x 12 / 365 och får en daglön. Den tar du sedan x 20 eftersom du arbetar 20 dagar i april.
    Tänk vad du ska ha.
    Inte vad du inte ska ha.

En annan formel inom tex vård och kommun är att man tar månadslön / antal dagar i den aktuella månaden.
    April har 30 dagar. Så där skulle det bli månadslön / 30 x 20 dagar.

Hur man beräknar beskrivs i kollektivavtal eller lokal policy om avtal saknas.
  • Anonym (Martin)

Har du ingen semesterersättning som ska betalas ut

Svar på tråden Sagt upp mig - hjälp ang lönespec