• Anonym (Uppmärksamhet)

Guld och diamanter, stenar och tankar om det

Vi var ett gäng som hade en diskussion om guld, vitt guld, diamanter och färgade stenar och dess rån/stöldbegärlighet. 

Flertalet sa att dom skulle vara mycket mer försiktiga med guldsmycken och guld med diamanter på vissa ställen och på resor än med vitt guld som tom har diamanter.

Deras uppfattning var att vitt guld med diamanter eller med färgade men ändå dyrbara stenar som saffir t ex drog mindre uppmärksamhet till sig. 

Guldsmycken eller guld med speciellt diamanter men även färgade stenar var mycket mer uppseendeväckande på ett dåligt sätt gällande just stöld och rån tyckte majoriteten. 

Hur tänker du? Håller du med om att vitt guld med diamanter eller färgade stenar ser billigare ut än guld dito och att rån/stöldrisken minskar pga det? 

• Svar på tråden Guld och diamanter, stenar och tankar om det
  • Anonym (P)
    Anonym (Uppmärksamhet) skrev 2026-03-05 15:49:39 följande:

Vi var ett gäng som hade en diskussion om guld, vitt guld, diamanter och färgade stenar och dess rån/stöldbegärlighet. 

Flertalet sa att dom skulle vara mycket mer försiktiga med guldsmycken och guld med diamanter på vissa ställen och på resor än med vitt guld som tom har diamanter.

Deras uppfattning var att vitt guld med diamanter eller med färgade men ändå dyrbara stenar som saffir t ex drog mindre uppmärksamhet till sig. 

Guldsmycken eller guld med speciellt diamanter men även färgade stenar var mycket mer uppseendeväckande på ett dåligt sätt gällande just stöld och rån tyckte majoriteten. 

Hur tänker du? Håller du med om att vitt guld med diamanter eller färgade stenar ser billigare ut än guld dito och att rån/stöldrisken minskar pga det? 

Platima och vitt guld är inte billigare. Rånarna kollar nog in hela personen allmänt, klockor, kläder osv. För att bedöma om det skulle vara lönsamt.

Bäst i vissa länder är att inte bära smycken och att ha en billig klocka. Pengarna/kort i påse under kläderna. Kommer det någon och hotar, ge dem allt snabbt. 
  • Anonym (Uppmärksamhet)
    Anonym (P) skrev 2026-03-05 16:08:50 följande:
    Platima och vitt guld är inte billigare. Rånarna kollar nog in hela personen allmänt, klockor, kläder osv. För att bedöma om det skulle vara lönsamt.

Bäst i vissa länder är att inte bära smycken och att ha en billig klocka. Pengarna/kort i påse under kläderna. Kommer det någon och hotar, ge dem allt snabbt. 
    Vi sa inte att det ÄR billigare för det vet vi ju naturligtvis att det inte är men att det ger ett billigare intryck för någon som bara tittar på en i förbigående. Det kan även vara svårare att avgöra om det är vitt guld, platina eller silver eller bara någon skräpmetall jämfört med guld om man bara ser någon på gatan typ. 

Guld är mer riskabelt var majoritetens åsikt pga att det ser dyrare ut och drar mer uppmärksamhet överlag.  

Sen är det ju smart att inte se ut som om man kom direkt från Beverly Hills drypandes i bling och guldklockor och dyra väskor men vår diskussion utgick från att se helt "normal" Svensson ut och sen ha guld alternativt vitt guld på sig. Då var nästan allas åsikt att vitt guld såg mindre dyrbart ut och därmed hade mindre risk att ha på sig. 
  • Anonym (Nope)

Nä det skulle jag verkligen inte säga. Tvärtom. Rött guld kan ju för övrigt också vara fejk. Håller för övrigt med ovan, att de förmodligen kollar in personen. För det går inte att bedöma på håll. Till och med experter måste kolla noga med förstoringsglas och har ändå ibland fel.

• Anonym (Aquafresh)

Jag tror mer på helheten som ovan skrev. 

Om du har en halskedja i platina eller ett maffigt halsband i guld men är klädd som en luffare kommer ingen att tro det är äkta, eller så bara pläterat guld.

Är du ung- också mindre risk att någon tror det är äkta om inte din helhet stämmer. Har du ett Van Cleef & Arpels Alhambra armband- finns tusen kopior att köpa på Swedora, Boozt, Shein. Jag var i London och hade en lite finare väska och vår värdinna tittade kritiskt på mig: "hm, jo den kan nog se äkta ut, om du tar en finare blus imorron". Jag använder ibland lyx för att bli lämnad ifred av affärsbiträden. 

Jag har lite dyrare smycken ibland men vet hur man klär ner sig som turist. Som kryssningsturist är man t.ex. mer safe för du går med personal och bussar som har avtal med rederiet, undviker osäkra kvarter. I jobbet lämnar jag ibland vigselringen hemma och har en enklare på resan.

Den som fiskar rånoffer ställer sig givetvis utanför det 5-stjärniga hotellet och noterar vilka som kommer ut, inte utanför mellanklasshotellen. Och man kan undvika mycket problem även i mer riskfyllda städer genom att röra sig vant och snabbt, och inte t.ex. bli stående och högljutt diskutera om vägen på annat språk än landets. I resvana ingår att bete sig som andra och inte stå ut.

• Öland 4ever
    Anonym (Uppmärksamhet) skrev 2026-03-05 15:49:39 följande:

Det beror väl helt och hållet på var och i vilka kretsar du tänkt att röra dig. 
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (Uppmärksamhet)
    Anonym (Nope) skrev 2026-03-05 16:31:51 följande:

Nä det skulle jag verkligen inte säga. Tvärtom. Rött guld kan ju för övrigt också vara fejk. Håller för övrigt med ovan, att de förmodligen kollar in personen. För det går inte att bedöma på håll. Till och med experter måste kolla noga med förstoringsglas och har ändå ibland fel.

Menar du att du tycker att vitt guld ser dyrare ut? 

Vi är inte födda igår och har själva dyrbara smycken och vet naturligtvis att det inte går att avgöra på håll hur dyrbart eller äkta något är men oavsett så ansåg majoriteten i vår grupp att vitt guld var mindre riskabelt. Speciellt då när man har "vanliga" kläder och ingen speciell väska ute på stan. På ett kungligt bröllop så är det ju förstås en annan femma. Guld i mun

Majoriteten tyckte även att färgade stenar och pärlor lätt kan uppfattas som billigt skräp fast det inte är det. 

Det finns inget rätt eller fel i frågan utan bara åsikter och det här var vår grupps åsikt och jag är nyfiken på era tankar. 
  • Anonym (Uppmärksamhet)
    Öland 4ever skrev 2026-03-05 16:39:42 följande:
    Det beror väl helt och hållet på var och i vilka kretsar du tänkt att röra dig. 
    Exakt men nu pratade vi inte om Båstad under Tennisveckan eller Östermalm utan bara att se "vanlig" ut på stan eller i förorten eller som turist/på affärsresa i valfri stad i världen. Någon man bara ser på en flygplats eller var som helst som inte gör att man kan avgöra personens förmodade ekonomiska status. 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Uppmärksamhet) skrev 2026-03-05 16:43:40 följande:
     Menar du att du tycker att vitt guld ser dyrare ut? 

Vi är inte födda igår och har själva dyrbara smycken och vet naturligtvis att det inte går att avgöra på håll hur dyrbart eller äkta något är men oavsett så ansåg majoriteten i vår grupp att vitt guld var mindre riskabelt. Speciellt då när man har "vanliga" kläder och ingen speciell väska ute på stan. På ett kungligt bröllop så är det ju förstås en annan femma. Guld i mun

Majoriteten tyckte även att färgade stenar och pärlor lätt kan uppfattas som billigt skräp fast det inte är det. 

Det finns inget rätt eller fel i frågan utan bara åsikter och det här var vår grupps åsikt och jag är nyfiken på era tankar. 
    Dyrare och finare, absolut.
  • Anonym (Annie)

Jag skulle inte hålla med om det. Snarare har jag en del i min bekantskapskrets som är väldigt classy och som valt vitt guld. Det är lite känsligare men väldigt snyggt (tycker jag). Och i kombination med diamanter... då kanske färgen på guldet är egalt.

• Anonym (Uppmärksamhet)
    Anonym (Aquafresh) skrev 2026-03-05 16:37:29 följande:

Jag tror mer på helheten som ovan skrev. 

Om du har en halskedja i platina eller ett maffigt halsband i guld men är klädd som en luffare kommer ingen att tro det är äkta, eller så bara pläterat guld.

Är du ung- också mindre risk att någon tror det är äkta om inte din helhet stämmer. Har du ett Van Cleef & Arpels Alhambra armband- finns tusen kopior att köpa på Swedora, Boozt, Shein. Jag var i London och hade en lite finare väska och vår värdinna tittade kritiskt på mig: "hm, jo den kan nog se äkta ut, om du tar en finare blus imorron". Jag använder ibland lyx för att bli lämnad ifred av affärsbiträden. 

Jag har lite dyrare smycken ibland men vet hur man klär ner sig som turist. Som kryssningsturist är man t.ex. mer safe för du går med personal och bussar som har avtal med rederiet, undviker osäkra kvarter. I jobbet lämnar jag ibland vigselringen hemma och har en enklare på resan.

Den som fiskar rånoffer ställer sig givetvis utanför det 5-stjärniga hotellet och noterar vilka som kommer ut, inte utanför mellanklasshotellen. Och man kan undvika mycket problem även i mer riskfyllda städer genom att röra sig vant och snabbt, och inte t.ex. bli stående och högljutt diskutera om vägen på annat språk än landets. I resvana ingår att bete sig som andra och inte stå ut.

Håller med om så gott som allt du skrev och om helheten, absolut. VCA armband ser man ju på hälften av högstadietjejerna i orten så det är mer troligt att det är en kopia än inte om man ser ett sånt på stan. Och det där med äkta väska eller inte beroende på ens kläder är ju också helt sant om hur den förmodligen uppfattas. 

Men vår diskussion var främst riktad mot att bara röra sig var som helst i världen, förutom favalan typ, och ha "normala" kläder utan några speciella märken och samma sak med väskor utan något speciellt märke. För självklart tror man ju mer på att det är äkta smycken oavsett färg på guldet om någon ser ut som en klädannons från Gucci än bara "vanliga" kläder. 

Till alla; för att inte ha för många variabler i diskussionen så utgå från en "normalt" välklädd kvinna i valfri stad eller förort både i Sverige och i världen. 
  • Anonym (Uppmärksamhet)
    Anonym (Annie) skrev 2026-03-05 16:55:20 följande:

Jag skulle inte hålla med om det. Snarare har jag en del i min bekantskapskrets som är väldigt classy och som valt vitt guld. Det är lite känsligare men väldigt snyggt (tycker jag). Och i kombination med diamanter... då kanske färgen på guldet är egalt.

En del tycker att vitt guld är mer classy för att det är mer understated än guld. Guld är lite showigt och se på mig anser ju en del när man googlar runt lite. Själv föredrar jag guld och passar bäst i det men kan hålla med om att vitt guld är lite mer diskret och jättefint på vissa personer. 

Det kom upp i diskussionen att vitt guld med färgade stenar var det nog inte många som automatiskt skulle tänka "dyrt!" (även om vi vet att det kan vara väldigt dyrt) och därmed fick man (förhoppningsvis) vara ifred. Men du har kanske rätt i att i kombination med diamanter så kan det nog dra till sig lika mycket uppmärksamhet som guld. 
  • Anonym (Emerald)

Som många har sagt så går det inte att avgöra om ett smycke är äkta utan att väga det och/eller titta på det med förstoring (man kan se skillnad mellan vitguld och silver eftersom det har olika glans eller färg på glansen). Eftersom det finns smycken som ser ut som guld (tex guldfärgat stål), bra gjorda oäkta stenar osv, så är det inte själva materialet som ser dyrt eller billigt ut, utan snarare designen på smycket. 

Jag tänker att en van tjuv vet vad hen ska titta efter och kan avgöra med ganska bra säkerhet hur mycket ett smycke är värt, om det är guld eller vitguld eller äkta diamant eller kubisk zirkonia spelar mindre roll. De som tror att de ska vara mer säkra från tjuvar för att de bär vitt guld tror jag lurar sig själva. 

När jag reser har jag aldrig på mig eller med mig smycken som jag är rädd om, och hemma förvaras de i kassaskåp.

• Öland 4ever
    Anonym (Uppmärksamhet) skrev 2026-03-05 16:48:17 följande:
    Exakt men nu pratade vi inte om Båstad under Tennisveckan eller Östermalm utan bara att se "vanlig" ut på stan eller i förorten eller som turist/på affärsresa i valfri stad i världen. Någon man bara ser på en flygplats eller var som helst som inte gör att man kan avgöra personens förmodade ekonomiska status. 
    Om du till fullo bortser från risken med att bli bestulen eller rånad så är ju guld det klockrena valet. Då syftar jag inte på vitt guld utan det vanliga gamla gula guldet. Använde själv mycket silver när jag var yngre. Men det blev lätt svart. Så jag gick själv över till äkta gult guld. 
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
Svar på tråden Guld och diamanter, stenar och tankar om det