Anonym (Aquafresh) skrev 2026-03-05 16:37:29 följande:
Jag tror mer på helheten som ovan skrev.
Om du har en halskedja i platina eller ett maffigt halsband i guld men är klädd som en luffare kommer ingen att tro det är äkta, eller så bara pläterat guld.
Är du ung- också mindre risk att någon tror det är äkta om inte din helhet stämmer. Har du ett Van Cleef & Arpels Alhambra armband- finns tusen kopior att köpa på Swedora, Boozt, Shein. Jag var i London och hade en lite finare väska och vår värdinna tittade kritiskt på mig: "hm, jo den kan nog se äkta ut, om du tar en finare blus imorron". Jag använder ibland lyx för att bli lämnad ifred av affärsbiträden.
Jag har lite dyrare smycken ibland men vet hur man klär ner sig som turist. Som kryssningsturist är man t.ex. mer safe för du går med personal och bussar som har avtal med rederiet, undviker osäkra kvarter. I jobbet lämnar jag ibland vigselringen hemma och har en enklare på resan.
Den som fiskar rånoffer ställer sig givetvis utanför det 5-stjärniga hotellet och noterar vilka som kommer ut, inte utanför mellanklasshotellen. Och man kan undvika mycket problem även i mer riskfyllda städer genom att röra sig vant och snabbt, och inte t.ex. bli stående och högljutt diskutera om vägen på annat språk än landets. I resvana ingår att bete sig som andra och inte stå ut.
Håller med om så gott som allt du skrev och om helheten, absolut. VCA armband ser man ju på hälften av högstadietjejerna i orten så det är mer troligt att det är en kopia än inte om man ser ett sånt på stan. Och det där med äkta väska eller inte beroende på ens kläder är ju också helt sant om hur den förmodligen uppfattas.
Men vår diskussion var främst riktad mot att bara röra sig var som helst i världen, förutom favalan typ, och ha "normala" kläder utan några speciella märken och samma sak med väskor utan något speciellt märke. För självklart tror man ju mer på att det är äkta smycken oavsett färg på guldet om någon ser ut som en klädannons från Gucci än bara "vanliga" kläder.
Till alla; för att inte ha för många variabler i diskussionen så utgå från en "normalt" välklädd kvinna i valfri stad eller förort både i Sverige och i världen.