Anonym (Mia) skrev 2026-03-06 13:44:18 följande:
Japp. Jag har 2 barn. Kommer alltid vara mina barn. Är barn till mina föräldrar själv. Däremot har jag inga ungar.
Kan fråga mina grannar hur det är med deras barn när vi träffar dem. Barnen är 30+ med egna familjer.
I Skåne säger man oftast mor och far om sina föräldrar. Har skånska vänner som aldrig skulle tilltala sina föräldrar mamma och mamma eller ännu värre: morsan och farsan.
Det var inte begreppet "barn" jag menade utan att du skriver hur mycket de fyller i år istället för hur gamla de är.
Det är något som jag stör mig på... mitt problem. Visst. Men lik förbannat stör jag mig varje gång jag ser det.
Kallade för övrigt inte dina tonåringar för ungar, det var mina egna jag refererade till. Ser inget negativt i det uttrycket.
Det sista känner jag till och det har inget med saken att göra.
Core skrev 2026-03-06 14:57:56 följande:
Vänta, menar du att begreppet barn försvinner under tonåren? Om morsan presterar mig och min bror, vi som snart är inne i tidig medelålder säger hon fortfarande och det här är mina barn
Hur menar du att ungar är bättre att säga?
Nej, det menar jag inte.
Och det menar jag inte, men jag menar också att det inte är något fel med "ungar".
Finländsk skrev 2026-03-06 15:26:52 följande:
Hen syftade nog på formuleringen "barn som blir 14 och 17" istället för "barn som är 13 och 16". Tycker själv att det kan vara helt berättigat att uttrycka sig så, snart 14 är en helt annan ålder än nyss fyllda 13.
Exakt, helt rätt uppfattat.
Och visst du har rätt i det andra också, men nu var det inte så det uttrycktes. Utan "blir *siffror* i år.
Kanske dessa ungar fyller i december, eller så fyller de i april. I situation ett, helknäppt, i situation två, helt ok. Men då tillägger man den lilla detaljen att det sker om en månad.