• Mothermother

Min katt håller aldrig käften

Så grov rubrik men är så less. 
    Vår ena katt har sedan vi köpte honom (snart två år sedan) jamat och jamat och jamat och jamat. 

Vi märkte rätt snabbt från att han började komma ur kattunge-fasen att han var en pratglad katt så det är inget FEL på honom. Men Jag håller på att bli tokig.
    Han jamar på natten, han jamar tidigt på morgonen, han jamat på dagarna men BARA när vår 6-månaders bebis sover, annars är han tyst. Han jamar när han vill ha blötmat (torrfoder finns alltid), han jamar x10000 MEDANS man håller upp blötmaten för han blir så exalterad I guess.

Vi har ett äldre barn också som leker med honom efter skolan och på kvällarna så han får stimulans. Och han får mat. Och han får godis. Och allt annat han behöver. 

Utöver det så är han liksom allmänt jobbig men vet inte om det hör ihop. Han jagar vår andra katt, brottar ner honom, biter honom i strupen så han skriker osv. Han är kastrerad kan jag nämna. 
    Han välter saker medvetet hemma, han rotar i sopor, han snor mat från våra tallrikar mitt framför ögonen på oss Osv. Listan kan göras såååå lång. Men just jamandet är det som vi inte kan leva med.
    Vårt äldre barn är ju tyvärr helt besatt av den här katten så vi kan inte göra oss av med honom. 
    Snälla. Vad gör Man?

• Svar på tråden Min katt håller aldrig käften
  • Dexter dot com

Låter ju som han är understimulerad och uttråkad. Testa att aktivera honom mer tex med promenader i sele.

• Mothermother
    Dexter dot com skrev 2026-03-06 07:24:41 följande:

Låter ju som han är understimulerad och uttråkad. Testa att aktivera honom mer tex med promenader i sele.

Vi har faktiskt testat även detta, utan resultat :( 
  • Fjäril kär

En typisk slyngel med tonårsfasoner,   det går över jag lovar. 

Är han kastrerad? Annars är det hög tid att ta det då det också påverkar beteendet. 

Annars är det bara att bita ihop och gilla läget för om ett tag kommer han växa på sig lite mer och han lugnar ner sig 

• Jårdi

Antar att det är en innekatt? Jag tror inte det funkar för alla katter. Passade en sån en gång och det var hemskt, kattskrället öppnade skåp och påsar med mat. Stod på mig när jag skulle sova. Jamade hela tiden. Han fick åka hem till sin ägare snabbt! 

• Anonym (Hade en)

Jag hade en sån. Han höll på i flera år. Jamade väldigt ofta och verkade vara extremt rastlös i själen. Av en händelse insåg jag att han förmodligen aldrig kände sig tillfredsställd av maten han åt. Jag bytte foder (till enbart ägg) och han blev som en helt annan katt. 
    Från att ha varit ständigt på alerten och konstant jamandes till lugnare och mer fridfull. 

Med andra ord, det kan vara något sånt eran katt känner. Testa att skippa all traditionell kattmat i en vecka (som mestadels består av kolhydrater) och ge den enbart protein i form av ägg, kyckling och fisk i en mängd som den känner sig nöjd med. Vissa katter föredrar kyckling framför fisk och tvärtom. Experimentera lite med det i en vecka. Blir det ingen bättring så har ni åtminstone testat. 

• Anonym (Flytta katten)

Jag tror att er katt kan vara understimulerad på grund av att han är innekatt även om han är kastrerad. Det är inte normalt vad jag vet att en katt jamar så pass ofta. Vet en katt som jamar åt för mig att han är understimulerad, han var utekatt innan han blev omhändertagen och fick bo på jourhem 6 månader, han blev undernärd för att han vantrivdes där. 
    Kan ni inte förklara för ert äldre barn att er katt skulle få ett bättre liv om han fick komma ut på landet och springa omkring och kunna jaga möss m.m. Det är ju viktigt att katten trivs och säg till barnet att ni kan hälsa på ibland. 
    Kanske kan skaffa en honkatt istället, en vuxen innekatt som kanske behöver en omplacering på grund av ägaren blivit sjuk eller någon har fått allergi, inte på grund av vanvård. 
    Kan inte rekommendera katter som blivit utsatta för våld, för då kan ni få en katt som bits t.ex. när man kelat ett tag så får man ett bett som gör ont utan att man hinner reagera och kan förhindra det. Har erfarenhet utav de inte så kul. 

• Anonym (Nope!)
    Fjäril kär skrev 2026-03-06 11:03:25 följande:

En typisk slyngel med tonårsfasoner,   det går över jag lovar. 

Är han kastrerad? Annars är det hög tid att ta det då det också påverkar beteendet. 

Annars är det bara att bita ihop och gilla läget för om ett tag kommer han växa på sig lite mer och han lugnar ner sig 

Verkligen inte - olika raser är olika "pratiga". Rag-dolls är tysta medan Bengaler är otroligt gapiga och håller nästan aldrig käft, haha. De snackar och skriker, jamar och låter hela tiden.
    Sedan är katter oavsett ras jävligt olika som individer som barn, hundar och andra.
    Tar du på dig ett djur så är det for life - inte ditt men för djurets.
  • Anonym (coolaste katten i stan)

Låt det arma djuret gå ut. Det löser ungefär 90 % av beteendeproblemen som kan uppstå hos innekatter. Åtminstone om det är en normalt funtad katt som är gjord för svenskt klimat och med normal intelligens. Vissa raskatter är antingen för temperaturkänsliga eller för lågintelligenta för att klara sig på ett föredömligt sätt ute.

Jag upphör aldrig att förvånas över att folk tror att de kan döma en katt till ett evigt liv inomhus och sen blir irriterade på att katten inte fungerar som tänkt. Skyll dig själv säger jag.

Katter är fria själar och har rätt till ett privatliv. Då mår de som bäst och hemmet (inomhus) används som trygg mat och viloplats.

• Anonym (coolaste katten i stan)
    Anonym (Hade en) skrev 2026-03-06 21:58:54 följande:

Jag hade en sån. Han höll på i flera år. Jamade väldigt ofta och verkade vara extremt rastlös i själen. Av en händelse insåg jag att han förmodligen aldrig kände sig tillfredsställd av maten han åt. Jag bytte foder (till enbart ägg) och han blev som en helt annan katt. 
    Från att ha varit ständigt på alerten och konstant jamandes till lugnare och mer fridfull. 

Med andra ord, det kan vara något sånt eran katt känner. Testa att skippa all traditionell kattmat i en vecka (som mestadels består av kolhydrater) och ge den enbart protein i form av ägg, kyckling och fisk i en mängd som den känner sig nöjd med. Vissa katter föredrar kyckling framför fisk och tvärtom. Experimentera lite med det i en vecka. Blir det ingen bättring så har ni åtminstone testat. 

Nej, nej, NEJ! Följ inte detta rådet, det är hälsovådligt och kan leda till en rad olika bristsjukdomar med tiden. Katter är obligata carnivorer. Det innebär INTE att man kan ge dem enbart sådant protein som människor äter. Det är inte en komplett diet för en katt.

Naturligt äter de även inälvor, ben, brosk, bindväv mm. Ibland vissa vegetabilier. Om man ska göra egen mat till sin katt ska man vara väl påläst om kattens näringsbehov, inte killgissa hej vilt som du verkar göra här 

Tur att din katt inte mådde dåligt (vad du märkte). Hur gammal blev den, hur länge fick den denna typ av mat och vad dog den av?
  • Anonym (Nope!)

En katt är som att ha ett litet barn, även när katten är vuxen, men inte barnet, hahaha
    Olika raser har olika egenskaper vilka man kan "välja" men en unge är ... just en "unge" med olika egenskaper vilket  gör den rätt lika med en katt = kan inte styras!!
    Blivit morfar och dottern verkar vilja forcera progress men, vad fan - ungen vänder sig när den vill. sover när den vill och äter och spyr när den vill. 
    Har alltid varit så och kommer alltid så att vara.
    Dottern är 30 så hon har säkert glömt ....

• Anonym (Hur trivs du själv i bur?)
    Anonym (coolaste katten i stan) skrev 2026-03-07 00:26:19 följande:

Låt det arma djuret gå ut. Det löser ungefär 90 % av beteendeproblemen som kan uppstå hos innekatter. Åtminstone om det är en normalt funtad katt som är gjord för svenskt klimat och med normal intelligens. Vissa raskatter är antingen för temperaturkänsliga eller för lågintelligenta för att klara sig på ett föredömligt sätt ute.

Jag upphör aldrig att förvånas över att folk tror att de kan döma en katt till ett evigt liv inomhus och sen blir irriterade på att katten inte fungerar som tänkt. Skyll dig själv säger jag.

Katter är fria själar och har rätt till ett privatliv. Då mår de som bäst och hemmet (inomhus) används som trygg mat och viloplats.

Håller med.

Fria människor behöver inga slavar och därför har jag inte husdjur.
    På landet har vi en delad bonnkatt och den lever sitt bästa liv, jagar, har en egen bädd på varje höloft och gör som den vill. Det tycker jag är okej.

Att stänga in en katt eller hund i en lägenhet tycker jag inte är snällt mot djuret, för aldrig att jag hade velat leva det onaturliga begränsade livet om jag vore hund eller katt. Inte konstigt att många husdjur får psykiska problem och de som ni uppfattar som välanpassade är förmodligen ibland bara apatiska. Fåglar i bur med förtvinade flygmuskler gör mig helt deprimerad.

Jag väntar på den dag när man inser att djurens behov är annat än att leva instängda i stan, och att detta inte borde tillåtas.
Svar på tråden Min katt håller aldrig käften