• Egon den stora

Hur betalar ni hyra.

Jag hur ut bostäder i liten skala, men är sugen på att öka. 
    Nu gör hyresgästenen överföring till bankkonto,  men jag känner att det blir lekte trassligt med administrationen att kolla varje månad så att det kommit in. 
    Tänkte kolla hur man betalar normalt sett.  Är det autogiro , överföring eller får man en faktura? 

• Svar på tråden Hur betalar ni hyra.
  • Fjäril kär

Jag får E-faktura och den dras via autogiro 

Där jag bodde innan hade jag pappersform och betalade in själv 

Båda är kommunala bostadsbolag... 

• Anonym (E)

Autogiro är ju inte en egen grej, det hör ihop med fakturan bara att man lägger in så att man inte måste lägga in det manuellt varje gång. 

När jag har hyrt privat så har det varit överföring till konto enligt kontraktet men när bolag varit inblandade så har jag fått en faktura, det kan vara e-faktura eller papper men fakturan har kommit 

Om det är så rörigt för dig i nuläget att hinna kolla alla hyror så måste det ju handla om rätt många bostäder kan jag tycka och om du nu vill utöka så hade jag absolut kollat upp en lösning via ett faktureringsbolag, det blir så mycket lättare om/när det blir strul med att få in betalningarna, inkasso osv.

• Anonym (Långfil)

Oavsett boendeform har jag alltid fått en faktura 

Vilket betalsystem jag sen använder är ju en helt annan fråga 

Vill du vara säker på stt dina hyresgäster betalar sin hyra kan du alltid ta hjälp av nåt företag som sköter tjänsten åt dig med tex autogiro och automatisk kontakt med inkasso .. 

Jag vet att rätt många kommunala hyresbostäder kräver autogiro numera för att folk ens  ska få kontrakt och säkerställa att hyran betalas.  

Svar på tråden Hur betalar ni hyra.