• Anonym (Jordgubbe45)

Sjukskriven och vilsen, känner mig ensam

Hej. 

är en tjej i 30 års åldern. Jag är just nu sjukriven för utmattning och känner mig så ensam. Ingen ork eller lust till något. Bor med sambo men det gör ingen skillnad. Jag har även haft panikångestattacker till och från utan anledning. 

Inte tänkt att ha en lång utläggning egentligen, ville bara se om det går att känna sig mindre ensam genom att prata lite med flera som kanske känner igen sig/ eller bara prata. jag har folk omkring mig, även om kvalitet i relationerna hade kunnat förbättras. Men oavsett förvärras känslorna när energin är låg. 

någon som vill prata lite? <3 

• Svar på tråden Sjukskriven och vilsen, känner mig ensam
  • Anonym (Sergio)
    Anonym (Jordgubbe45) skrev 2026-03-06 11:04:58 följande:
    Sjukskriven och vilsen, känner mig ensam

Hej. 

är en tjej i 30 års åldern. Jag är just nu sjukriven för utmattning och känner mig så ensam. Ingen ork eller lust till något. Bor med sambo men det gör ingen skillnad. Jag har även haft panikångestattacker till och från utan anledning. 

Inte tänkt att ha en lång utläggning egentligen, ville bara se om det går att känna sig mindre ensam genom att prata lite med flera som kanske känner igen sig/ eller bara prata. jag har folk omkring mig, även om kvalitet i relationerna hade kunnat förbättras. Men oavsett förvärras känslorna när energin är låg. 

någon som vill prata lite? <3 

Du verkar deprimerad och ångestfylld. Båda är sjukdomstillstånd. Om du inte redan har vård så gå till vårdcentralen och be dem hjälpa dig. Säg att du är nära sammanbrott, att du inte orkar längre. Ibland måste man trycka på för att få bra vård.

Det finns både mediciner (som kan ta bort det värsta) och terapi (som kan hjälpa på sikt).
  • Anonym (Jordgubbe45)

Hej och tack för svar.  

Det stämmer. 
    Jag har fått diagnos utmattningssyndrom med nedstämdhet/ depression. Har tät kontakt med läkare med planerat återbesök. Även fått kontakt med psykolog och arbetsterapeut. även fått insatt antidepressiva läkemedel. Är ganska tidigt in i sjukskrivningen, så inser att det kommer sannolikt kommer vara extra tufft nu initialt... när man är van att köra på 110% och sedan bara? ingenting. Sådan kontrast. Känns som kroppen har svårt att anpassa sig, även om man inte orkar göra något ändå åt saken/ helt utslagen. 

• jnnfr92

Vad tråkigt att du blivit utmattad men det första steget är att ta hjälp från vården. Det är jättebra jobbat att du orkat det. Tyvärr går det ju väldigt långsamt att få hjälp. 

Jag är också 30, jag är inte utmattad (än). Jag var sjukskriven i november på grund av ångest. Jag kämpar fortfarande med det, det tar tid att läka. Jag har svårt att få saker gjorda och sen ha ångest över att jag inte gjort dem. Ex, så kan jag sitta och gråta över att jag inte dammsugit på en vecka. Men då ringer jag min mamma som påminner mig om att jag faktiskt är sjuk just nu och jag behöver vila. 

Vi måste acceptera att vi faktiskt är sjuka. Det viktigaste just nu är att upprätthålla basala behov. Äta, helst tre gånger om dagen, och sova. Allt annat är en win. Även om det handlar om att bara ta en dusch. 

Försök att hitta saker som ger dig positiv energi, för mig är det att ta promenader i skogen, lyssna på podd eller ljudbok och se på serier. 

Det kommer att ta tid men du kommer att läka, försök att inte sätta press på dig själv att göra massa saker. Du är sjukskriven för att du behöver vila. 

Styrkekramar till dig <3

Svar på tråden Sjukskriven och vilsen, känner mig ensam