Hjälp med recept och högkostnadsskydd för utlands-IVF
Jag befinner mig i en stressig situation och hoppas att någon här har varit med om samma sak. Vi ska göra IVF på Cypern i april (med PGT pga genetiska skäl) och försöker nu lösa det här med medicinerna.
Alla kliniker jag kontaktat i södra Sverige nekar att skriva ut svenska recept på de ordinerade medicinerna (Gonal-F, Menopur etc.) för att de inte vill ansvara för en behandling som inkluderar PGT eller görs utomlands. Utan svenska recept landar kostnaden på närmare 30 000 kr, istället för högkostnadsskyddets ca 2 900 kr. Det är en enorm summa för oss mitt i allt annat.
Har hört att vissa kliniker/gynekologer i Sverige brukar kunna hjälpa till att 'översätta' utländska recept, tex som man förskriver via dansk fertilitetsklinik då de ej är lika strikta, till svenska.
Mina frågor till er:
1. Finns det någon privatgynekolog i södra Sverige som ni vet är hjälpsamma med detta?
2. Hur har ni lagt fram det för att få dem att hjälpa till?
3. Om ni inte fick svenska recept, hur löste ni det? Beställde ni via apotek i Danmark eller direkt från kliniken (t.ex. Cypern)?
Tar tacksamt emot alla tips, namn på läkare eller erfarenheter ? gärna via DM om ni inte vill skriva ut namn här. Tack snälla på förhand! ❤️