• Anonym (kenmi)

Hjälp med recept och högkostnadsskydd för utlands-IVF

Jag befinner mig i en  stressig situation och hoppas att någon här har varit med om samma sak. Vi ska göra IVF på Cypern i april (med PGT pga genetiska skäl) och försöker nu lösa det här med medicinerna.

Alla kliniker jag kontaktat i södra Sverige nekar att skriva ut svenska recept på de ordinerade medicinerna (Gonal-F, Menopur etc.) för att de inte vill ansvara för en behandling som inkluderar PGT eller görs utomlands. Utan svenska recept landar kostnaden på närmare 30 000 kr, istället för högkostnadsskyddets ca 2 900 kr. Det är en enorm summa för oss mitt i allt annat.

Har hört att vissa kliniker/gynekologer i Sverige brukar kunna hjälpa till att 'översätta' utländska recept, tex som man förskriver via dansk fertilitetsklinik då de ej är lika strikta, till svenska.

Mina frågor till er:

1. Finns det någon privatgynekolog i södra Sverige som ni vet är hjälpsamma med detta?

2. Hur har ni lagt fram det för att få dem att hjälpa till?

3. Om ni inte fick svenska recept, hur löste ni det? Beställde ni via apotek i Danmark eller direkt från kliniken (t.ex. Cypern)?

Tar tacksamt emot alla tips, namn på läkare eller erfarenheter ? gärna via DM om ni inte vill skriva ut namn här. Tack snälla på förhand! ❤️

• Svar på tråden Hjälp med recept och högkostnadsskydd för utlands-IVF
  • Kronärtskocka

Hej

Så stressigt för er. ( Det är en faktor som många inte tänker på vid IVF utomlands att det gäller att ha en läkare kan hjälpa till. Det blir så dyrt annars.)

1. Vet ej om Gbg är södra Sverige för dig.
    I Gbg har både Göteborgs ivf klinik och Gynrama på sin prislista att man kan betala för hjälp med receptförskrivning och annat. Klinikerna tar såklart betalt för det och skriver bara ut mediciner de kan ansvara för. Men de du nämner tillhör sådant som brukar skrivas ut i Sverige också.

2. Valde att göra ivf i Sverige just pga denna aspekt. Men hade nog inte talat om pgt utan bara att jag vänt mig utomlands om jag sökt privat hjälp med recepten.

3. Har gjort äggdonation utomlands och då hämtat ut medicin med mitt danska recept i Sverige. Då fått betala fullpris för mediciner. Men de medicinerna har inte varit så dyra (att de motiverat ca 2000kr för att få en svensk läkare att skriva ut recept.) När jag gått privat för ultraljud har vissa läkare kunnat skriva ut progesteron i samband med det till högkostnadsskydd.

Vet att några här beställt via onlinetjänsten Serpha och varit nöjda. Men då är det också dyrt. En del som åker utomlands köper medicin billigare i de länder de gör behandlingen.

Lycka till! Hoppas någon annan kan tipsa om läkare som lan hjälpa till på närmre håll. Samt lycka till med själva behandlinge!

• Kronärtskocka

Attans. Läste mer noga och såg att Gynrama då skriver ut recepten utanför förmån, dvs inget högkostnadsskydd. Då finns det ingen idé att be dem om hjälp.

Svar på tråden Hjälp med recept och högkostnadsskydd för utlands-IVF