• Anonym (TS)

Hur rimligt är det att inte läsa nyheter och liknande?

Jag har hört i flera månader nu att USA skulle gå in i Iran och att det var någon typ av krig på g och att detta skulle ske snart. 

Trots detta har folk valt att mellanlanda i grannlandet och att resa till grannlandet. 

På dessa människor låter det som att det inte hade någon aning om någonting. 

Har folk i min omgivning som inte känner till något alls som sker i omvärlden. 

Jag förstår att det är ett problem av UD att inte avrått från resor till typ Dubai, men var går gränsen till när man förväntas ta ett eget ansvar? 

• Svar på tråden Hur rimligt är det att inte läsa nyheter och liknande?
  • Anonym (Orka)

Jag kollar aldrig nyheter och dylikt. Ibland dyker det upp korta klipp på Youtube om något "speciellt" har hänt som jag kan se ibland. Men jag bryr bara inte. Jag tycker det är mer konstigt att hänga med i vad som händer överallt. Hur orkar man det? 

• Anonym (inte)
    Anonym (Orka) skrev 2026-03-06 22:13:20 följande:

Jag kollar aldrig nyheter och dylikt. Ibland dyker det upp korta klipp på Youtube om något "speciellt" har hänt som jag kan se ibland. Men jag bryr bara inte. Jag tycker det är mer konstigt att hänga med i vad som händer överallt. Hur orkar man det? 

Jag håller med i princip. Jag läser nästan inga nyheter, jag orkar inte med det. Men om man ska ut och resa så är det ju en annan sak. Då tycker jag nog att man ska ha lite koll på läget i landet och kringliggande länder.
  • Anonym (TS)

Man behöver väl inte veta allt i detalj men du tycker inte att du missar saker då? Typ hur vet du vad du ska rösta på till riksdagsvalet i höst? 
  • Anonym (Orka)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-06 22:22:53 följande:
    Man behöver väl inte veta allt i detalj men du tycker inte att du missar saker då? Typ hur vet du vad du ska rösta på till riksdagsvalet i höst? 
    Det man inte vet det lider man inte av. Och jag blir definitivt inte en bättre människa efter att ha fått höra om allt skit som händer/kan hända/har hänt. 

Ja men det behöver man ju inte följa nyheter för att ta reda på. Nu är jag sedan länge väldigt säker i mitt val, så jag har noll behov av att lyssna på massa valfläsk, debatter och dylikt. 
  • Anonym (123)
    USA hotade att ta Grönland med militär, skulle du undvika mellanlandning i Sverige som ju är grannland till Danmark?

Ryssland förstärkte gränsen mot Finland för ett tag sen, skulle du låta bli att mellanlanda i Finland för det? Eller för den delen Sverige som är grannland?

• Trent
    Anonym (Orka) skrev 2026-03-06 22:32:12 följande:
    Det man inte vet det lider man inte av. Och jag blir definitivt inte en bättre människa efter att ha fått höra om allt skit som händer/kan hända/har hänt. 

Ja men det behöver man ju inte följa nyheter för att ta reda på. Nu är jag sedan länge väldigt säker i mitt val, så jag har noll behov av att lyssna på massa valfläsk, debatter och dylikt. 
    Det roliga är att du tror att du gjort ett val kring detta.
  • Trent
    Anonym (123) skrev 2026-03-06 23:05:08 följande:
    USA hotade att ta Grönland med militär, skulle du undvika mellanlandning i Sverige som ju är grannland till Danmark?

Ryssland förstärkte gränsen mot Finland för ett tag sen, skulle du låta bli att mellanlanda i Finland för det? Eller för den delen Sverige som är grannland?
    En jämförelse blir inte bra per automatik. Jämför med vin. Det krävs mycket jobb för att göra ett bra vin. Samma gäller för jämförelser.
  • Anonym (123)
    Trent skrev 2026-03-06 23:09:23 följande:
    En jämförelse blir inte bra per automatik. Jämför med vin. Det krävs mycket jobb för att göra ett bra vin. Samma gäller för jämförelser.

Svagt svar.

Jag har ju haft den här diskussionen i andra trådar så jag är ju lite dum som deltar även i denna. 

Jag finner det osannolikt att någon vanlig svensk civilist kunde förutspå attacken mot Dubai. Nuff said.

• Trent
    Anonym (123) skrev 2026-03-06 23:33:42 följande:

Svagt svar.

Jag har ju haft den här diskussionen i andra trådar så jag är ju lite dum som deltar även i denna. 

Jag finner det osannolikt att någon vanlig svensk civilist kunde förutspå attacken mot Dubai. Nuff said.

Vem har påstått att någon kan förutspå något?

Och fly du. Din jämförelse är lika dålig för det.
  • Goneril

Är man inte dement, svårt sjuk eller funktionsnedsatt, så följer man nyhetsflödet i stora drag. Det är ens plikt att informera sig om händelser i ens närmiljö, i första hand, och även om tilldragelser utanför landets gränser. Nyheter på lätt svenska, i radion, rekommenderas om du tycker att de ordinarie nyhetssändningarna är för svåra.                                                                                                                                                                                           Är man inte hygglugt orienterad om våra partier och vad de står för kan man inte rösta i kommunal-och riksdagsval. Förändringar i samhället rörande ekonomi, skatter, sjukvård, lagar etc är man fullständigt ovetande om när man inte följer nyhetsflödet. 
  • Anonym (Ayatollah Berglund-Danielsson)

Det egna ansvaret är avskaffat. Hört någon som sagt att "Alltås, vi borde ha tänkt oss för innan vi åkte och uppdaterat oss på omvärldsläget".

Nej.

Istället blir det ""UD måste göra mer!" och "Vadå? Andra länder har ju kunnat ta hem sina, men inte Sverige"

En bild på statsministern med glass resulterade i "Amen fattar han inte? Där står han med glass när svenskar är i nöd utomlands"

Bortskämda nollor är vad det är. Mitt intryck av E-type är att han är lite smådum och det intrycket förstärktes nu.

• Anonym (123)
    Trent skrev 2026-03-06 23:40:01 följande:
    Vem har påstått att någon kan förutspå något?

Och fly du. Din jämförelse är lika dålig för det.

Trådstarten påstår.
    Även om det Skulle vara så att jämförelsen är dålig så spelar det ingen roll eftersom du endast verkar prata om min jämförelse.

Starta en tråd om den så kan du väl diskutera den där istället eftersom det är det enda du diskuterar.

• Tecum

Det är fullt logiskt att vissa undviker nyhetsprogram så länge de är utformade som de är och världsläget är som DET är. Det svåra är väl själva undvikandet, inte att man vill undvika, då världshändelser dyker upp överallt? Och soffliggarpartiet är stort i dessa kretsar.

Men om man ska resa utomlands borde det vara ett egenintresse att kolla efter oroligheter, strejker på flygplatser, vulkanutbrott och annat som kan stoppa/försena resan.  Att skylla på UD är bara en undanflykt för den som inte följer några nyheter missar även UD:s rekommendationer.

• Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2026-03-06 23:33:42 följande:

Svagt svar.

Nej, men definitivt borde man insett risken för att Iran skulle attackeras av USA. Och följer man med i nyheterna så vet man att Irans enda allierade bland emiraten är Qatar och att USA är allierad med de övriga. 

Nuff said.

• Postman

Går i perioder hur mycket nyheter jag läser. Ibland mer, ibland lite mindre och ibland inget alls. 

• Xenia

Så du föredrar att leva i din egen bubbla? Då borde du aldrig fara utanför norden. Men vad som händer utomlands påverkar faktiskt även Sverige.

Så du vet inte att Ryssland anfallit Ukraina för fyra år sedan och det fortfarande är krig? Att det påverkar Sverige genom att skattepengar dels går till Ukraina, dels till försvaret?

Du brydde dig inte om nyheterna under pandemin heller?

Du röstar som dina föräldrar eller som din man, du bryr dig att ta reda på fakta. Eller du kanske inte röstar alls?

Jag tycker faktiskt du verkar konstig.
  • Goneril

Helt bakom flötet, eller hur? Är du sjuk på något vis? Vet du vad som händer i världen nu, USA, Iran, Israel, Quatar och Venezuela, lite tidigare? Har du något arbete? I så fall, hur hanterar du situationer där arbetskamrater diskuterar världshändelser, lämnar du sällskapet eller sitter du bara tyst och nickar?                                                                                                                                           Känns inte det jättekonstigt att vara så utanför? Hur var det hemma hos dina föräldrar, följde de heller inte med? Hade de någon tidningsprenumeration? Fanns det böcker i ert hem?
  • Anonym (Orka2)

Man orkar inte bry sig längre helt enkelt. Det är bara krig, krigshot, pandemier och misär på nyheterna så man mår bäst av att bara stänga av och leva i sin egen bubbla. Kanske reagerar jag först om det blir akut krigslarm mot Sverige. Men jag känner mig verkligen helt urlakad och deprimerad av all skit som varit på 2020-talet, så jag orkar verkligen inte bry mig längre.

Svar på tråden Hur rimligt är det att inte läsa nyheter och liknande?