• Anonym (Kvinna)

Svår kommunikation

Jag och min sambo har lite problem när det kommer till sex. Så det hade varit skönt att få bolla lite med er hur man kommer förbi detta.

vi har varit tillsammans i fem år om det här någon betydelse. I början var vi väldigt aktiva och hittade stunder, såhär i efterhand kan jag se att det berodde främst på att jag tog ett stort initiativ till det. Min sambo har frågat vad jag gillar och vi har köpt leksaker osv. Dock ligger det bara på mitt ansvar att ladda upp dessa annars används de inte.

min sambo har större sexbehov än mig och vill oftare än vad jag vill. Min lust har väl försvunnit lite med åren eftersom jag tar allt ansvar hemma. Så jag är ganska trött mentalt. Jag har sagt att jag behöver mer uppvärmning än vad han behöver och att jag tänder på honom under dagen. Men när jag inte får någon hjälp med städ, disk, tvätt, matplanering och matlagning så finns det inte så mycket ork till resten.
    jag har försökt att prata med honom kring det här men jag får bara till svar att jag påpekar sånt som han inte gör. Inte det han borde göra. 

jag har sagt det Jag inte uppskattar till honom som han gjort men vi fastnar på att han tycker jag är dålig på att säga vad jag vill ha. Medans jag känner att han vill ha det så enkelt som bara möjligt utan att behöva ta ett eget initiativ och vara nyfiken och utforska. 

just nu ser våra intima stunder ut som så att han Säger att han är sugen på sex. Medans han ligger på rygg i sängen och väntar på att jag ska ta för mig av honom. Jag har sagt att jag inte direkt blir tänd på någon som bara ligger livlös. Då börjar han gråta och tycker jag är elakt när jag istället borde berättat vad han SKA göra.

• Svar på tråden Svår kommunikation
  • malmograbb8

Finns inget sexigare och bättre sex än när jag och min partner får vad vi båda vill ha och kan njuta till fullo ihop.

Detta får vi genom att berätta och prata om hur vi vill ha det.

Svårt att göra det för dig om han tar dina förslag på ett så personligt nedvärderande sätt:/

• Anonym (Kvinna)
    malmograbb8 skrev 2026-03-07 13:41:42 följande:

Finns inget sexigare och bättre sex än när jag och min partner får vad vi båda vill ha och kan njuta till fullo ihop.

Detta får vi genom att berätta och prata om hur vi vill ha det.

Svårt att göra det för dig om han tar dina förslag på ett så personligt nedvärderande sätt:/

ja vi har varit väldigt öppna tidigare med vad vi vill och gillar. Vi har en hel låda med sexleksaker till oss båda. Men det räckte inte att jag tagit initiativet och köpt allt utan jag ska också ladda och ta fram allt under akten. 

min sambo blir som fastfrusen när han ska göra något. Han säger att han är kåt, liggandes på rygg. Jag säger något i stil med okej?.. i väntan på att han ska göra något. Men det slutar alltid med att han drar ner täcket och visar sitt stånd. Precis som jag ska bli eld och lågor.. 

• malmograbb8
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-03-07 14:01:39 följande:

ja vi har varit väldigt öppna tidigare med vad vi vill och gillar. Vi har en hel låda med sexleksaker till oss båda. Men det räckte inte att jag tagit initiativet och köpt allt utan jag ska också ladda och ta fram allt under akten. 

min sambo blir som fastfrusen när han ska göra något. Han säger att han är kåt, liggandes på rygg. Jag säger något i stil med okej?.. i väntan på att han ska göra något. Men det slutar alltid med att han drar ner täcket och visar sitt stånd. Precis som jag ska bli eld och lågor.. 

Ja tyvärr har jag inte riktigt något bra tips eftersom jag har aldrig haft problem med att min sambo har sagt till mig vad som hon har velat att jag gör bättre eller annorlunda, vilket har varit flera olika saker.

Det jag kan säga är att jag har alltid kunnat säga likadant till henne så om du provar med att börja med att fråga honom om han har något sexuellt som han vill utveckla och förbättra så kanske han inte reagerar lika hårt när du sen berättar om det som du vill förbättra:)
  • Anonym (Best man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-03-07 14:01:39 följande:

Oj, vad jag skrattade åt detta. Vilken fullständigt urtrist man du verkar leva med. 

Du tar upp att han inte "hjälper till" i hushållet. Ordvalet säger något om hur ojämställt ni lever. Ett tips kan vara en tidsstudie. Var och en skriver upp vad hen gör och hur länge. Då har ni ett underlag för diskussionen.

Du tar upp sexlivet. Han verkar onekligen trist. Men som någon skrev, om han får berätta vad han skulle önska sig av dig, och vad han önskar göra med dig, så kanske ni kan få igång ett samtal.

Min fru pratar inte om sex, ber inte något. Säger bara till ibland när något jag tagit initiativ inte känns bra. Jag har fått pröva mig fram i alla år.

Hon gillar sex, får alltid orgasm, men alla initiativ ligger på mig. Jag gillar visserligen att dominera och styra och ställa, men oj vad mysigt de enstaka gånger hon gör något oväntat och skönt.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Best man) skrev 2026-03-07 14:41:54 följande:
    Oj, vad jag skrattade åt detta. Vilken fullständigt urtrist man du verkar leva med. 

Du tar upp att han inte "hjälper till" i hushållet. Ordvalet säger något om hur ojämställt ni lever. Ett tips kan vara en tidsstudie. Var och en skriver upp vad hen gör och hur länge. Då har ni ett underlag för diskussionen.

Du tar upp sexlivet. Han verkar onekligen trist. Men som någon skrev, om han får berätta vad han skulle önska sig av dig, och vad han önskar göra med dig, så kanske ni kan få igång ett samtal.

Min fru pratar inte om sex, ber inte något. Säger bara till ibland när något jag tagit initiativ inte känns bra. Jag har fått pröva mig fram i alla år.

Hon gillar sex, får alltid orgasm, men alla initiativ ligger på mig. Jag gillar visserligen att dominera och styra och ställa, men oj vad mysigt de enstaka gånger hon gör något oväntat och skönt.

Ja sant men trist!
    vi har varit inne i det samtalet tidigare, där jag berättat vad jag tycker om att han gör. Exempelvis mer kyssar och beröring under dagen. men det slutar endå i att jag får en puss, jag ger liknande puss till barnen när de ska sova. Han sätt att beröra mig är att ta tag i min rumpa eller greppa tag i mitt bröst. Så det blir så lätt just nu att berätta det jag inte tycker om eftersom samtalen med de jag tycker om inte leder någonstans. Jag har aldrig nekat honom sex men endå verkar det ligga något latent i honom när det kommer till rädsla för att bli nekat?

jag har sagt att jag har längre startsträcka på morgonen medans han vaknar med stånd. Endå är det jag som ska ta för mig av honom när jag inte ens är sugen? 

jag vet inte?men jag hade önskat att han testade sig fram mer och var nyfiken. Hur framför jag det utan att hamna i situationen där jag ska skriva en instruktionsbok till honom?

• Anonym (Best man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-03-07 15:01:29 följande:

Ja sant men trist!
    vi har varit inne i det samtalet tidigare, där jag berättat vad jag tycker om att han gör. Exempelvis mer kyssar och beröring under dagen. men det slutar endå i att jag får en puss, jag ger liknande puss till barnen när de ska sova. Han sätt att beröra mig är att ta tag i min rumpa eller greppa tag i mitt bröst. Så det blir så lätt just nu att berätta det jag inte tycker om eftersom samtalen med de jag tycker om inte leder någonstans. Jag har aldrig nekat honom sex men endå verkar det ligga något latent i honom när det kommer till rädsla för att bli nekat?

jag har sagt att jag har längre startsträcka på morgonen medans han vaknar med stånd. Endå är det jag som ska ta för mig av honom när jag inte ens är sugen? 

jag vet inte?men jag hade önskat att han testade sig fram mer och var nyfiken. Hur framför jag det utan att hamna i situationen där jag ska skriva en instruktionsbok till honom?

Min fru är inte heller kelig på dagarna. En kamratlig puss, inte mycket mer. Jag har pratat med henne om det, men det är svårt att ändra på någon annan. Hon håller med mig, men det händer inte mycket. Jag försöker njuta av det som faktiskt fungerar. 

Du måste ju inte ta för dig av honom. Du kan också ligga på rygg och dra av dig täcket. Ibland kan man behöva demonstrera lite.

En lite märklig grej hände. Jag kläckte ur mig att jag kanske ville ha en älskarinna eller öppet förhållande för att få mer sex. Vilket jag egentligen inte menade, och bad om ursäkt för. Men den följande veckan tog hon initiativ till sex tre (3) gånger.
  • Anonym (Långfil)

Det låter på nåt sätt som att ni faktiskt ska helt skippa att prata om sex och istället fokusera på helheten och er relation som sådant.   För det låter som att ni båda är missnöjd med hur er relation ser ut och att sexet blir ett straff/maktkamp och egentligen ett mått på att saker inte fungerar mellan er. 

Ni behöver kommunicera på djupet. Om hur ni egentligen mår och hur ni har det. Hitta gemensamma strategier för hemmet och barnen.  Mer barnvakt? Mindre arbetstid?  Bättre rutiner?  Finns det ens kärlek kvar?  Vad behöver ni båda för att må bra i relationen?  Krasst sett.. en orgasm betalar inga räkningar.. en uppladdad dildo gör honom inte automatiskt till en sexig hunk.    Problemet kvarstår i relationen hur många dildos ni än använder..  fokusera på rätt sak här. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Långfil) skrev 2026-03-07 15:14:05 följande:

Det låter på nåt sätt som att ni faktiskt ska helt skippa att prata om sex och istället fokusera på helheten och er relation som sådant.   För det låter som att ni båda är missnöjd med hur er relation ser ut och att sexet blir ett straff/maktkamp och egentligen ett mått på att saker inte fungerar mellan er. 

Ni behöver kommunicera på djupet. Om hur ni egentligen mår och hur ni har det. Hitta gemensamma strategier för hemmet och barnen.  Mer barnvakt? Mindre arbetstid?  Bättre rutiner?  Finns det ens kärlek kvar?  Vad behöver ni båda för att må bra i relationen?  Krasst sett.. en orgasm betalar inga räkningar.. en uppladdad dildo gör honom inte automatiskt till en sexig hunk.    Problemet kvarstår i relationen hur många dildos ni än använder..  fokusera på rätt sak här. 

Absolut är det så. Vi har andra saker att reda ut också. Dock leder det oftast till att min sambo börjar gråta och han blir offret i samtalen. Han har mycket jobb och är trött. Men jag har också mycket jobb och är trött, endå är det han som det är mest synd om. Självklart skulle vi kunna ta mer barnvakt men då ligger det på att jag planerar allt för att de ska ske. Så det är inte bara i sovrummet initiativet saknas, utan i hela vardagen. 

han tycker jag förändrats med åren och de har jag. Dock in i en mammaroll till honom. Han ser det inte så utan att han är en person som behöver stöttning och någon som hejar på honom.

• Anonym (Best man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-03-07 15:41:30 följande:

Absolut är det så. Vi har andra saker att reda ut också. Dock leder det oftast till att min sambo börjar gråta och han blir offret i samtalen. Han har mycket jobb och är trött. Men jag har också mycket jobb och är trött, endå är det han som det är mest synd om. Självklart skulle vi kunna ta mer barnvakt men då ligger det på att jag planerar allt för att de ska ske. Så det är inte bara i sovrummet initiativet saknas, utan i hela vardagen. 

han tycker jag förändrats med åren och de har jag. Dock in i en mammaroll till honom. Han ser det inte så utan att han är en person som behöver stöttning och någon som hejar på honom.

När han börjar gråta, ignorera tårarna. Ge honom ingen tårvinst. Bara fortsätt lugnt att prata. Om hans beteende inte funkar på dig så kanske han slutar snyfta och ägnar en tanke åt hur han är som make:
Svar på tråden Svår kommunikation