• Anonym (Hon den där)

Fråga eller informera?

Min pojkvän ska snart flytta in. Jag har tre barn och en katt. Katten verkar mer och mer rastlös, hur vi än försöker aktivera honom, så vi börjar överväga att skaffa en till, så de förhoppningsvis kan underhålla varandra... det är inte en ny tanke, den har kommit och gått, men jag har dragit ut på det, för jag vill egentligen inte ha fler, men för hans välmående kanske vi behöver det...

Hur som helst. Pojkvännen. Ska han tillfrågas trots att han inte flyttat in än, eller bara informeras om att det kommer vara en till katt här sen? Han är inte i landet just nu.

• Svar på tråden Fråga eller informera?
  • Anonym (Harald)

Jag får känslan att katten vantrivs på något sätt och tror att ytterligare en katt skulle antingen bli ett orosmoment till eller en konkurrent. När mannen flyttar in blir det ytterligare en förändring. Jag tycker definitivt att du ska prata med honom innan han flyttar in.

• MsM84

Självklart bör du prata med din pojkvän innan du skaffar husdjur om ni planerar att bo ihop. Undrar också om det kommer hjälpa med en katt till, ta hjälp av någon som har stor erfarenhet av katter innan du tar något beslut.

• Anonym (Evy)

1. Att inkludera varandra i den sortens beslut är en del av att vara sambo. Så om det redan är bestämt att ni ska flytta ihop så känns det självklart att ni diskuterar om ni ska ha en katt till. 

2. Att sätta ihop två katter, och tänka att de ska ha glädje av varandra, låter lite optimistiskt. Vet du hur din katt fungerar ihop med andra katter? Jag har sett flera fall där tilltänkta kattkompisar bara nätt och jämt tolererar varandra. 

• Anonym (Hon den där)

Han bodde med andra katter utan problem innan han kom till oss, samt har inga problem med hundar. Han vantrivs inte. Han är trygg och välmående, men rastlös.

• Anonym (Understimulerad?)
    Anonym (Hon den där) skrev 2026-03-08 02:19:25 följande:

Han bodde med andra katter utan problem innan han kom till oss, samt har inga problem med hundar. Han vantrivs inte. Han är trygg och välmående, men rastlös.

Det låter på beskrivningen som att han är understimulerad? Hur mycket är han ute och hur mycket var han ute i förra hemmet?
  • Anonym (Hon den där)
    Anonym (Understimulerad?) skrev 2026-03-08 06:59:52 följande:
    Det låter på beskrivningen som att han är understimulerad? Hur mycket är han ute och hur mycket var han ute i förra hemmet?
    Rastlös, understimulerad, samma poäng. Vi lyckas inte aktivera honom så han blir nöjd. Han är tre år, men en ras som mognar sent, så räknas inte som vuxen mentalt.

Han är bara ute i bur när vi ska iväg på något, han är ingen utekatt och har aldrig varit. Har provat att gå ut med koppel, men han gillar det inte.
Svar på tråden Fråga eller informera?