Han och hundarna, känner mig lurad
Jag är väl vad som kallas en hundmänniska. Jag har vuxit upp med hund hela mitt liv, båda mina föräldrar har haft, och har, arbetande hundar, och när de hundarna pensionerats har vi alltid haft kvar dem som sällskapshundar. Så hela mitt liv har det funnits 2-6 hundar hemma. När jag flyttade hemifrån var jag utan hund i typ tre månader innan det kändes jättekonstigt, och skaffade en, adopterad från en av våra inhemska rescue-organisationer/länsstyrelsen. Sen dess har jag gjort detsamma flera gånger, och oftast haft två hundar i taget.
10 år efter jag flyttat hemifrån träffade jag Honom med stort H. Han hade allt jag önskade i en partner, inklusive att han tyckte om hundar. Påstod han. Jag hade då en 9-åring och en 8-åring av lite större hundraser. Nu, sex år senare, lever de än, och jag och nu då sambon, har också två barn som är 3 och 1.
Det senaste dryga året har jag märkt att min sambo blivit mer och mer avig mot hundarna. Mer irriterad, mer avståndstagande osv. Jag tänkte att det kanske mest var baby blues. Men, nej, ikväll, när han skuffade undan och röt ¨åt den äldre hunden så undrade jag så klart vad han sysslar med, och han hävde ur sig alltihop. Han hade ljugit om att gilla hundar. Han hade bestämt redan från början att "stå ut, de lever ju bara typ 2-3 år till". Han visade mig till och med meddelandet från då som han skrivit med en kompis, med exakt de orden. Och vi har även pratat lite senaste tiden om att skaffa nya när nuvarande gamlingar ger upp.
Det har alltid varit jag som engagerat mig i och tagit typ 99,5% av hundarna, vllket jag så klart var ok med, det var ju mina hundar från början. Enda gången han varit tvungen att ge dem mat och släppa ut och ropa in dem var när jag var på bb med första barnet, en natt. Till och med när jag haft 40 graders feber och knappt kunnat släpa mig till badrummet har jag ändå tagit hand om hundarna. Och barnen, faktiskt. Och just nu känner jag att jag kanske tagit hand om resten också, och bidragit meest till hushållskassan, men jag är nog orättvis och ledsen just nu bara.
Jag känner mig som sagt ganska lurad. ag trodde att jag hittat en man med samma kärlek till hundar som jag. Istället har han bara gått och väntat på att de jag har ska gå bort så han slipper ha hund. Vad tusan gör jag nu? Att inte ha hund är nog faktiskt ett alternativ för mig, men framför allt känner jag bara att jag inte kan lite på vad han säger eller gör. Han ljög om hundarna. Vad ljuger han mer om? Barnen?